Artykuł
aktualności
Inspekcja pracy o nowej pracy zdalnej i warunkach bhp
PIP nie przeprowadzi kontroli w domach pracowników, a behapowcy przy ocenie ryzyka zawodowego mogą bazować na zdjęciach lub obejrzeniu stanowiska pracy online. Nie wiadomo za to, kto ma zapewnić biurko i fotel biurowy. Ze stanowiska wynika jedynie, że to wyposażenie, a nie narzędzie pracy
We wchodzących 7 kwietnia 2023 r. przepisach dotyczących pracy zdalnej najwięcej emocji budzą dwie kwestie - sposób ustalenia i wysokość ekwiwalentów lub ryczałtów wypłacanych przez pracodawców oraz kwestie związane z bhp. W tym drugim temacie pierwsze stanowisko zajęła właśnie Państwowa Inspekcja Pracy, która odpowiedziała na trzy ważne pytania, ale niestety nie rozwiązała głównego dylematu. [stanowisko]
Stanowisko Głównego Inspektoratu Pracy z 9 lutego 2023 r. (sygn. GIP-GBI.0701.24.2023.4)
Czy PIP w ramach kontroli bhp może kontrolować miejsca pracy zdalnej w domach pracowników, czy będzie się opierała tylko na dokumentacji posiadanej przez pracodawcę?
Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (Dz.U. z 2022 r. poz. 1614) kontroli Państwowej Inspekcji Pracy podlegają pracodawcy ‒ a w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz kontroli legalności zatrudnienia także niebędący pracodawcami przedsiębiorcy i inne jednostki organizacyjne ‒ na rzecz których jest świadczona praca przez osoby fizyczne, w tym przez osoby wykonujące na własny rachunek działalność gospodarczą, bez względu na podstawę świadczenia tej pracy. Stosownie do art. 26 ust. 1 ww. ustawy kontrolę przeprowadza się w siedzibie podmiotu kontrolowanego oraz w innych miejscach wykonywania jego zadań lub przechowywania dokumentów finansowych i kadrowych.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right