Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Data publikacji: 2023-01-11

Czy gmina może przeznaczyć rezerwę kryzysową na zakup agregatów prądotwórczych?

Gmina przeznacza co roku w budżecie obowiązkową rezerwę celową na cele kryzysowe, jednak rzadko jest ona u nas wykorzystywana, a są to niemałe kwoty. Czy można wydać tę kwotę na zakup agregatów prądotwórczych, szczególnie że w obecnej sytuacji mogą się pojawić realne zagrożenia w zakresie przerw w dostarczaniu energii elektrycznej?

Opisana w zapytaniu rezerwa celowa ma specyficzny charakter, gdyż ma ona związek z zarządzaniem kryzysowym. Podstawy do tworzenia tego typu rezerwy w budżetach jednostek samorządu terytorialnego wynikają z przepisów ustawy o finansach publicznych (dalej: u.f.p.) oraz ustawy o zarządzaniu kryzysowym (dalej: u.z.k.).

Obowiązek tworzenia

I tak w art. 222 u.f.p. zawarto ogólne przepisy dotyczące rezerw celowych, postanawiając w ust. 2, że w budżecie jednostki samorządu terytorialnego mogą być tworzone rezerwy celowe:

1) na wydatki, których szczegółowy podział na pozycje klasyfikacji budżetowej nie może być dokonany w okresie opracowywania budżetu jednostki samorządu terytorialnego;

2) na wydatki związane z realizacją programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2;

3) gdy odrębne ustawy tak stanowią.

Jednocześnie w ust. 3 zastrzeżono, że suma rezerw celowych, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 3, nie może przekroczyć 5 proc. wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Przytoczony wyżej art. 222 ust. 2 pkt 3 u.f.p. wskazuje więc na odrębne ustawy, które przewidują tworzenie rezerw celowych. I takie podstawy normatywne zawarto w art. 26 ustawy o zarządzaniu kryzysowym, z którego wynika m.in., że finansowanie wykonywania zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego na poziomie gminnym, powiatowym i wojewódzkim planuje się w ramach budżetów odpowiednio gmin, powiatów i samorządów województw. Dodano w nim, że finansowanie wykonywania zadań z zakresu zarządzania kryzysowego na poziomie krajowym planuje się w ramach budżetu państwa w częściach, którymi dysponują wojewodowie, minister właściwy do spraw wewnętrznych i inni ministrowie kierujący działami administracji rządowej oraz centralne organy administracji rządowej. Przy czym na finansowanie zadań zleconych z zakresu administracji rządowej jednostki samorządu terytorialnego otrzymują z budżetu państwa dotacje celowe w wysokości zapewniającej realizację tych zadań.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00