Porada
Dlaczego radni gminy objętej postępowaniem naprawczym nie podwyższą sobie diet
W ostatnich miesiącach radni mieli dużo więcej pracy niż dotychczas i wójt wystąpił z projektem podwyższającym im diety. Problem jednak w tym, że nasza gmina od maja jest w okresie postępowania naprawczego (po uzyskaniu pozytywnej opinii regionalnej izby obrachunkowej). Czy w tej sytuacji rada może przyjąć korzystne dla siebie nowe stawki?
Aby odpowiedzieć na pytanie, należy przede wszystkim przeanalizować art. 25 ustawy o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g), który jest podstawą prawną wypłacania diet dla radnych, oraz wskazuje sposób ich ustalania. W kolejnym zaś kroku należy zwrócić uwagę na przepisy regulujące postępowanie naprawcze.
Ustawowe widełki
Z art. 25 ust. 4 u.s.g. wynika, że na zasadach ustalonych przez radę gminy radnemu przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży służbowych. Z kolei w ust. 6 czytamy, że „wysokość diet przysługujących radnemu nie może przekroczyć w ciągu miesiąca łącznie 2,4-krotności kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe na podstawie przepisów ustawy z 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. z 2020 r. poz. 1658)”. Jednocześnie ustawodawca w ust. 7 tego samego przepisu wskazał, że „maksymalną wysokość diety przysługującej radnemu w ciągu miesiąca określa w drodze rozporządzenia Rada Ministrów, uwzględniając liczbę mieszkańców gminy, przy czym kwota wymieniona w ust. 6 art. 25 oznacza maksymalną wysokość diet w gminach o największej liczbie mieszkańców”. I tak zgodnie ze wspomnianym w ustawie aktem wykonawczym - tj. rozporządzeniem z 27 października 2021 r. Rady Ministrów w sprawie maksymalnej wysokości diet przysługujących radnemu gminy - „radnemu przysługują w ciągu miesiąca diety w wysokości do:
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right