Artykuł
Telefon służbowy, rozmowy prywatne, a co z VAT?
Podatnicy nadal walczą z fiskusem o to, by przekazanie służbowego telefonu komórkowego podwładnym było bez 23 proc. VAT, nawet gdy pracownik czasem porozmawia z niego prywatnie. Niedawny wyrok WSA w Gdańsku niczego niestety nie przesądza
W wyroku z 9 sierpnia 2022 r. (sygn. akt I SA/Gd 363/22) gdański sąd uchylił interpretację dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, ale nie odniósł się do zasadniczej, merytorycznej kwestii. A ta nurtuje niemal każdego pracodawcę.
Zdaniem ekspertów (patrz opinia w ramce) fiskus nie ma w tym zakresie racji, ale na ostateczne zdanie sądu - niewykluczone, że dopiero kasacyjnego - przyjdzie zapewne poczekać.
Płaci firma, korzystają pracownicy
Sytuacja, z którą mamy tu do czynienia, występuje w prawie każdej firmie: pracodawca udostępnia pracownikom telefony komórkowe do wykonywania obowiązków służbowych. Przez cały ten czas pozostają one jego własnością. Pracownicy mogą korzystać z telefonu komórkowego zarówno do celów służbowych, jak i do celów prywatnych, w ramach przyznanego limitu.
Koszty użytkowania telefonów komórkowych ponosi w całości pracodawca. Na podstawie umowy z operatorem sieci komórkowej płaci stałą, miesięczną opłatę za abonament. Obejmuje ona nielimitowane połączenia do krajowych sieci komórkowych i stacjonarnych, wysyłanie krajowych wiadomości SMS i MMS, korzystanie z transmisji danych. Opłaty ponad abonament są naliczane w wyjątkowych przypadkach np. za połączenia międzynarodowe czy połączenia w roamingu.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right