Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2022-07-14

Wpłaty na PFRON wciąż sprawiają pracodawcom problemy

Obowiązek wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych z tytułu nieosiągania wymaganego poziomu zatrudnienia osób niepełnosprawnych wynika z art. 21 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 573; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 558; dalej: u.r.o.n.). Zgodnie z tym przepisem pracodawca zatrudniający co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy jest obowiązany dokonywać miesięcznych wpłat na PFRON. Ich wysokość jest uzależniona od wysokości aktualnego przeciętnego wynagrodzenia ogłoszonego dla celów emerytalnych oraz liczby zatrudnianych osób niepełnosprawnych. Mimo że przepisy te obowiązują już wiele lat, wciąż wywołują wątpliwości pracodawców. Dzisiaj wyjaśniamy najważniejsze z nich i podpowiadamy, jak obniżyć kwotę wpłat do PFRON.

kogo dotyczy obowiązek

Przede wszystkim należy ustalić, czy dany podmiot w ogóle podlega generalnemu obowiązkowi wpłat na PFRON. W tym celu konieczne jest określenie czy:

  • podmiot jest pracodawcą (wpłaty dotyczą tylko pracodawców),
  • pracodawcy nie dotyczą wyłączenia od obowiązku wpłat (art. 21 ust. 6 u.r.o.n.),
  • pracodawca osiąga zatrudnienie co najmniej 25 etatów (pracodawcy o mniejszym zatrudnieniu nie podlegają obowiązkowi wpłat na PFRON).

Jeśli któraś z powyższych przesłanek nie będzie spełniona, to podmiot nie jest zobowiązany do dokonywania wpłat. Nie jest konieczna zatem analiza kolejnych obowiązków związanych ze wpłatami na PFRON. Podmiot nie musi także wykonywać żadnych obowiązków sprawozdawczych związanych z wpłatączy z osiąganiem wymaganego poziomu zatrudnienia osób niepełnosprawnych.

Pracodawca spełniający powyższe przesłanki podlegania generalnemu obowiązkowi odprowadzania wpłat powinien zaś przeanalizować, czy rzeczywiście musi je odprowadzać (o czym w dalszej części poradnika). Jeśli jest zobowiązany do wpłat, to składa deklarację wpłat (DEK-1-0, DEK-1-a lub DEK-1-b). Jeśli jest zaś zwolniony, to składa informację INF-1.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00