Poradnia o trzynastkach
Jesteśmy jednostką budżetową gminy. Jeden z pracowników złożył wniosek o wypłacenie mu trzynastki w dwóch ratach. W marcu wypłaciliśmy mu drugą ratę. Wniosek uzasadniał tym, że wypłacenie w jednym miesiącu całego dodatkowego wynagrodzenia rocznego spowoduje w związku z Polskim Ładem przekroczenie kwoty 12 800 zł, a tym samym będzie musiał zapłacić wysoki podatek. Dochodzą do nas pogłoski z gminy, że podział trzynastki na części jest niezgodny z prawem. Czy faktycznie nie powinniśmy wypłacić jej w ratach?
Ustawa o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (dalej: u.d.w.r.) nie zakazuje wypłaty trzynastki w ratach. Na przeszkodzie mogą jedynie stać zapisy obowiązującego w jednostce regulaminu wynagradzania. Akt ten może np. wskazywać konkretny termin wypłaty trzynastki. Ale już ustalenie w regulaminie, że wypłata dodatkowego wynagradzania rocznego następuje nie później niż w ciągu pierwszych trzech miesięcy roku kalendarzowego następującego po roku, za który przysługuje to wynagrodzenie, nie stanowi przeszkody, aby jego przekazanie na rachunek pracownika nastąpiło w ratach. Dodatkowo należy zauważyć, że taki zapis stanowi praktycznie kalkę art. 5 ust. 2 u.d.w.r. Przepis ten ogranicza się do zakreślenia ostatecznego terminu wypłacenia trzynastki.
Podsumowanie: Artykuł 5 ust. 2 u.d.w.r. nie wprowadza rygoru jednorazowej wypłaty trzynastki. A to oznacza, że dodatkowe wynagrodzenie roczne może być wypłacone w częściach. Musi to jednak nastąpić w nieprzekraczalnym terminie do końca trzeciego miesiąca następnego roku, tj. w praktyce do