Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Data publikacji: 2021-12-28

Klient nie zapłacił za usługę? Oszustem zajmie się policja

Prowadzę pensjonat w górach. Jeden z gości przebywał kilka dni, po czym opuścił pokój bez opłat, ale zostawił w zastaw dowód osobisty. Próby nakłonienia do zapłaty dobrowolnej nie przyniosły skutku. Co w tej sytuacji zrobić? Czy zgłosić oszustwo?

Przedsiębiorca prowadzi usługowy wynajem miejsc noclegowych w formie pensjonatu. Z punktu widzenia prawa cywilnego doszło więc do zawarcia umowy usług hotelowych. W wyroku Sądu Najwyższego z 15 kwietnia 2016 r. (sygn. akt I CSK 383/15) m.in. zaakcentowano, że umowa o świadczenie usług hotelowych należy do umów mieszanych zawierających w sobie elementy różnych umów nazwanych (sprzedaż, najem, dzieło, przechowanie) i nienazwanych (usługi podobne do zlecenia). Do umowy hotelowej należy stosować przepisy prawa cywilnego o umowach w ogólności, odpowiednie przepisy części ogólnej zobowiązań (w tym przepisy o skutkach niewykonania zobowiązań - art. 471 i nast. kodeksu cywilnego oraz o niewykonaniu i skutkach niewykonania zobowiązań z umów wzajemnych - art. 487 i nast. kodeksu cywilnego), przepisy o umowach nazwanych wprost lub w drodze analogii, w zależności od podobieństwa określonych świadczeń z tej umowy do świadczeń z odpowiedniej umowy nazwanej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00