Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Data publikacji: 2021-07-20

Gdy brakuje środków, nawet najpotrzebniejszego wydatku nie można dokonywać bez korekt w planie

Musiałam jako skarbnik pilnie dokonać zwrotu 1500 zł z budżetu gminy do budżetu państwa za pośrednictwem wojewody z tytułu nienależnie pobranego świadczenia wychowawczego. Niestety w budżecie gminy (dział 855, rozdział 85501, paragraf 2910) na dzień przelewu były środki tylko w kwocie 1000 zł, więc brakowało 500 zł. Nie mogłam czekać na uchwałę rady gminy o przesunięciu środków, bo byłoby to możliwe dopiero za trzy tygodnie. Czy przy wydatku doszło do naruszenia dyscypliny finansów publicznych?

W pytaniu chodzi o środki na świadczenie 500+. Do takiego wniosku prowadzi analiza podanej klasyfikacji budżetowej wydatku, czyli dział 855 „Rodzina” oraz rozdział 85501 oznaczony jako „Świadczenie wychowawcze”. W podanym rozdziale ujmuje się dochody i wydatki związane z realizacją ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci, w szczególności środki na świadczenie wychowawcze oraz koszty obsługi. Z kolei paragraf 291 został oznaczony jako: „Zwrot dotacji oraz płatności wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem lub wykorzystanych z naruszeniem procedur, o których mowa w art. 184 ustawy, pobranych nienależnie lub w nadmiernej wysokości. Paragraf obejmuje zwroty dotacji oraz zwroty płatności, o których mowa w art. 186 pkt 2 ustawy”. Z pytania wynika, że gmina ma dokonać zwrotu nienależnie pobranego świadczenia wychowawczego, zatem niewątpliwie trzeba przekazać środki do ich dysponenta, czyli do budżetu państwa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00