Artykuł
Sekretarz w każdej gminie musi być i basta. Wicewójt go nie zastąpi
Przepisy przewidują obowiązek jego zatrudnienia. Jednak zdaniem niektórych ekspertów tego typu regulacja jest zbyt rygorystyczna, bo narusza samodzielność JST. Pojawiają się więc głosy, że utworzenie tego stanowiska powinno być fakultatywne albo uzależnione od wielkości jednostki
Wójt Kamieńca (woj. wielkopolskie), który w ramach oszczędności zlikwidował w swoim urzędzie stanowisko sekretarza, a jego zadania powierzył swojemu zastępcy, musiał je na nowo przywrócić po interwencji Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu. RIO uznała, że likwidacja etatu sekretarza w urzędzie jest niedopuszczalna i nakazała jego przywrócenie w regulaminie organizacyjnym gminy. Włodarz polecenie wypełnił - w marcu został przyjęty nowy regulamin, wkrótce ruszy konkurs na stanowisko sekretarza - lecz sytuacja w Kamieńcu każe zastanowić się, czy w powołanie sekretarza zawsze jest konieczne i uzasadnione.
Ustawowy obowiązek
- Przepisy nie pozostawiają wątpliwości, że stanowisko sekretarza w urzędzie gminy musi zostać obsadzone - stwierdza dr Karolina Rokicka-Murszewska, radca prawnego, adiunkt w Katedrze Prawa Administracyjnego Wydziału Prawa i Administracji UMK w Toruniu. Jej zdaniem wynika to nie tylko z przesądzającego brzmienia art. 5 ust. 1 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (mówi on, że w urzędzie gminy tworzy się odpowiednio stanowisko sekretarza gminy), ale również z wykładni systemowej art. 5 ust. 1b ww. ustawy. Regulacja ta wskazuje, że nie można obsadzić stanowiska sekretarza w drodze powierzenia pełnienia obowiązków. - Nie ma możliwości, aby innej osobie zatrudnionej w urzędzie gminy powierzyć obowiązki sekretarza gminy bez zatrudniania jej formalnie na tym właśnie stanowisku - podkreśla mec. Rokicka-Murszewska. I dodaje, że wiąże się to również z ustawowymi wymogami, gdyż zgodnie z nimi osoba zatrudniona na stanowisku sekretarza musi wykazać się odpowiednim stażem pracy (art. 5 ust. 2 ustawy o pracownikach samorządowych) oraz spełnić pozostałe kryteria dla pracowników samorządowych zatrudnionych na stanowisku kierowniczym (art. 6 ustawy o pracownikach samorządowych). Z tym poglądem zgadza się Mirosław Rymer, radca prawny z Kancelarii Płaza & Głąb i starszy inspektor w wydziale nadzoru prawnego Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego w Katowicach. Zauważa on, że ustawodawca nałożył na włodarza obowiązek przeprowadzenia w określonym terminie naboru na stanowisko sekretarza i - co należy podkreślić - jest to jedyny taki przypadek w ustawie o pracownikach samorządowych). - Powołanie przez wójta zastępcy (zastępców) nie zwalnia włodarza od obowiązku powołania sekretarza, gdyż powołanie zastępcy też jest obligatoryjne, czego często włodarze nie są świadomi - podkreśla prawnik.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right