Porada
Jaki PIT i VAT przy sprzedaży środka trwałego w okresie zawieszenia działalności gospodarczej
Jerzy Nowak jest przedsiębiorcą wpisanym do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) i podatnikiem VAT czynnym. Od wielu lat prowadzi zakład ślusarski w Bydgoszczy, ale zawiesił działalność gospodarczą na pięć miesięcy - począwszy od 1 lutego 2021 r. Na stanie środków trwałych ma m.in. maszyny do obróbki metali. Przedsiębiorca 22 marca 2021 r. sprzedał niepowiązanej firmie X frezarkę uniwersalną za 12 300 zł, w tym VAT: 2300 zł. Na udokumentowanie tej dostawy tego samego dnia wystawił (wyłącznie) fakturę z siedmiodniowym terminem płatności na rachunek firmowy na kwotę 12 300 zł brutto, w tym netto 10 000 zł netto i VAT 2300 zł. 22 marca 2021 r. nabywca odebrał maszynę z zakładu Jerzego Nowaka w Bydgoszczy własnym środkiem transportu. Sprzedana frezarka była całkowicie zamortyzowana, a przy jej nabyciu przedsiębiorcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Jerzy Nowak jest opodatkowany podatkiem liniowym i prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów metodą kasową, a VAT i zaliczki na PIT rozlicza na zasadach ogólnych za okresy miesięczne. Czy przedsiębiorca mógł sprzedać ten środek trwały w okresie zawieszenia dzielności gospodarczej. Jak tę sprzedaż powinien rozliczyć na gruncie VAT i PIT? ©℗
Zawieszenie działalności gospodarczej
Przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na czas nieokreślony albo określony, nie krótszy jednak niż 30 dni (art. 23 ust. 1 prawa przedsiębiorców).
W okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca nie może wykonywać działalności gospodarczej i osiągać bieżących przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 25 ust. 1 prawa przedsiębiorców).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right