Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

TEMATY:
TEMATY:
Data publikacji: 2021-02-06

Jaki VAT, CIT i PIT przy nieodpłatnym przekazaniu potencjalnym klientom drobnych gadżetów reklamowych

Y sp. z o.o. (podatnik VAT czynny) prowadzi skład budowlany, w którym dokonuje wyłącznie sprzedaży opodatkowanej VAT. W ramach akcji promocyjnej spółka 5 lutego 2020 r. przekazała nieodpłatnie odwiedzającym jej skład klientom (osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej) gadżety reklamowe ze swoim logo (długopisy, latarki, kubki, notesy, kalendarze). Każdy potencjalny klient mógł zabrać jeden lub kilka takich przedmiotów. Wartość jednostkowa netto gadżetów waha się do 2 do 15 zł, a łączna wartość przekazanych przedmiotów wyniosła 1230 zł (kwota netto 1000 zł, VAT 230 zł). Wykonanie gadżetów reklamowych spółka zleciła (niepowiązanej) firmie X (podatnik VAT czynny) w grudniu 2020 r. Zostały one dostarczone spółce 26 stycznia 2021 r. łącznie z fakturą wystawioną tego samego dnia przez X na 1230 zł, w tym VAT 230 zł. Spółka zapłaciła 27 stycznia 2021 r. za nabyte gadżety przelewem na rachunek bankowy firmy X. Otrzymana przez Y faktura nie zawierała wyrazów „metoda kasowa”. Zgodnie z obowiązującą polityką rachunkowości spółka rozlicza koszty reklamy w dacie ich poniesienia. Rokiem podatkowym Y jest rok kalendarzowy, a VAT i zaliczki na CIT spółka rozlicza za okresy miesięczne. Jak powinna rozliczyć na gruncie VAT, CIT i PIT (w zakresie obowiązków płatnika) nabycie, a następnie przekazanie gadżetów reklamowych osobom odwiedzającym skład? ©℗

VAt

Podatek naliczony

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że gadżety reklamowe zostały nabyte z zamiarem nieodpłatnego przekazania w ramach akcji promocyjnej. Spółka Y zajmuje się wyłącznie sprzedażą opodatkowaną (tj. sprzedażą materiałów budowlanych). Zatem pomiędzy nabyciem gadżetów reklamowych a sprzedażą opodatkowaną VAT istnieje pośredni związek. Można przyjąć, że nabyte gadżety reklamowe pośrednio będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, więc spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od ich nabycia.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00