Artykuł
Umowa zlecenia na jednej stronie kartki w formacie A4? Praktyka powszechna, ale błędna i ryzykowna
Taka skrótowość może być źródłem istotnych ryzyk dla pracodawcy, w tym zarzutów o pozorność. Dlatego umowę cywilnoprawną warto rozbudować. A tę o pracę - ograniczyć do niezbędnego minimum
Powszechna praktyka stosowania umów o pracę i umów prawa cywilnego powoduje zbliżenie ich zawartości i kształtu - wbrew istotnym różnicom w obu tych podstawach zatrudnienia. Przypomnijmy więc najpierw, na czym polegają te różnice i w jaki sposób powinny być uwzględniane w konstruowanych umowach.
Wystarczy jeden element
Stosunek pracy odróżnia się od stosunków cywilnoprawnych elementem podporządkowania pracownika pracodawcy w procesie pracy. Zgodnie z definicją „przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca - do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem”. W powszechnym obrocie podstawą nawiązania stosunku pracy jest umowa o pracę, choć kodeks pracy (dalej: k.p.) przewiduje także inne podstawy jego nawiązania (np. powołanie, spółdzielcza umowa o pracę).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right