Poradnia samorządowa
Czy jeśli tuż przed sesją rady na wniosek burmistrza wpłynie projekt uchwały, to trzeba przegłosować zmianę porządku obrad Jak prawidłowo ustalać opłaty za parkowanie Czy rada powiatu określa sposób naliczania stawek za usunięcie i przechowanie statku W jakich sytuacjach można odstąpić od przetargu na wynajem lokali użytkowych Czy w statucie domu kultury zawsze trzeba zapisać, jakie będzie miał organy doradcze
Przewodniczący rady zaproponował zmianę porządku obrad, bo burmistrz wniósł projekt uchwały, która miała być przyjęta na sesji. Wyjaśnił, że zgodnie ze statutem nie przeprowadza się głosowania nad porządkiem obrad, jeśli przewodniczący rady wprowadził pod obrady projekt uchwały przedłożony mu przed sesją na wniosek burmistrza lub klubu radnych. Czy w tej sytuacji zmiana porządku obrad powinna być przegłosowana przez radnych?
Tak, zmiana porządku obrad powinna być przegłosowana przez radnych. Kwestię tę reguluje art. 20 ust. 1a ustawy o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g.), w myśl którego rada gminy może wprowadzić zmiany w porządku bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady. Ustawodawca wprowadził tym przepisem możliwość zmiany porządku obrad w trakcie sesji.
Istotą zmiany porządku obrad jest to, że projekty danych uchwał nie muszą być doręczane wraz z porządkiem obrad. Właśnie z tego powodu, że radni nie mają możliwości zapoznania się z projektem danej uchwały w odpowiednim terminie przed sesją (wskazanym zazwyczaj w statucie gminy), ustawodawca wprowadził tu wymóg uzyskania kwalifikowanej większości, aby móc taką uchwałę na danej sesji przegłosować. Dokonanie zmiany porządku obrad dopuszczalne jest zatem w każdym przypadku, zarówno przed sesją, kiedy porządek obrad wraz z projektami uchwał został dostarczony radnym, jak i w trakcie trwania sesji, pod warunkiem że zmiana nastąpi w trybie określonym w art. 20 ust. 1a u.s.g., tj. rada wyrazi zgodę na zmianę porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu. Regulacja zawarta w art. 20 ust. 1a u.s.g. nie wprowadza ograniczeń co do tego, w jakim momencie mogą być dokonane zmiany w porządku, byleby zmiany te zostały wprowadzone bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 16 lutego 2017 r., sygn. akt II OSK 2940/16).