Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Data publikacji: 2007-12-04

Bilans jednostki - rzeczowe aktywa trwałe

Jak wycenić posiadane przez jednostkę kosztowności? W jakiej pozycji bilansu zaprezentować nieruchomości niewykorzystywane na własne potrzeby przez jednostkę? Czy w bilansie zawsze muszą wystąpić aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego?

Michał Banaś

Ostatnim etapem zamknięcia ksiąg rachunkowych jest sporządzenie sprawozdania finansowego. Zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości sprawozdanie finansowe sporządza się na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych (dzień bilansowy).

Sprawozdanie składa się z:

1) bilansu,

2) rachunku zysków i strat,

3) informacji dodatkowej, obejmującej wprowadzenie do sprawozdania finansowego, oraz dodatkowe informacje i objaśnienia.

Każdy bilans powinien zawierać: nazwę jednostki, oznaczenie dnia bilansowego, nazwy i wartości poszczególnych grup i pozycji aktywów i pasywów, sumy bilansowe aktywów i pasywów, datę sporządzonego bilansu oraz podpisy osób odpowiedzialnych.

Bilans, tak jak całe sprawozdanie finansowe, sporządza się w języku polskim i w walucie polskiej. W bilansie wykazuje się stany aktywów i pasywów na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych poprzedniego i bieżącego roku obrotowego. Składniki aktywów i pasywów bilansu wykazuje się w kolejności i w sposób określony w załączniku nr 1 do ustawy.

Pozycje bilansu wykazuje się w aktywach zgodnie z zasadą rosnącej płynności, natomiast w pasywach zgodnie z zasadą wzrastającego stopnia wymagalności.

Jednostka może rozszerzać pozycje bilansu określone w załącznikach do ustawy, dostosowując je do swoich potrzeb.

Definicja aktywów

Aktywa przedsiębiorstwa stanowią zasoby majątkowe o wiarygodnie określonej wartości, które:

- są kontrolowane przez to przedsiębiorstwo,

- według przewidywań przyniosą w przyszłości korzyści ekonomiczne.

Kontrolę nad aktywami według definicji zawartej w ustawie o rachunkowości należy rozumieć jako zdolność do sprawowania kontroli nad tym składnikiem, co nie musi przekładać się automatycznie na tytuł prawny przedsiębiorstwa (np. obce środki trwałe powierzone jednostce do używania). Oczywiście w przeważającej większości przypadków stan posiadania (bo właśnie o tym mówi ustawa) będzie tożsamy z prawem własności. Warto także wspomnieć, że za aktywami nie zawsze musi „iść” wpływ środków pieniężnych do przedsiębiorstwa. Ten wpływ może mieć różne formy i tak na przykład składnik aktywów może być wymieniony na inne aktywa lub być wykorzystany jako środek produkcji (np. środki trwałe).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00