Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2004-12-13

Prace związane z zamknięciem ksiąg i sporządzeniem sprawozdania za 2004 r.

Jakie czynności należy wykonać w związku z zamknięciem ksiąg i sporządzeniem sprawozdania finansowego? Jakie są terminy dokonania tych czynności?

Weronika Gackowska
Sprawozdanie finansowe sporządzane jest w kilku przypadkach związanych z otwieraniem i zamykaniem ksiąg rachunkowych. Jednak większość jednostek sporządza sprawozdania finansowe jedynie na koniec roku obrotowego i harmonogramowi prac związanych z tym sprawozdaniem poświęcony jest ten tekst.
Harmonogram prac związanych ze sporządzeniem sprawozdania
Najwięcej czynności związanych ze sporządzaniem sprawozdania przypada na grudzień i styczeń. Ułatwieniem w tym okresie może być dobrze opracowany harmonogram prac związanych ze sporządzeniem sprawozdania finansowego. Harmonogram musi uwzględniać zapisy zawarte w ustawie o rachunkowości oraz indywidualne uwarunkowania każdej jednostki. Samo sprawozdanie finansowe jednostki powinno być sporządzone tak, aby rzetelnie i jasno przedstawiało sytuację majątkową, finansową oraz wynik finansowy za dany okres sprawozdawczy. Z tego też powodu należy ze znacznym wyprzedzeniem przeprowadzić szereg prac przygotowawczych ułatwiających i przyspieszających „rozstanie” się z księgami za rok 2004. Ogólnie ujmując czynności te, ze względu na kolejność ich wykonywania i terminy, można omawiać w czterech obszarach:
III. Organizacja i przeprowadzenie inwentaryzacji.
III. Czynności weryfikujące poszczególne pozycje bilansowe.
III. Sporządzenie sprawozdania finansowego.
IV. Czynności zamykające okres sprawozdawczy 2004.
Dwa pierwsze obszary to prace przedbilansowe. Obszar trzeci to typowe prace bilansowe, a czwarty można określić jako prace pobilansowe.
Organizacja i przeprowadzanie inwentaryzacji
W zakresie organizacji, a następnie przeprowadzenia inwentaryzacji można wyodrębnić:
1) prace przygotowawcze do przeprowadzenia inwentaryzacji,
2) inwentaryzacja aktywów rzeczowych,
3) wycena zinwentaryzowanych aktywów oraz ustalenie różnic inwentaryzacyjnych.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00