Co zrobić w przypadku braku możliwości wyceny składników majątkowych
PROBLEM
W państwowej jednostce budżetowej (szkoła) są ciągłe zmiany głównego księgowego, nastąpiła też zmiana dyrektora w 2023 r. (brak protokołu zdawczo-odbiorczego). Aktualnie osoba zastępująca głównego księgowego jest w jednostce od lutego 2024 r. Na dzień 31.12.2024 r. zarządzono inwentaryzację okresową pełną (nie wiadomo kiedy była poprzednia, brak dokumentacji). Okazało się, że od 2018 r. nie dokonywano wpisów do księgi inwentarzowej (prowadzonej ręcznie). Wpisy do ksiąg rachunkowych dokonywane były bez dokumentów OT, PT czy LT. Po spisie z natury nie ma więc możliwości wyceny spisanych składników majątku i porównania wyników inwentaryzacji z ewidencja księgową. Jak prawidłowo postąpić w tej sytuacji? Nie ma fizycznej możliwości, aby do złożenia sprawozdań finansowych za rok 2024 wycenić w wartości rynkowej każdy składnik majątku i wpisać do księgi inwentarzowej.