Jak firma powinna dokonać inwentaryzacji środków trwałych
PROBLEM
Pytanie dotyczy inwentaryzacji środków trwałych. Firma (os. fiz.) ze względu na obroty przechodzi w 2025 r. z KPiR na pełną rachunkowość. W swojej ewidencji środków trwałych miała wykazane m.in pilarki, glebogryzarki, kosy spalinowe itp. o wartości początkowej ok. 4-5 tys. zł. Były zakupione, gdy obowiązywały niższe limity, jeśli chodzi o obowiązek kwalifikowania w środki trwałe. Są one w 100% zamortyzowane w myśl przepisów ustawy o PIT ale fizycznie są na stanie firmy. Obecnie firma w polityce rachunkowości ma zapis, że istotną wartość początkową środka trwałego lub wartości niematerialnej lub prawnej wyznacza kwota 10 000 zł. Składniki majątku spełniające definicję środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, których cena jednostkowa nie przekracza granicznej kwoty 10 000 zł (nisko cenne), nie są zaliczane w księgach rachunkowych do aktywów trwałych, a ich wartość odnoszona jest bezpośrednio w koszty w miesiącu oddania do używania. Dodatkowo składniki o wartości od 1 000 zł do 10 000 zł obejmuje się ilościowo-wartościową ewidencją pozabilansową. Czy dokonując inwentaryzacji środków trwałych można było pominąć te urządzenia o wartości do 10 000 zł? Ewentualnie czy zamiast wykazywania ich w środkach trwałych można stworzyć ich wykaz i ewidencjonować je na koncie pozabilansowym? Chodzi o to, że jest tych urządzeń duża ilość i zmniejsza czytelność ewidencji środków trwałych i zapisów na kontach środków trwałych.