W jaki sposób spółka z o.o. powinna ewidencjonować narzędzia
PROBLEM
Jesteśmy spółką z o.o. działającą w branży budowlanej, która prowadzi ewidencję magazynową w księgowości. Posiadamy magazyn, w którym przechowujemy materiały, towary, narzędzia oraz środki trwałe, tj. rusztowania, które w danym momencie nie są użytkowane. Nasza firma dokonuje zakupów zarówno materiałów, jak i narzędzi, które są dostarczane i przechowywane w magazynie. Mamy wątpliwości co do prawidłowego ewidencjonowania narzędzi. Materiały dostarczane i przechowywane na magazynie wprowadzamy do zasobów magazynowych, natomiast narzędzia wielorazowe (również przechowywane w magazynie) księgujemy bezpośrednio w zużycie. Chcielibyśmy jednak upewnić się, czy istnieje konieczność oraz możliwość ewidencjonowania narzędzi, które faktycznie posiadamy na stanie, ale które nie są ujęte w magazynie. Dotyczy to głównie drobnych narzędzi, tj. poziomice, miarki, czy wiertła. W przypadku kontroli jesteśmy w stanie w prosty sposób porównać stan rzeczywisty materiałów z zapisami w programie (zasoby na magazynie), natomiast nie mamy takiej możliwości w odniesieniu do narzędzi, ponieważ trafiają one bezpośrednio w zużycie. Czy istnieje zalecany sposób ewidencjonowania takich narzędzi w systemie lub poza nim, aby w razie potrzeby można było przedstawić ich faktyczny stan?