comment
Artykuł
Data publikacji: 2004-10-04
Obowiązki pracodawcy w razie śmierci pracownika
Kto jest uprawniony do świadczeń majątkowych wynikających ze stosunku pracy zmarłego pracownika? Czy rodzinie zmarłego pracownika należy wypłacić ekwiwalent za niewykorzystany urlop wypoczynkowy?
Stosunek pracy
Ryszard Sadlik
sędzia Sądu Rejonowego w Kielcach
Śmierć pracownika jest zdarzeniem, które powoduje ustanie stosunku pracy oraz rodzi określone obowiązki po stronie pracodawcy. Zgodnie bowiem z art. 631 k.p. stosunek pracy, niezależnie od podstawy jego nawiązania (czyli niezależnie od tego, czy jest to umowa o pracę, powołanie lub mianowanie), wygasa z dniem śmierci danego pracownika. A zatem z dniem tym stosunek pracy wiążący dotąd strony przestaje istnieć. Natomiast pracodawca zobowiązany jest dokonać wszystkich tych czynności, które normalnie wiążą się z rozwiązaniem stosunku pracy, to jest wystawić świadectwo pracy i wydać je osobie uprawnionej oraz wypłacić ekwiwalent za niewykorzystany urlop wypoczynkowy, jeśli taki przysługiwał pracownikowi, a także wypłacić osobom uprawnionym odprawę pośmiertną.
Osoby uprawnione
Osobami uprawnionymi do świadczeń majątkowych, wynikających ze stosunku pracy zmarłego pracownika, są zasadniczo, w myśl art. 63 § 2 k.p., małżonek oraz inne osoby spełniające warunki do uzyskania renty rodzinnej, zgodnie z przepisami o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Osoby te są uprawnione do tych świadczeń w równych częściach, natomiast w razie ich braku prawa majątkowe wchodzą w skład spadku po zmarłym pracowniku.
Pozostało 87% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
Książka