comment
Artykuł
Data publikacji: 2003-01-27
Elementy uzupełniające w umowie o pracę
Czy w umowie o pracę, oprócz postanowień obligatoryjnych, można zamieścić postanowienia dodatkowe, nie wymagane przez kodeks pracy?
Magdalena Oleksyn
Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego
prawo.autorzy@infor.pl
Pracownik przez nawiązanie stosunku pracy zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca - do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem. Umowa o pracę powinna być zawarta na piśmie, z wyraźnym określeniem rodzaju i warunków umowy. Powinna w szczególności określać rodzaj pracy i miejsce jej wykonywania oraz termin rozpoczęcia pracy, a także wynagrodzenie odpowiadające rodzajowi pracy (art. 29 k.p.).
Co zawiera umowa o pracę?
Postanowienia umów o pracę możemy podzielić na:
1. Elementy niezbędne dla zawarcia stosunku pracy, wyznaczone przez ustawę, wskazujące minimum postanowień, które muszą być przez strony uzgodnione. Brak zgodnych oświadczeń woli co do któregokolwiek z tych składników powoduje, że umowa o pracę nie dochodzi do skutku. Elementem niezbędnym dla stwierdzenia, że umowa o pracę została zawarta, jest ustalenie rodzaju wykonywanej pracy.
Przykład
Czy umowa dochodzi do skutku, jeżeli ustalono w niej zawód, który pracownik będzie wykonywał?
Tak. Rodzaj pracy może być ustalony różnie, jednak w taki sposób, aby można było z niego wnioskować o powinnościach pracownika. Określenie w umowie konkretnego stanowiska, wykonywanego zawodu lub zakresu prac, do których wykonywania pracownik się zobowiązuje, wyraża rodzaj pracy. Ustalenie rodzaju pracy powinno być tym konkretniejsze, im bardziej złożona jest struktura organizacyjna pracodawcy.
Pozostało 89% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
Szkolenie
Książka