comment
Artykuł
Data publikacji: 2001-12-19
Tryby rozwiązywania stosunków pracy
Gdy pracodawca przestaje istnieć...
Likwidacja pracodawcy jest procesem pociągającym za sobą różnorodne konsekwencje zarówno dla samego pracodawcy, jak i dla jego pracowników. Dotyczy to w szczególności rozwiązywania stosunków pracy.
Monika Król, kancelaria Pociej, Dubois i Wspólnicy
Problematyka likwidacji pracodawcy jest uregulowana w licznych aktach prawnych, jednak podstawowy trzon przepisów odnoszących się do prawa pracy znajduje się w kodeksie pracy oraz w ustawie z 28 grudnia 1989 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn dotyczących zakładu pracy oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. z 1990 r. Nr 4, poz. 19 z późn.zm.) - zwanej dalej ustawą o zwolnieniach grupowych. Powołana ustawa przewiduje dwa tryby rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy: tzw. tryb zwyczajny i nadzwyczajny.
Tryb nadzwyczajny
Tryb nadzwyczajny odnosi się do sytuacji, gdy w razie zarządzenia likwidacji zakładu pracy brak jest środków na wynagrodzenia dla pracowników. Wtedy to, zgodnie z art. 7a ustawy o zwolnieniach grupowych, likwidator ma możliwość rozwiązania z pracownikiem stosunku pracy bez wypowiedzenia pod warunkiem, że dany pracownik nie zgłosi sprzeciwu w terminie 5 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o zamierzonym rozwiązaniu stosunku pracy. Zawiadomienie powinno zostać sporządzone przez likwidatora na piśmie i zawierać pouczenie o możliwości wniesienia przez pracownika sprzeciwu. Ponadto o zamiarze rozwiązania stosunku pracy bez wypowiedzenia likwidator ma obowiązek zawiadomić zakładową organizację związkową, która w ciągu 5 dni od dnia otrzymania przedmiotowego zawiadomienia może wystąpić z opinią w tej sprawie.
Pozostało 86% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right