Wyrok WSA w Krakowie z dnia 12 lutego 2025 r., sygn. II SA/Kr 1649/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Jacek Bursa (spr.) Sędziowie: Sędzia WSA Piotr Fronc Sędzia WSA Paweł Darmoń Protokolant: starszy referent sądowy Katarzyna Opiłka po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 lutego 2025 r. sprawy ze skargi A. P. i I. P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie z dnia 17 października 2024 r. znak SKO ZP/415/401/2024 w przedmiocie ustalenia jednorazowej opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości. I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję organu I instancji; II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie na rzecz skarżących A. P. i I. P. kwotę 6917 zł (sześć tysięcy dziewięćset siedemnaście złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Burmistrz Gminy K. decyzją znak WGP.6725.3.1.2024 z dnia 03.07.2024 r. ustalił skarżącym opłatę w wysokości [...] zł. z tytułu wzrostu wartości nieruchomości, stanowiącej działki: [...] o powierzchni 0,4142ha i [...] o powierzchni 0,0968ha, położonej w obrębie [...] K., z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego uchwaleniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
W uzasadnieniu decyzji przedstawiono treść mającego znaczenie dla nin. postępowania aktu planistycznego tj. miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego aktualnie obowiązującego dla terenu, w którym położona jest przedmiotowa nieruchomość, stan prawny działki nr [...], z której zostały wydzielone przez podział działki nr [...] i nr [...] stanowiące przedmiot postępowania. Wskazano na ustalenia faktyczne i prawne, które stanowiły zasadnicze przesłanki dla wszczęcia postępowania, oraz orzeczenia opłaty jednorazowej. Są nimi: zbycie przez stronę nieruchomości gruntowej ozn. działkami nr [...] i nr [...] obr. [...]1 K., (umowa z 19.01.2024r nr aktu Rep A nr [...]). Zdarzenie to miało miejsce przed upływem 5 lat od daty wejścia w życie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta K., zmienionego uchwałą Rady Miejskiej w K. z 24.09.2020r. Wedle jej zapisów ówcześnie istniejąca działka nr [...], z której powstały obecnie wyceniane działki [...] i nr [...] położone w obrębie: K., według postanowień planu miejscowego sprzed zmiany, znajdowała się w terenie: U4 — tereny zabudowy usługowej; MN1.1 teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej oraz KDW - tereny dróg wewnętrznych. Wskutek zmiany planu, działka [...] znalazła się na terenach zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej i usługowej (MWU3 i MWU5) w granicach otuliny Parku Krajobrazowego [...], w granicach obszaru i terenu górniczego "K. I" oraz w granicach terenu ochrony pośredniej strefy ochronnej ujęcia wody z rzeki R. y. Następnie Burmistrz Miasta K. przytoczył i objaśnił obowiązujące w przedmiocie opłaty planistycznej przepisy ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z uwzględnieniem przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami i rozporządzenia Min. Rozwoju i Technologii z dnia 5 września 2023 r. w sprawie wyceny nieruchomości i sporządzania operatu szacunkowego (Dz. U. z 2004 r. Nr 207, póz. 2109, z późn. zm.) Przedstawiono zasady, jakie powinny zostać zachowane przy stosowaniu obranej przez autorkę operatu mgr M. C. - G.. Organ I instancji wyjaśnił również sposób obliczania renty planistycznej z wartości jednostkowych 1 metra nieruchomości.