Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 4 lutego 2025 r., sygn. II SA/Ol 758/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Katarzyna Matczak Sędziowie sędzia WSA Tadeusz Lipiński asesor WSA Grzegorz Klimek (spr.) Protokolant referent Natalia Stemplewska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 lutego 2025 r. sprawy ze skargi M. N. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Elblągu z dnia [...], nr [...] w przedmiocie lokalizacji inwestycji celu publicznego oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 22 lipca 2024 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Elblągu (Kolegium), działając na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U z 2024 r. poz. 572 - k.p.a.) w zw. z art. 2 pkt 5, art. 50 ust. 1 i ust. 4, art. 53 ust. 1 i ust. 4 pkt 5, 6, 8 i 9, ust. 5c, art. 56 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U z 2023 r. poz. 977 ze zm. – u.p.z.p.) oraz art. 59 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U z 2023 r. poz. 1688), po rozpatrzeniu odwołania M. N. (skarżący, strona) od decyzji Burmistrza Z. (organ pierwszej instancji) z dnia 23 lutego 2024 r. ustalającej lokalizację inwestycji celu publicznego o znaczeniu gminnym na terenie gminy Z., dla przedsięwzięcia polegającego na budowie sieci elektroenergetycznej kablowej nN wraz z szafkami pomiarowymi na częściach działek nr (...),(...),(...),(...) obręb W., gmina Z. – utrzymało w mocy decyzję organu pierwszej instancji.
Zakwestionowana decyzja została wydana w następującym stanie faktycznym sprawy:
Decyzją z dnia 23 lutego 2024 r. organ pierwszej instancji, po rozpatrzeniu wniosku inwestora E. S.A. Z siedzibą w G. Oddział w O., z dnia 23 listopada 2023 r., ustalił lokalizację inwestycji celu publicznego o znaczeniu gminnym na terenie gminy Z., dla przedsięwzięcia polegającego na budowie sieci elektroenergetycznej kablowej nN wraz z szafkami pomiarowymi na częściach działek nr (...),(...),(...),(...) obręb W., gmina Z. Uzasadniając swoje rozstrzygnięcie wyjaśnił, że wnioskowana inwestycja należy do kategorii inwestycji celu publicznego o znaczeniu gminnym - w rozumieniu przepisów art. 2 pkt 5 u.p.z.p. w związku z art. 6 pkt 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Przytaczając ostatni z przepisów organ wskazał, że za przyjęciem, iż planowana inwestycja jest inwestycją celu publicznego przemawia fakt, że zabezpieczenie mieszkańców gminy w niezbędną infrastrukturę umożliwiającą korzystanie z nieruchomości, w tym w energię elektryczną, należy uznać za cel publiczny o znaczeniu lokalnym niezależnie od tego ilu odbiorcom ma być ta energia dostarczana. Planowana linia energetyczna będzie prowadzić do kompleksu min. siedmiu działek, dla których w ostatnim czasie zostały wydane decyzje o warunkach zabudowy. Sieć elektroenergetyczna jest systemem instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służącym do przesyłania lub dystrybucji paliw lub energii. Sieć doprowadza energię do indywidualnych odbiorców, co nie oznacza, że każdy z tych odbiorców ma doprowadzoną indywidualną energię niezależnie od innych odbiorców. Organ podniósł, że przy ustalaniu czy inwestycja spełnia cel publiczny znaczenie ma nie tyle zasięg, co realizacja celu publicznego, a ten niewątpliwie w niniejszej sprawie istnieje. Dalej organ wskazał, że wnioskowana inwestycja jest lokalizowana na terenach nieposiadających miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, co uzasadnia zastosowanie w sprawie przepisów art. 56 u.p.z.p.