Ograniczenie sposobu korzystania z nieruchomości a błędy proceduralne - Wyrok NSA z dnia 3 października 2024 r., sygn. I OSK 1201/23
Przebieg infrastruktury technicznej przez nieruchomość zgodny z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego nie narusza prawa własności, jeśli działka służy celowi publicznemu i organ administracyjny uzasadnił wymóg takiego przebiegu pomimo istniejących alternatyw.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Iwona Bogucka Sędziowie: Sędzia NSA Elżbieta Kremer Sędzia del. WSA Agnieszka Miernik (spr.) po rozpoznaniu w dniu 3 października 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A. A. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 1 lutego 2023 r. sygn. akt II SA/Gl 1507/22 w sprawie ze skargi A. A. na decyzję Wojewody Śląskiego z dnia 3 sierpnia 2022 r. nr NWXIV.7581.4.15.2022 w przedmiocie ograniczenia sposobu korzystania z nieruchomości oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem z 1 lutego 2023 r. sygn. akt II SA/Gl 1507/22 oddalił skargę A. A. na decyzję Wojewody Śląskiego z 3 sierpnia 2022 r. nr NWXIV.7581.4.15.2022 w przedmiocie ograniczenia sposobu korzystania z nieruchomości.
Skargę kasacyjną od powyższego wyroku wniosła A. A. zaskarżając wyrok w całości i zarzucając Sądowi I instancji:
I. na podstawie art. 174 pkt 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.), powoływanej dalej jako "P.p.s.a.", naruszenie przepisów postępowania, które miało istotny wpływ na wynik sprawy, to jest:
1. art. 151 w związku z art. 147 § 1 P.p.s.a. w związku z art. 124 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2021 r. poz. 1899 ze zm.), powoływanej dalej jako "u.g.n.", przez oddalenie skargi kasacyjnej, podczas gdy należało ją uwzględnić;
2. art. 1 § 2 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. Prawo o ustroju sądów administracyjnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2492), powoływanej dalej jako "P.u.s.a.", oraz art. 3 § 1 pkt 1 P.p.s.a. przez wadliwe wykonanie przez sąd administracyjny ustrojowego obowiązku kontroli decyzji organów administracji pod względem ich zgodności z prawem, w związku z naruszeniem przez Sąd I instancji art. 141 § 4 P.p.s.a. przez przyjęcie przez ten Sąd jako podstawy rozstrzygnięcia wadliwie ustalonego stanu faktycznego sprawy, bez rozpatrzenia całego materiału dowodowego przez: