Postanowienie WSA w Opolu z dnia 27 grudnia 2024 r., sygn. I SA/Op 1014/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący: Asesor sądowy WSA Anna Komorowska-Kaczkowska po rozpoznaniu w dniu 27 grudnia 2024 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi M. N. na uchwałę Rady Miasta Opola nr V/71/24 z 29 sierpnia 2024 r. w przedmiocie uchylenia uchwały nr XXXVIII/753/17 z 23 lutego 2017 r. w sprawie wysokości i zasad ustalenia rozliczenia dotacji celowej dla podmiotów prowadzących żłobki na terenie Miasta Opola postanawia: 1. odrzucić skargę, 2. zwrócić skarżącemu - ze środków finansowych Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu -kwotę 300 zł ( słownie: trzysta) uiszczoną tytułem wpisu od skargi.
Uzasadnienie
M. N. (dalej określany jako: "skarżący") wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu skargę na uchwałę Rady Miasta Opola V/71/24 z 29 sierpnia 2024 r. w przedmiocie uchylenia uchwały nr XXXVIII/753/17 z 23 lutego 2017 r. w sprawie wysokości i zasad ustalenia rozliczenia dotacji celowej dla podmiotów prowadzących żłobki na terenie Miasta Opola. Zaskarżając uchwałę w całości wniósł o stwierdzenie jej nieważności.
Zaskarżonej uchwale zarzucił naruszenie art. 70 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, który gwarantuje powszechny i równy dostęp do nauki wszystkim obywatelom, a Rada Miasta Opola w zaskarżonej uchwale nie spełnia tego obowiązku. Podniósł, że Miasto Opole zapewnia 470 miejsc w żłobkach publicznych, przy czym zapotrzebowanie społeczne jest czterokrotnie wyższe. Argumentował, że liczbę tą uzupełniają żłobki niepubliczne, które dotychczas mogły liczyć na dofinansowanie z Urzędu Miasta w kwocie 650 zł, na podstawie uchwały nr XXXVIII/753/17 z 23 lutego 2017 r. w sprawie wysokości i zasad ustalenia rozliczenia dotacji celowej dla podmiotów prowadzących żłobki na terenie Miasta Opola. Wskazywał, że zaskarżoną uchwałą niepubliczne żłobki zostały pozbawione ww. dofinansowania, w wyniku czego zwiększony koszt poniosą rodzice dzieci uczęszczających do placówek niepublicznych, przy czym żłobki miejskie nadal korzystać będą z dofinansowania. Podnosił, że w związku z ograniczoną dostępnością miejsc w placówkach publicznych i zwiększeniem kosztów pobytu dzieci w placówkach niepublicznych wiele dzieci utraci możliwość uczęszczania do żłobka. Nadto Skarżący podnosił, że art. 32 ust. 1 i 2 Konstytucji RP w zw. z art. 1 ustawy o samorządzie gminnym gwarantuje równość obywateli wobec prawa. Argumentował, że w przypadku placówek utworzonych przez Miasto Opole koszt pobytu dziecka w żłobku ustalony do poniesienia przez rodziców wyniesie 1500 zł i zostanie w całości zrekompensowany świadczeniem "aktywny rodzic", przy czym dopłata Miasta Opola do funkcjonowania placówki wynosić będzie 1100 zł. Natomiast dzieci uczęszczające do placówek niepublicznych nie otrzymają żadnego wsparcia ze strony Miasta Opola. Argumentował, że zaskarżona uchwała w istocie stoi w sprzeczności z założeniami i celami programu "aktywny rodzic".