Wyrok WSA w Kielcach z dnia 20 listopada 2024 r., sygn. II SA/Ke 520/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Krzysztof Armański Sędziowie Sędzia WSA Jacek Kuza Sędzia WSA Agnieszka Banach (spr.) Protokolant Starszy inspektor sądowy Katarzyna Tuz-Stando po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 listopada 2024 r. sprawy ze skargi D. M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] lipca 2024 r. [...] w przedmiocie ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz decyzję organu I instancji; II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego na rzecz D. M. kwotę 500 (pięćset) złotych, tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z 24 lipca 2024 r. [...] Samorządowe Kolegium Odwoławcze, po rozpoznaniu odwołania D. M., utrzymało w mocy decyzję Burmistrza [...] i Gminy R. z
29 lutego 2024 r. znak: [...] w sprawie ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego pod nazwą: "Budowa sieci elektroenergetycznej niskiego napięcia (0,4kV) oraz budowa słupowej stacji transformatorowej (15/0,4kV) na dz. nr ewid.[...] w obrębie J., gmina R.".
W uzasadnieniu podjętej decyzji Kolegium powołało się w szczególności na art. 4 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 oraz art. 50 ust. 1 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu
i zagospodarowaniu przestrzennym (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 977, dalej "u.p.z.p.")
i wskazało, że dla terenu planowanej inwestycji brak jest planu miejscowego zagospodarowania przestrzennego (dalej "mpzp"), zatem w celu możliwości realizacji zamierzonego przedsięwzięcia koniecznym jest ustalenie lokalizacji inwestycji celu publicznego.
Organ odwoławczy podał, że wnioskiem z 6 lutego 2023 r. PGE Dystrybucja S.A. z siedzibą w L. (w skrócie "Spółka") zwróciła się o ustalenie lokalizacji inwestycji celu publicznego polegającego na budowie ww. sieci elektroenergetycznej niskiego napięcia (0,4kV) oraz budowie słupowej stacji transformatorowej (15/0,4kV). Jak wskazało Kolegium, po analizie warunków i zasad zagospodarowania terenu oraz jego zabudowy, wynikających z przepisów odrębnych oraz stanu faktycznego i prawnego terenu, na którym przewiduje się realizację inwestycji, o jakiej mowa w art. 53 ust. 3 u.p.z.p., a następnie po uzyskaniu wymaganych tą ustawą uzgodnień i zawiadomieniu w formie obwieszczenia (art. 53 ust. 1), organ pierwszej instancji wydał decyzję ustalającą lokalizację inwestycji. Jej integralną część w formie załącznika graficznego stanowi mapa, na której zaznaczono linie rozgraniczające teren inwestycji. Planowana inwestycja jest inwestycją o znaczeniu lokalnym, ma bowiem zapewnić możliwość przyłączenia nowych odbiorców, ciągłość i niezawodność dostaw energii elektrycznej dla mieszkańców gminy R., a konkretnie miejscowości J.. Ma również służyć poprawie jakości dostarczanej energii, zmniejszeniu awaryjności sieci, poprawie warunków napięciowych oraz przyczyni się do wzrostu bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej. Zakres projektowy uwzględniony w decyzji organu pierwszej instancji obejmuje jedną działkę nr [...] i jest jedynie fragmentem inwestycji obejmującej obręby: Jacentów, Podlesie, Zychy, oraz R. , gm. R.. Pozostała część zakresu obejmuje 108 działek, które zostały objęte decyzją o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego z listopada 2022 r. znak: [...]