Wyrok WSA w Warszawie z dnia 26 czerwca 2024 r., sygn. III SA/Wa 2737/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Ewa Izabela Fiedorowicz, Sędziowie sędzia WSA Agnieszka Baran (sprawozdawca), asesor WSA Tomasz Grzybowski, Protokolant referent Klaudia Staręga, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 czerwca 2024 r. sprawy ze skargi D.R. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w W. z dnia [...] października 2023 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia wysokości zobowiązania podatkowego w podatku od spadków i darowizn oddala skargę.
Uzasadnienie
Naczelnik Urzędu Skarbowego W. (dalej jako: "Naczelnik", "organ I instancji") decyzją z dnia [...] czerwca 2023 r. ustalił D. R. (dalej jako: "strona" lub "skarżąca") wysokość zobowiązania podatkowego w podatku od spadków i darowizn w kwocie 59.982,00 zł, z tytułu nabycia spadku po zmarłej w dniu 25 marca 2021 r. A. P.
Ze zgromadzonego przez organ pierwszej instancji materiału dowodowego wynikało, że zgodnie z aktem poświadczenia dziedziczenia z [...] maja 2021 r. spadek po A. P., zmarłej 25 marca 2021 r., nabyła skarżąca, na podstawie ustawy w całości. Akt ten został zarejestrowany w rejestrze spadkowym [...] maja 2021 roku.
Następnie w dniu 12 listopada 2021 r. poprzez złożenie zeznania podatkowego SD-3 wszczęte zostało postępowanie podatkowe w sprawie ustalenia stronie zobowiązania w podatku od spadków i darowizn z tytułu nabycia spadku. W zeznaniu tym skarżąca wskazała, że masę spadkową stanowią:
1) spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego nr 2, położonego w budynku przy ul. [...] w W., o pow. użytk. 63,45 m2 i wartości 470.859,28 zł;
2) środki pieniężne położone w P. i o łącznej wartości 42.525,76 zł.
Strona jako długi i ciężary spadku wskazała łączną kwotę 15.000,00 zł, w tym:
1) dotychczasowe nakłady na usunięcie śmieci z mieszkania w kwocie 7.536,00 zł;
2) konieczne do poniesienia dalsze nakłady na usunięcie śmieci w kwocie 5.464,00 zł;
3) szacunkowe koszty sprzątania mieszkania celem przygotowania do remontu 2.000,00 zł.