Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 14 listopada 2024 r., sygn. I SA/Po 427/24
Dnia 14 listopada 2024 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Izabela Kucznerowicz Sędziowie Sędzia WSA Małgorzata Bejgerowska (spr.) Sędzia WSA Barbara Rennert Protokolant: starszy specjalista Barbara Dropek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 14 listopada 2024 roku sprawy ze skargi K. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 30 kwietnia 2024 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług oddala skargę.
Uzasadnienie
1. Zaskarżoną interpretacją z dnia 30 kwietnia 2024 r., nr [...], Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że stanowisko K. (dalej jako: "Strona", "Wnioskodawca", "Skarżący" lub "M.") w sprawie oceny skutków podatkowych w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe w części opodatkowania podatkiem VAT opłaty dodatkowej, pobieranej w związku z brakiem biletu parkomatowego lub przekroczeniem czasu parkowania oraz co do ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego przy opłacie dodatkowej (pytanie nr [...] i nr [...]), zaś prawidłowe w pozostałej części.
1.1. Z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej i jego uzupełnienia wynika, że Wnioskodawca jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność (zgodnie z art. 2 ust. 1 i 2 ustawy o samorządzie gminnym). M. realizuje swoje zadania własne, które polegają na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, jak również z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzania wyborów powszechnych oraz referendów. W ramach wykonywania zadań własnych, M. prowadzi również działalność gospodarczą, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. M. jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.
Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu U. E. lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r., poz. 280), od dnia 1 stycznia 2017 r. M. podjęło wspólne rozliczanie podatku VAT wraz ze wszystkimi wchodzącymi w skład M. jednostkami budżetowymi i zakładem budżetowym (dalej jako: "jednostki organizacyjne"). Z tym dniem, zgodnie z art. 4 powyższej ustawy, M. wstąpiło we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku VAT, prawa i obowiązki swoich jednostek organizacyjnych. W ramach wykonywania działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT, M. świadczy usługi w zakresie odpłatnego udostępniania miejsc parkingowych dla pojazdów na terenach zlokalizowanych poza pasem drogi publicznej, tj. Miejskich Płatnych Parkingach (dalej: "MPP"). Działalność ta prowadzona jest za pośrednictwem Z. D. M. w K. (dalej: "ZDM"), stanowiącego jednostkę organizacyjną M. . Parkingi obsługiwane w ramach MPP przez ZDM nie są wyposażone w szlabany ograniczające wjazd i wyjazd pojazdów. Miejsca parkingowe udostępniane są za odpłatnością pobieraną przy użyciu parkomatów. Zgodnie z postanowieniami regulaminu MPP w K. opłaty za parkowanie wnoszone są z góry za cały deklarowany łączny czas postoju, niezwłocznie, poprzez wykupienie biletu parkingowego w parkomacie. W przypadku nieuiszczenia opłaty parkingowej lub przekroczenia opłaconego czasu parkowania pobierana jest opłata dodatkowa w wysokości od 20 do [...] zł – w przypadku uregulowania należności w określonych przez ZDM okresach od otrzymania zawiadomienia o opłacie dodatkowej. Regulamin parkingu umieszczony jest przy wjeździe na parking oraz na parkomacie. Zawiera on informacje o egzekwowaniu nieprzestrzegania zasad korzystania z parkingu. Zawiadomienia o opłacie dodatkowej wypisywane są przez kontrolerów i umieszczane za wycieraczką pojazdu. Użytkownik parkingu powinien dokonać uiszczenia opłaty dodatkowej, najpóźniej w terminie 14 dni od chwili wystawienia zawiadomienia o opłacie dodatkowej na rachunek bankowy ZDM podany w zawiadomieniu. Alternatywnie istnieje możliwość wniesienia opłaty w kasie operatora dworca autobusowego, przy czym operator jest zobligowany do przekazania pobranych środków na rachunek bankowy ZDM wraz ze wszelkimi danymi identyfikującymi numer wezwania. Opłata dodatkowa ma charakter opłaty sankcyjnej, pełniącej wyłącznie rolę dyscyplinującą wobec użytkowników parkingu i pobierana jest za naruszenie regulaminu korzystania z parkingu (brak biletu parkingowego lub przekroczenie czasu parkowania). Użytkownicy MPP, którzy otrzymali zawiadomienie o opłacie dodatkowej mają prawo do wszczęcia postępowania reklamacyjnego, jeśli kwestionują zasadność nałożenia opłaty dodatkowej. Zgodnie z regulaminem parkingu, reklamacja może zostać złożona w ciągu 7 dni od wystawienia zawiadomienia o opłacie dodatkowej. W przypadku nieuiszczenia w terminie opłaty dodatkowej, M. wszczyna postępowanie mające na celu ustalenie danych podmiotu korzystającego z miejsca parkingowego. W tym celu ZDM, w imieniu M., samodzielnie pobiera dane z udostępnionej przez Ministerstwo Cyfryzacji bazy C. E. P. i K. (dalej: "CEPIK"), dotyczących właściciela pojazdu. W wielu przypadkach właściciel pojazdu nie jest jednak podmiotem korzystającym z miejsca parkingowego. Dotyczy to m.in. pojazdów, których właścicielami są instytucje finansowe, udostępniające pojazdy podmiotom trzecim w ramach zawieranych z nimi umów leasingu lub najmu. W takich przypadkach, M. nie jest w stanie ustalić danych kierowcy pojazdu korzystającego z parkingu, jeśli nie uda się uzyskać tych danych od instytucji finansowej, będącej właścicielem pojazdu. Zdarzają się również przypadki, w których w żaden sposób M. nie jest w stanie ustalić danych kierowcy pojazdu korzystającego z parkingu. Sytuacja dotyczy przypadków, w których przykładowo, według danych w CEPiK, pojazd pozostaje zarejestrowany na osobę zmarłą, pojazd nie figuruje w tej bazie lub jest zarejestrowany za granicą (pojazd z zagranicznymi tablicami rejestracyjnymi). W przypadkach, w których dane użytkownika pojazdu są obiektywnie niemożliwe do pozyskania, z wykorzystaniem dostępnych po stronie M. środków i metod, opłaty dodatkowe nie są egzekwowane z uwagi na obiektywne okoliczności uniemożliwiające ich skuteczny pobór.