Interpretacja indywidualna z dnia 4 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.798.2024.2.DJ
Obowiązki płatnika w związku z organizacją konkursów.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 21 listopada 2024 r. (wpływ 21 listopada 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie (…) oraz nienależącym do podmiotów z kategorii środków masowego przekazu. W ramach swojej działalności reklamowej oraz marketingowej prowadzi swoje profile w mediach społecznościowych (m.in. …). Za pomocą nich przeprowadził oraz zamierza przeprowadzać liczne konkursy - inne niż konkursy z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu. Osoby, które chcą wziąć udział w konkursie muszą wykonać zadanie konkursowe i umieścić je w komentarzu pod postem z informacją o konkursie lub w inny sposób wskazany przez organizatora. Wybór nagrodzonych uczestników następuje poprzez powołanie Komisji Konkursowej składającej się z przedstawicieli organizatora (Wnioskodawcy). Komisja ta w sposób swobodny, autonomiczny wybierze zwycięskie zadania konkursowe kierując się własnym uznaniem uwzględniającym m.in. adekwatność, zgodność z tematyką konkursu czy oryginalność zadania konkursowego lub poprzez zastosowanie obiektywnego kryterium, np. najszybszego nadejścia poprawnej odpowiedzi.
W ramach konkursów uczestnicy będą mogli wygrać nagrody w postaci różnych przedmiotów (np. koszulki z logiem Wnioskodawcy, torby termiczne czy vouchery), których wartość nie przekroczy 200,00 zł. Przeprowadzane konkursy są elementem kampanii reklamowej oraz budowania świadomości marki wśród klientów. Zadaniem konkursów również jest pozyskanie nowych klientów na produkty Wnioskodawcy czy zachęcenie do zapoznania się z jego ofertą (…). Wykonanie zadania konkursowego nie będzie kreować po stronie Wnioskodawcy żadnego bezpośredniego przysporzenia i nie będzie miało dla niego jakiejkolwiek wartości ekonomicznej, a tym bardziej takiej wartości, którą można byłoby traktować jako mający wymiar finansowy ekwiwalent wydawanego świadczenia.
Uczestnikami konkursów mogą być tylko osoby fizyczne, które spełniają następujące warunki:
a)nie prowadzą działalności gospodarczej lub prowadzą działalność gospodarczą, lecz biorą udział w konkursie bez związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą;
b)nie są to pracownicy i współpracownicy Organizatora i inne osoby, które brały udział w przygotowaniu lub organizowaniu Konkursu a także członkowie ich najbliższej rodziny. Przez członków najbliższej rodziny rozumie się: wstępnych, zstępnych, rodzeństwo, małżonków, rodziców małżonków i osoby pozostające w stosunku przysposobienia.
Uczestnicy w związku z wzięciem udziału w konkursie nie poniosą żadnych kosztów ani nie będą wykonywać żadnych świadczeń ekwiwalentnych w zamian za otrzymanie nagrody.
W piśmie, stanowiącym uzupełnienie wniosku doprecyzowali Państwo, że osoby pozostające z Wnioskodawcą w stosunku cywilnoprawnym nie mogą uczestniczyć w konkursach, o czym stanowi każdorazowo regulamin konkursu.
Spółka (…). jako Wnioskodawca:
a)jest organizatorem i administratorem konkursów a fakt ten wynika z regulaminów konkursów;
b)jest właścicielem nagród do czasu ich przekazania zwycięzcom konkursów, ponosi ciężar ekonomiczny (finansowy) wejścia we własność nagród przekazywanych w konkursach oraz samodzielnie wydaje nagrody zwycięzcom;
c)działa we własnym imieniu i na swoją rzecz, jest podmiotem uprawnionym i zobowiązanym do przeprowadzenia konkursów, wyłonienia zwycięzców uprawnionych do otrzymania nagród, co każdorazowo wynika z regulaminów udostępnianych uczestnikom.
Każdy organizowany konkurs posiada regulamin, który określa nazwę konkursu, nazwę organizatora, określa uczestników konkursu, sposób wyłaniania zwycięzców, nagrody i zasady ich przyznawania oraz reguły konkurencji. Organizowane konkursy posiadają elementy rywalizacji i współzawodnictwa a nagrody w konkursach otrzymywać będą tylko zwycięzcy, organizator powołuje Komisję Konkursową, która wybiera zwycięzców na podstawie określonych kryteriów i nie ma sytuacji, że nagrody otrzymują wszyscy uczestnicy.
Pytanie (ostatecznie przeformułowane w uzupełnieniu podania)
Czy przekazane przez Wnioskodawcę nagrody o wartości nieprzekraczającej 200,00 zł w ramach konkursów innych niż konkursy z dziedziny nauki, kultury sztuki i dziennikarstwa i sportu są zwolnione z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku obliczenia, pobrania oraz wpłacenia podatku zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 41 ust. 4 i ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od tych nagród?
Państwa stanowisko w sprawie (wynikające z wniosku, jak i jego uzupełnienia)
Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane nagrody dla zwycięzców organizowanych przez niego konkursów należy zakwalifikować jako przychody z innych źródeł zgodnie z art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednak mogą one korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 68a ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem, wolna od podatku dochodowego jest wartość nieodpłatnych świadczeń o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym. Aby mieć pewność, że Wnioskodawca może korzystać z tego zwolnienia każdorazowo zawrze w regulaminie konkursu odpowiednią informację o możliwych do zdobycia nagrodach oraz ich równowartości w zł oraz o wyłączeniu z możliwości wzięcia udziału w konkursie przez pracowników i współpracowników Wnioskodawcy i inne osoby, które brały udział w przygotowaniu lub organizowaniu konkursu a także członkowie ich najbliższej rodziny. Przez członków najbliższej rodziny rozumie się wstępnych, zstępnych, rodzeństwo, małżonków, rodziców małżonków i osoby pozostające w stosunku przysposobienia. Każdy uczestnik, aby wziąć udział w konkursie musiał zaakceptować regulamin.
Nie ulega wątpliwości, że nagrody wydawane w konkursach mają związek z promocją i reklamą produktów oraz usług oferowanych przez Wnioskodawcę. W ramach prowadzonych kampanii reklamowych za pomocą portali społecznościowych i przeprowadzanych na nich konkursach może on dotrzeć do nowych klientów oraz zachęcić do zapoznania się z oferowanymi przez niego produktami. Uregulowania ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia promocji oraz reklamy. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego (źródło: http://sjp.pwn.pl) promocja to "działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia: też: każde z tych działań" reklama zaś to "działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług". Dodatkowo w orzecznictwach oraz literaturze związanej z marketingiem i reklamą czynności związane z oddziaływaniem na klientów obecnych oraz potencjalnych, dostarczaniem im informacji o oferowanych produktach i usługach określa się jako działania związane z promocją i reklamą.
Zdaniem Wnioskodawcy nagrody, które otrzymują uczestnicy organizowanych przez niego konkursów spełniają wszelkie wymogi formalne, aby mogły korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W opinii Wnioskodawcy, nagrody wydawane w konkursach mają związek z promocją i reklamą produktów oraz usług oferowanych przez Wnioskodawcę. W ramach prowadzonych kampanii reklamowych za pomocą portali społecznościowych i przeprowadzanych na nich konkursach Wnioskodawca może dotrzeć do nowych klientów oraz zachęcić do zapoznania się z oferowanymi przez niego usługami.
Zdaniem Wnioskodawcy, nagrody przekazywane zwycięzcom konkursów są nagrodami o wartości nieprzekraczającej 200,00 zł, przekazywanymi w ramach konkursów innych niż konkursy z dziedziny nauki, kultury, sztuki i dziennikarstwa i sportu i są zwolnione z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co w konsekwencji powoduje, że Wnioskodawca jako płatnik podatku nie jest zobowiązany do obliczenia, pobrania oraz wpłacenia podatku zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 41 ust. 4 i ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od tych nagród.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy.
Zgodnie z treścią ww. przepisu:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Rodzaje źródeł przychodów zostały określone w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wśród których w pkt 9 wymieniono inne źródła.
W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy, w tym również nagrody przyznawane w związku z uczestnictwem w różnego rodzaju konkursach.
W niniejszej sprawie, należy ustalić, czy przedsięwzięcie organizowane przez Państwa stanowi konkurs w rozumieniu ustawy.
W orzecznictwie sądów administracyjnych wskazuje się, że wobec braku w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych legalnej definicji określenia „konkurs”, dokonując wykładni tego pojęcia, należy posłużyć się potocznym (językowym) znaczeniem tego określenia (np. wyrok z 9 kwietnia 2014 r., sygn. akt II FSK 911/12). Naczelny Sąd Administracyjny zauważył, że „(…) zasadniczo definicja pojęcia „konkurs” zawiera kilka elementów. W pierwszej kolejności powinno nastąpić ogłoszenie konkursu wraz ze stosownym regulaminem, po czym uczestnicy konkursu powinni podjąć stosowne działania, które z samej natury konkursu, winny zawierać w sobie element rywalizacji. Zakończeniem konkursu, który jest wynikiem współzawodnictwa uczestników konkursu, jest ogłoszenie wyników i nierzadko rozdanie nagród. Nie ulega też wątpliwości w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, że wynik konkursu ma ścisły związek z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu i ich rywalizacji.
W wersji internetowej Wielkiego Słownika Języka Polskiego (projekt pod red. P. Żmigrodzkiego) pod hasłem „konkurs” czytamy, że jest to – „przedsięwzięcie artystyczne, rozrywkowe, sportowe, edukacyjne lub biznesowe, którego uczestnicy rywalizują o pierwszeństwo wyróżniane nagrodami”. W definicji tej jako kluczowy, statuujący definicję „konkursu” pojawia się element „rywalizacji”. Bez „rywalizacji” bowiem nie możemy dookreślić pojęcia „konkurs”. W Słowniku Języka Polskiego pod zwrotem „rywalizować” wskazuje się, że oznacza to: „ubiegać się o pierwszeństwo, o wygraną, o zdobycie czegoś; współzawodniczyć; konkurować z kimś” (zob. Słownik Języka Polskiego, M. Szymczak (red.), Warszawa 1989 r., tom III, s. 155.)”.
Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis sytuacji stwierdzić należy, że w przedsięwzięciach organizowanych przez Państwa występują elementy niezbędne do uznania ich za konkursy. Uczestnicy konkursu pomiędzy sobą rywalizują, a konkurs prowadził do wyłonienia zwycięzców, na podstawie określonych wcześniej kryteriów w regulaminie konkursu.
Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.
Jak stanowi art. 30 ust. 3 ww. ustawy:
Zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-4b, 5a oraz 13-17, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.
W świetle powyższego, wartość nagród otrzymywanych w związku z przeprowadzonymi konkursami podlega opodatkowaniu 10% podatkiem dochodowym.
W myśl art. 41 ust. 1 tejże ustawy:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
Obowiązek pobrania podatku od wygranych wynika natomiast z art. 41 ust. 4 ww. ustawy, zgodnie z którym:
Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.
Przy czym, stosownie do art. 41 ust. 7 pkt 1 ww. ustawy:
Jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.
Zgodnie natomiast z art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Mając na uwadze powyższe, przychód z tytułu nagród uzyskanych przez zwycięzców konkursów, o których mowa we wniosku podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Opodatkowanie tych nagród, musi odbyć się zgodnie z zasadami, jakie ustawodawca zawarł w treści przywołanego powyżej art. 41 cytowanej ustawy, a mianowicie ust. 4 i ust. 7 pkt 1 tego artykułu. Zatem, Państwo – jako płatnik – zobowiązani są pobierać i odprowadzać do właściwego urzędu skarbowego 10% zryczałtowany podatek dochodowy z tego tytułu.
Przechodząc natomiast do kwestii zastosowania w stosunku do nagród wydawanych zwycięzcom konkursów zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wyjaśniam co następuje.
Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolna od podatku dochodowego jest wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą – jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.
Zatem, dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia decydujące jest spełnienie łącznie następujących warunków, tj.:
̶świadczenie musi mieć charakter nieodpłatny,
̶świadczenie musi pozostawać w związku z promocją lub reklamą świadczeniodawcy,
̶jednorazowa wartość tego świadczenia nie może przekraczać 200 zł,
̶świadczenie nie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby związanej z nim stosunkiem cywilnoprawnym.
Przedmiotowe zwolnienie w praktyce ma zastosowanie do nieodpłatnych świadczeń otrzymywanych w ramach akcji promocyjnych lub reklamowych, w czasie których wręcza się drobne gadżety reklamowe i promocyjne (np. kalendarze, upominki i drobne prezenty), czy też wykonuje usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym osób fizycznych nie zawierają definicji pojęcia „nieodpłatnego świadczenia”. Dokonując wykładni gramatycznej, za „nieodpłatne świadczenie” uznać należy świadczenia „nie wymagające opłaty, takie za które się nie płaci, bezpłatne” (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN 2003). Zatem, należy przyjąć, że nieodpłatnym świadczeniem jest takie zdarzenie, którego skutkiem (następstwem) jest nieodpłatne przysporzenie majątku jednej osobie, kosztem majątku innej osoby, innego podmiotu.
W prawie podatkowym brak jest również definicji promocji i reklamy. Wskazać jednak należy, że na potrzeby prawa podatkowego pod pojęciem promocji rozumieć należy ogół czynności związanych z oddziaływaniem na klientów i potencjalnych nabywców polegających na dostarczaniu informacji, argumentacji, obietnic, a także zachęty, skłaniającej do nabywania oferowanych produktów i usług, jak również wytwarzających przychylną opinię o firmie.
Natomiast reklamę, w oparciu o definicje słownikowe można określić jako rozpowszechnianie informacji o towarach i usługach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, w celu zachęty do nabywania towarów i korzystania z określonych usług. Reklama jest to oddziaływanie na zewnątrz na nieokreślonego kontrahenta, jest skierowana i dostępna potencjalnie dla wszystkich, posiada zatem ogólny, anonimowy, powszechny, nieprywatny charakter.
Jednakże zasadą jest, że reklama i promocja są skierowane do faktycznych bądź potencjalnych odbiorców tych towarów lub usług w celu zachęcenia ich do dokonania zakupu.
W niniejszej sprawie nie można zatem zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że nagrody, które otrzymują uczestnicy w organizowanych przez Państwa konkursach spełniają wszelkie wymogi formalne, aby mogły korzystać ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W analizowanych sytuacjach wydanie nagrody następuje bowiem w związku z uczestnictwem podmiotów wskazanych we wniosku w konkursach, w których wyłaniani są zwycięzcy. Powyższe wskazuje zatem, że nagrody otrzymują zwycięzcy konkursów, a nie wszyscy jego uczestnicy.
W konsekwencji, nie można uznać za nieodpłatne świadczenie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ww. ustawy, opisanych we wniosku nagród uzyskiwanych przez zwycięzców konkursów, nawet w sytuacji gdy wartość nagrody nie przekracza kwoty 200 zł. Przesądza o tym fakt, że nagroda nie jest wydawana wszystkim uczestnikom organizowanego przez Państwa przedsięwzięcia, a jej uzyskanie uzależnione jest od wzięcia udziału w konkursie i osiągnięcia najlepszych rezultatów (spośród określonych w regulaminie kryteriów), na podstawie których Komisja Konkursowa wybiera zwycięzców.
Podkreślenia wymaga, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia jest uwarunkowane tym, że wręczenie drobnych przedmiotów/gadżetów promocyjnych i reklamowych nie może wiązać się z żadną inną czynnością wzajemną, jak też nie może być nagrodą za określone zachowanie/wykonanie danej czynności (w tym wygranie/zwycięstwa w rywalizacji/współzawodnictwie). W przedmiotowej sprawie nagrody otrzymują jedynie zwycięzcy konkursów, w konsekwencji nie są wydawane wszystkim uczestnikom. W tym przypadku mamy zatem do czynienia ze wzajemnym zobowiązaniem obu stron do dokonywania pewnych czynności, co wyklucza możliwość zastosowania zwolnienia wynikającego ze wskazanego przepisu.
W świetle powyższego uznać zatem należy, że nagrody o wartości nieprzekraczającej jednorazowo kwoty 200 zł wydawane w ramach wskazanych we wniosku konkursów nie mogą korzystać ze zwolnienia od opodatkowania uregulowanego w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podkreślić należy również, że ww. zwolnienie jest wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania, co oznacza, że wszelkie odstępstwa od tej zasady, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą.
Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że uznanie organizowanych przez Państwa przedsięwzięć za konkursy, skutkuje tym, że przyznanych nagród dla zwycięzców nie można traktować jako nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ww. ustawy. Zatem, zwolnienie przewidziane w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie może mieć zastosowania w przedmiotowej sprawie, gdyż wartość nagród dla zwycięzców konkursów stanowi przychód z tytułu uczestnictwa w konkursie, a nie przychód z tytułu nieodpłatnych świadczeń otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zaznaczam, że pytanie przedstawione przez Państwa (ostatecznie przeformułowane w uzupełnieniu wniosku) wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem inne kwestie nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji, w szczególności nie rozpatrywałem ewentualnych innych zwolnień przedmiotowych uregulowanych w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).