Jakie uprawnienia ma radny, który został zwolniony z pracy wbrew opinii rady gminy lub za jej zgodą
Kiedy i w jaki sposób rada gminy może obronić radnego przed zwolnieniem z pracy? – na to pytanie odpowiedzieliśmy w tygodniku Samorząd i Administracja z 27 listopada 2024 r. (DGP nr 230). Uwagę skupiliśmy na zagadnieniach, które wyjaśniały istotę mechanizmu ochronnego, m.in. wskazaliśmy przesłanki udzielenia odpowiedzi odmownej przez radę na wniosek złożony przez pracodawcę. Dziś wyjaśniamy, jakie możliwości obrony ma radny, który został zwolniony – zarówno w sytuacji, gdy rada się na to nie zgodziła, jak i wtedy, gdy taką zgodę wyraziła, ale radny uważa, że zrobiła to np. z powodów politycznych.
Przypomnijmy, że stosunek pracy radnego gminy, powiatu oraz województwa podlega szczególnej ochronie na mocy art. 25 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g). – Zgodnie z tym przepisem rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody rady gminy, której jest członkiem. Rada gminy odmawia zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli podstawą rozwiązania tego stosunku są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu – wskazuje dr Magdalena Niziołek, radca prawny, prowadząca kancelarię w Warszawie, specjalista z zakresu prawa administracyjnego, postępowania administracyjnego i samorządu terytorialnego. Analogiczne przepisy zawierają ustawy o samorządzie powiatowym i o samorządzie województwa.