Interpretacja indywidualna z dnia 25 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.632.2024.1.MF
Dotyczy ustalenia, czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Inwestycja stanowi długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej, o którym mowa w art. 15c ust. 10 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2805, dalej jako: „ustawa CIT”), a w konsekwencji Wnioskodawca, w oparciu o art. 15c ust. 8 ustawy CIT, nie powinien uwzględniać kosztów finansowania dłużnego wynikających z kredytów (pożyczek) wykorzystywanych do sfinansowania tej Inwestycji, przy wyliczaniu nadwyżki kosztów finansowania dłużnego, o której mowa w art. 15c ust. 1 ustawy CIT.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Inwestycja stanowi długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej, o którym mowa w art. 15c ust. 10 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2805, dalej jako: „ustawa CIT”), a w konsekwencji Wnioskodawca, w oparciu o art. 15c ust. 8 ustawy CIT, nie powinien uwzględniać kosztów finansowania dłużnego wynikających z kredytów (pożyczek) wykorzystywanych do sfinansowania tej Inwestycji, przy wyliczaniu nadwyżki kosztów finansowania dłużnego, o której mowa w art. 15c ust. 1 ustawy CIT.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest (…), której powierzono realizację zadania publicznego w zakresie (…) (dalej: „Spółka”, „Wnioskodawca”). W tym celu Spółka, jako Zamawiający, realizuje inwestycję polegającą na (…) (dalej: „Inwestycja”). (…) to nowoczesna instalacja (…).
Realizacja Inwestycji związana jest (…).
Inwestycja związana jest również z koniecznością (…).
Podstawą realizacji przedsięwzięcia jest (…) z (…) zawarta przez (…) oraz porozumienia horyzontalne zawarte z (…). Porozumienia te - umowy wdrażające współpracę (…) z (…) i z pozostałymi (…) zapewniają wykonanie usług publicznych w zakresie (…) i gwarantują ponoszenie przez poszczególne (…) kosztów jej zagospodarowania (w tym część kosztów związanych z budową - odsetki do pożyczek i kredytów) oraz koszty eksploatacji (…). Źródłem przychodów (…) są umowy z (…), które finansują realizację (…). Porozumienia horyzontalne i Umowa Wykonawcza zabezpieczają finansowanie eksploatacji i utrzymania (…).
Zgodnie z założeniami Inwestycji, (…). Do (…) na podstawie porozumień (…), jakie zawierane będą przez (…). Ponadto (…). Głównym celem (…). (…)
Dodatkowo, realizacja Inwestycji ma się przyczynić do (…).
Ponadto, zgodnie z założeniami, realizacja Inwestycji przyczyni się do (…). Inwestycja ma się przyczynić również do (…).
Powyższe dowodzi, że inwestycja budowy (…) jest projektem z zakresu infrastruktury publicznej i będzie służyć ogólnemu interesowi publicznemu.
W celu realizacji Inwestycji, Spółka w oparciu o przepisy Prawa zamówień publicznych wyłoniła wykonawcę, z którym zawarła umowę na zaprojektowanie, wybudowanie i późniejszą eksploatację (…) (dalej: „Umowa”). Zgodnie z postanowieniami Umowy, pierwotnie przewidywany w Umowie czas jej realizacji wynosił (…) lat, w tym (…). Czas realizacji Umowy może ponadto ulegać zmianom na warunkach określonych w Umowie. Opisana wyżej Inwestycja dotyczy zatem długoterminowego okresu.
Na dzień złożenia niniejszego wniosku realizacja Inwestycji znajduje się w fazie testów i rozruchów, tym samym Inwestycja nie została jeszcze ukończona i oddana do użytku. Planowany całkowity koszt realizacji Inwestycji szacowany jest obecnie na kwotę przekraczającą (…) mln zł netto, zatem można stwierdzić, że będzie stanowić znaczący składnik aktywów Wnioskodawcy.
Realizacja opisanej wyżej Inwestycji finansowana jest m.in. z dofinansowania uzyskanego przez Wnioskodawcę z Unii Europejskiej z Programu (…). Ponadto, na potrzeby realizacji inwestycji Spółka zaciąga m.in. kredyty w banku oraz otrzymała pożyczkę z (…).
Wnioskodawca podaje również, że podlega opodatkowaniu w Polsce. Aktywa, których dotyczy Inwestycja, znajdować się będą w całości w Polsce. Koszty finansowania zewnętrznego Inwestycji będą wykazywane dla celów podatkowych w całości w Polsce. Dochody z Inwestycji osiągane będą w całości w Polsce.
Pytanie
Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Inwestycja stanowi długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej, o którym mowa w art. 15c ust. 10 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2805, dalej jako: „ustawa CIT”), a w konsekwencji Wnioskodawca, w oparciu o art. 15c ust. 8 ustawy CIT, nie powinien uwzględniać kosztów finansowania dłużnego wynikających z kredytów (pożyczek) wykorzystywanych do sfinansowania tej Inwestycji, przy wyliczaniu nadwyżki kosztów finansowania dłużnego, o której mowa w art. 15c ust. 1 ustawy CIT.
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, Inwestycja stanowi długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej, o którym mowa w art. 15c ust. 10 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2805, dalej jako: „ustawa CIT”), a w konsekwencji Wnioskodawca, w oparciu o art. 15c ust. 8 ustawy CIT, nie powinien uwzględniać kosztów finansowania dłużnego wynikających z kredytów (pożyczek) wykorzystywanych do sfinansowania tej Inwestycji, przy wyliczaniu nadwyżki kosztów finansowania dłużnego, o której mowa w art. 15c ust. 1 ustawy CIT.
Uzasadnienie stanowiska
Zgodnie z art. 15c ust. 1 ustawy CIT, podatnicy, o których mowa w art. 3 ust. 1, są obowiązani wyłączyć z kosztów uzyskania przychodów koszty finansowania dłużnego w części, w jakiej nadwyżka kosztów finansowania dłużnego przekracza wyższą ze wskazanych kwot:
1)kwotę 3 000 000 zł albo
2)kwotę obliczoną według następującego wzoru:
[(P - Po) - (K - Am - Kfd)] x 30
w którym poszczególne symbole oznaczają:
P - zsumowaną wartość przychodów ze wszystkich źródeł przychodów, z których dochody podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym, Po - przychody o charakterze odsetkowym,
K - sumę kosztów uzyskania przychodów bez pomniejszeń wynikających z niniejszego ustępu, Am - odpisy amortyzacyjne, o których mowa w art. 16a-16m, zaliczone w roku podatkowym do kosztów uzyskania przychodów,
Kfd - zaliczone w roku podatkowym do kosztów uzyskania przychodów koszty finansowania dłużnego nieuwzględnione w wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, przed dokonaniem pomniejszeń wynikających z niniejszego ustępu.
Od wskazanych w art. 15c ust. 1 ustawy CIT limitów, ustawodawca wprowadził wyłączenie w art. 15c ust. 8 ustawy CIT, zgodnie z którym przy wyliczaniu nadwyżki kosztów finansowania dłużnego nie bierze się pod uwagę kosztów finansowania dłużnego wynikających z kredytów (pożyczek) wykorzystywanych do sfinansowania długoterminowego projektu z zakresu infrastruktury publicznej, w przypadku którego spełnione są łącznie następujące warunki:
1)wykonawca projektu podlega opodatkowaniu w państwie członkowskim Unii Europejskiej;
2)aktywa, których projekt dotyczy, znajdują się w całości w państwie członkowskim Unii Europejskiej;
3)koszty finansowania zewnętrznego są wykazywane dla celów podatkowych w całości w państwie członkowskim Unii Europejskiej;
4)dochody są osiągane w całości w państwie członkowskim Unii Europejskiej.
Zgodnie z art. 15c ust. 9 ustawy CIT, dochodu wynikającego z długoterminowego projektu z zakresu infrastruktury publicznej nie uwzględnia się przy obliczaniu przychodów i kosztów, o których mowa w ust. 1.
Natomiast w myśl art. 15c ust. 10 ustawy CIT, długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej oznacza projekt służący dostarczeniu, modernizacji, eksploatacji lub utrzymania znaczącego składnika aktywów, będącego w ogólnym interesie publicznym.
Stosownie do art. 15c ust. 12 ustawy CIT, przez koszty finansowania dłużnego rozumie się wszelkiego rodzaju koszty związane z uzyskaniem od innych podmiotów, w tym od podmiotów niepowiązanych, środków finansowych i z korzystaniem z tych środków, w szczególności odsetki, w tym skapitalizowane lub ujęte w wartości początkowej środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej, opłaty, prowizje, premie, część odsetkową raty leasingowej, kary i opłaty za opóźnienie w zapłacie zobowiązań oraz koszty zabezpieczenia zobowiązań, w tym koszty pochodnych instrumentów finansowych, niezależnie na rzecz kogo zostały one poniesione.
Mając na uwadze powyżej wskazane przepisy, aby dany projekt został uznany za długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej spełnione muszą być następujące warunki:
-przedmiotem projektu ma być znaczący składnik aktywów, a zatem przedmiot projektu ma stanowić zasoby majątkowe podatnika o wiarygodnie określonej wartości;
-celem projektu ma być dostarczenie, modernizacja lub eksploatacja tego znaczącego składnika aktywów;
-cel projektu wskazany powyżej ma się znajdować w ogólnym interesie publicznym.
Ponadto, spełnione muszą zostać również dodatkowe cztery warunki określone w art. 15c ust. 8 ustawy CIT.
W ocenie Wnioskodawcy, powyższe warunki w przypadku Inwestycji należy uznać za spełnione. Spółka podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Stąd też, przesłankę określoną w art. 15c ust. 8 ustawy CIT, w postaci podlegania opodatkowaniu w państwie członkowskim Unii Europejskiej - w tym wypadku w Polsce - należy uznać za spełnioną.
Następnie, odnośnie kryterium, aby aktywa, których projekt dotyczy, znajdowały się w całości w państwie członkowskim Unii Europejskiej, to zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, Inwestycja zlokalizowana jest w (…), a zatem to kryterium również należy uznać za wypełnione. Kolejnym warunkiem, który musi być spełniony zgodnie z dyspozycją art. 15c ust. 8 ustawy CIT, jest to, aby koszty finansowania zewnętrznego były wykazywane dla celów podatkowych w całości w państwie członkowskim Unii Europejskiej, co znajdzie zastosowanie w odniesieniu do Wnioskodawcy tj. Spółki, która podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce i to właśnie w Polsce będą wykazywane, dla celów podatkowych, koszty finansowania zewnętrznego tejże Inwestycji.
Ostatnie kryterium obliguje, aby dochody z funkcjonowania Inwestycji były osiągane w całości w państwie członkowskim Unii Europejskiej. W tym zakresie również należy wskazać, że opisane kryterium zostanie spełnione, bowiem Spółka, zgodnie z opisem stanu faktycznego, wskazała, że dochody z Inwestycji będą osiągane w całości w Polsce.
Konkludując, wszystkie warunki określone w art. 15c ust. 8 ustawy CIT, należy uznać za kumulatywnie spełnione w odniesieniu do Spółki i Inwestycji.
Znaczący składnik aktywów
Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN, przez pojęcie „znaczący” należy rozumieć: odgrywający ważną rolę. Tym samym można uznać, iż „znaczący” to taki składnik aktywów, który ma istotną rolę w funkcjonowaniu określonej społeczności lub podmiotu oraz przedstawia dużą wartość materialną.
W wyroku z dnia 8 lutego 2023 roku, sygn. akt II FSK 1615/20, Naczelny Sąd Administracyjny wskazał, że wykładnia systemowa zewnętrzna w powiązaniu z wykładnią gramatyczną pozwalają na zaproponowanie rozumienia zastosowanego w art. 15c ust. 10 ustawy CIT pojęcia „znaczący składnik aktywów” jako dość dużej części zasobów majątkowych jednostki gospodarczej, która stosuje finansowanie dłużne.
Biorąc pod uwagę powyższe, argumentem przemawiającym za uznaniem Inwestycji za służącą dostarczeniu, modernizacji, eksploatacji oraz utrzymaniu „znaczącego składnika aktywów” może być fakt, że przewidywany na dzień złożenia niniejszego wniosku całkowity koszt realizacji Inwestycji wynosi ponad (…) mln zł netto - co należy uznać za wartość bardzo wysoką, niezależnie od stosowanych punktów odniesienia.
Z punktu widzenia Wnioskodawcy, składnik aktywów wynikły z realizacji Inwestycji jest kluczowy dla funkcjonowania Wnioskodawcy, szczególnie biorąc pod uwagę fakt, że Wnioskodawca jest spółką (…), także w zakresie (…). Głównym źródłem przychodów Spółki będą zatem aktywa powstałe w wyniku realizacji Inwestycji.
Również z perspektywy odbiorcy oraz (…) i innych (…), składnik aktywów w postaci (…) jest istotny dla polepszenia istniejącej infrastruktury związanej z (…).
W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy realizowana Inwestycja dotyczy „znaczącego składnika aktywów”.
Długoterminowość Inwestycji
Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN przez pojęcie „długoterminowy” należy rozumieć: przewidziany na długi okres lub mający odległy termin realizacji. Zgodnie z przepisami ustawy CIT dotyczącymi amortyzacji, za środki trwałe uznaje się aktywa wykorzystywane przez dłużej niż rok.
Ponadto, jak wskazano w powołanym wyżej wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 8 lutego 2023 roku sygn. akt II FSK 1615/20, inwestycja „długoterminowa” oznacza dotyczącą wieloletniego okresu.
Realizowana przez Wnioskodawcę Inwestycja dotyczy bardzo długiego okresu. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, przewidziany w Umowie podstawowy czas realizacji Inwestycji wynosi (…) lat, (…), w czasie którego (…). Okresy te mogą być dodatkowo przedłużane w wypadkach przewidzianych w Umowie.
Zatem, w ocenie Wnioskodawcy, wykładnia językowa potwierdza, że Inwestycja ma charakter długoterminowy. Celem Inwestycji jest umożliwienie prowadzenia przez (…). Wskazuje to na intencję długotrwałego wykorzystywania tych aktywów, co potwierdza, że Inwestycja ma charakter długoterminowy.
Infrastruktura publiczna/ Ogólny interes publiczny
Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN, przez pojęcie „infrastruktura” należy rozumieć: urządzenia i instytucje usługowe niezbędne do należytego funkcjonowania społeczeństwa i produkcyjnych działów gospodarki. Z kolei przez pojęcie „publiczny” należy rozumieć: (i) dotyczący całego społeczeństwa lub jakiejś zbiorowości, (ii) dostępny lub przeznaczony dla wszystkich. Samo pojęcie infrastruktury należy zatem rozumieć szeroko, jako urządzenia, obiekty i instytucje z zakresu użyteczności publicznej.
Ponadto, zgodnie z ww. słownikiem, przez pojęcie „interes” należy rozumieć: (i) pożytek, korzyść, (ii) przedsięwzięcie przynoszące korzyść materialną.
Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy pojęcie projekt z zakresu infrastruktury publicznej powinno być rozumiane jako projekt, który dotyczy infrastruktury dotyczącej całego społeczeństwa lub jakiejś zbiorowości, niezbędnej do należytego funkcjonowania społeczeństwa i produkcyjnych działów gospodarki. Projekt z zakresu infrastruktury publicznej będący w „ogólnym interesie publicznym” to projekt dotyczący ogółu osób, istotny dla społeczeństwa i gospodarki, pozwalający na respektowanie wartości wspólnych dla całego społeczeństwa, zapewniający m.in. ciągłość i bezpieczeństwo, w szczególności w zakresie zaspokojenia podstawowych potrzeb społeczeństwa. W ocenie Wnioskodawcy, Inwestycja spełnia opisane wyżej kryteria. Inwestycja dotyczy urządzeń i obiektów z zakresu użyteczności publicznej. Urządzenia i obiekty składające się na (…) służyć będą realizacji zadań publicznych w zakresie (…).
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3) ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2024 r., poz. 609) zadaniami własnymi gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.
Ponadto, zgodnie z (…). (…).
Nie ulega zatem wątpliwości, że Inwestycja w postaci (…) stanowi (…).
Inwestycja dotyczy całego społeczeństwa, w szczególności (…) i innych (…), z którymi (…). Inwestycja jest niezbędna do należytego funkcjonowania społeczeństwa, może zostać uznana za wartościową, korzystną, pożądaną przez zbiorowość, gdyż zaspokajać będzie podstawowe potrzeby społeczeństwa - w zakresie (…).
Powyższe przemawia za możliwością uznania Inwestycji za projekt z zakresu infrastruktury publicznej, będący w ogólnym interesie publicznym.
Dodatkowo, Wnioskodawca wskazuje, że Inwestycja stanowi cel publiczny, o którym mowa w art. 6 pkt 3) ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2024 r. poz. 1145, dalej: „ustawa o gospodarce nieruchomościami”).
Zgodnie z ww. przepisem, celem publicznym w rozumieniu ustawy jest: „budowa i utrzymywanie publicznych urządzeń służących do zaopatrzenia ludności w wodę, gromadzenia, przesyłania, oczyszczania i odprowadzania ścieków oraz odzysku i unieszkodliwiania odpadów, w tym ich składowania lub ich wykorzystania w instalacji odnawialnego źródła energii wytwarzającej biogaz w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz.U. z 2023 r. poz. 1436, 1597, 1681 i 1762 oraz z 2024 r. poz. 834)”.
Jak wynika z wyżej wymienionego przepisu, jednym z celów publicznych wymienionych w tym przepisie, jest (…). Takim (…) jest natomiast (…) w ramach którego prowadzony będzie (…).
Budowa i utrzymywanie (…), może zatem być kwalifikowana jako inwestycja celu publicznego w rozumieniu art. 6 pkt 3) ustawy o gospodarce nieruchomościami.
Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, Inwestycja może zostać uznana za długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej, o którym mowa w art. 15c ust. 10 ustawy CIT. W ocenie Wnioskodawcy, spełnione są również wszystkie warunki, o których mowa w art. 15c ust. 8 ustawy CIT, co uprawnia Spółkę do wyłączenia z kalkulacji nadwyżki kosztów finansowania dłużnego, o której mowa w art. 15c ust. 1 ustawy CIT, kosztów finansowania dłużnego wynikających z kredytów (pożyczek) wykorzystywanych do sfinansowania długoterminowego projektu z zakresu infrastruktury publicznej jakim jest Inwestycja.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Odnosząc się do przywołanego przez Państwa wyroku należy zaznaczyć, że orzeczenia sądowe nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa i są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności, będących przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej zgodnie z którym:
interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.