Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 19 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.680.2024.4.ACZ
Skutki podatkowe sprzedaży działek.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
2 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 28 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomościoraz podatku od towarów i usług. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 13 listopada 2024 r. (wpływ 15 listopada 2024 r.).
Treść wniosku wspólnego jest następująca:
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
1) Zainteresowany będący stroną postępowania: (…)
2) Zainteresowana niebędąca stroną postępowania:(…)
Opis zdarzenia przyszłego
Zainteresowany będący stroną postępowania oraz Zainteresowana niebędąca stroną postępowania są osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej (zwani łącznie: Zainteresowanymi). Zainteresowani nie są czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług.
W 2015 r. Zainteresowany otrzymał w drodze darowizny od rodziców przysługujący im udział 1/2 w nieruchomości rolnej, niezabudowanej, o powierzchni 7,6031 ha, położonej we wsi (…), składającej się z działek oznaczonych w ewidencji gruntów:
1)nr geodezyjnym A o powierzchni 3,3778 ha;
2)nr geodezyjnym B o powierzchni 0,7164 ha;
3)nr geodezyjnym C o powierzchni 1,0254 ha;
4)nr geodezyjnym D o powierzchni 0,2691 ha;
5)nr geodezyjnym E o powierzchni 0,2833 ha;
6)nr geodezyjnym F o powierzchni 1,9311 ha.
Pozostały udział w nieruchomości przysługuje siostrze Zainteresowanego – Zainteresowanej niebędącej stroną postępowania, która wraz z rodzicami w 1999 r. nabyła w drodze sprzedaży przedmiotowe nieruchomości rolne.
Zainteresowani w 2022 r. postanowili przekształcić i podzielić działki o nr geodezyjnym A oraz B, składające się z gruntów ornych IV i V klasy.
Zainteresowani nie wykorzystywali ww. nieruchomości oraz nie wykorzystują ich w żaden inny sposób. Nieruchomość nie była wykorzystywana do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług ani do czynności opodatkowanych tym podatkiem.
W stosunku do wyżej wymienionych nieruchomości gruntowych 6 kwietnia 2023 r. Burmistrz (…) ustalił w drodze decyzji nr (…) warunki zabudowy inwestycji polegającej na budowie ... budynków mieszkalnych w zabudowie mieszkaniowej jednorodzinnej wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną – ostatecznie, do dnia złożenia wniosku i jego uzupełnienia realizacja inwestycji nie została rozpoczęta i Zainteresowani nie zamierzają jej realizować.
Celem wydzielenia nieruchomości, w stosunku do których wydano decyzję o warunkach zabudowy, 8 września 2023 r. Burmistrz (…) decyzją, znak: (…), zatwierdził podział powyższych nieruchomości w następujący sposób.
Działka nr A została podzielona na działki oznaczone numerami:
·A/1 o powierzchni 0,1357 ha;
·A/2 o powierzchni 0,1033 ha;
·A/3 o powierzchni 0,1026 ha;
·A/4 o powierzchni 0,1018 ha;
·A/5 o powierzchni 0,1010 ha;
·A/6 o powierzchni 0,1002 ha;
·A/7 o powierzchni 0,1202 ha;
·A/8 o powierzchni 0,1300 ha;
·A/9 o powierzchni 0,1100 ha;
·A/10 o powierzchni 0,0858 ha;
·A/11 o powierzchni 0,0852 ha;
·A/12 o powierzchni 0,0852 ha;
·A/13 o powierzchni 0,0852 ha;
·A/14 o powierzchni 0,0986 ha;
·A/15 o powierzchni 0,1623 ha;
·A/16 o powierzchni 0,1001 ha.
·A/17 o powierzchni 0,1001 ha;
·A/18 o powierzchni 0,1001 ha;
·A/19 o powierzchni 0,1001 ha;
·A/20 o powierzchni 0,1001 ha;
·A/21 o powierzchni 0,1157 ha;
·A/22 o powierzchni 0,1665 ha;
·A/23 o powierzchni 0,1001 ha;
·A/24 o powierzchni 0,1001 ha;
·A/25 o powierzchni 0,1001 ha;
·A/26 o powierzchni 0,1001 ha.
·A/27 o powierzchni 0,1001 ha;
·A/28 o powierzchni 0,1014 ha;
·A/29 o powierzchni 0,0298 ha, pod drogę wewnętrzną;
·A/30 o powierzchni 0,1664 ha, pod drogę wewnętrzną;
·A/31 o powierzchni 0,0293 ha, pod drogę wewnętrzną;
·A/32 o powierzchni 0,1606 ha, pod drogę wewnętrzną.
Działka nr B została podzielona na działki oznaczone numerami:
·B/1 o powierzchni 0,0063 ha, pod drogę wewnętrzną;
·B/2 o powierzchni 0,0006 ha, pod drogę wewnętrzną;
·B/3 o powierzchni 0,1300 ha;
·B/4 o powierzchni 0,0880 ha;
·B/5 o powierzchni 0,0847 ha;
·B/6 o powierzchni 0,1002 ha;
·B/7 o powierzchni 0,0998 ha;
·B/8 o powierzchni 0,0994 ha;
·B/9 o powierzchni 0,1006 ha;
·B/10 o powierzchni 0,0006 ha, pod drogę wewnętrzną;
·B/11 o powierzchni 0,0062 ha, pod drogę wewnętrzną.
Wyżej wymienione działki stanowią obszar objęty decyzją o warunkach zabudowy Burmistrza (…) o nr (…) z 6 kwietnia 2023 r. Wszystkie wymienione działki są niezabudowanymi nieruchomościami gruntowymi położonymi na obszarze, na którym nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.
Zainteresowani zamierzają dokonać sprzedaży działek o następujących numerach geodezyjnych: A/15, A/16, A/22, A/23, B/3, B/4, B/5, B/6, B/7, B/8 oraz B/9. Na potrzeby wniosku działki na sprzedaż będą w dalszej części wniosku nazywane ,,Działkami”.
W przypadku pozostałych działek, powstałych w wyniku podziału, Zainteresowani mają zamiar pozostawić je w majątku prywatnym, tj. zostawić działki dla siebie oraz dla swoich dzieci.
Wskazać należy, iż żadne z Zainteresowanych nigdy nie prowadziło i nie prowadzi działalności gospodarczej, a grunty nie były nigdy wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z ewidencją gruntów i budynków wymienione działki dalej są użytkami rolnymi, dlatego też Zainteresowani wciąż są podatnikami podatku rolnego.
Ponadto, nie ponosili Oni żadnych nakładów zmierzających do zwiększenia wartości czy atrakcyjności działek. W celu sprzedaży Działek Zainteresowani nie zamierzają ponosić nakładów, takich jak uzbrojenie terenu w przyłącza do istniejącej sieci wodnej, gazowej i elektrycznej oraz kosztów budowy ogrodzenia czy utwardzenia dróg wewnętrznych itp. Do wymienionych nieruchomości nie prowadzi również żadna droga utwardzona, a Zainteresowani nie podejmowali żadnych działań marketingowych mających przyczynić się do sprzedaży przedmiotowych Działek. W szczególności nie korzystali z usług agencji nieruchomości oraz portali ogłoszeniowych, mających na celu uzewnętrznienie chęci sprzedaży.
Środki pieniężne uzyskane ze sprzedaży Działek, Zainteresowani zamierzają przeznaczyć na zaspokojenie potrzeb swojej rodziny.
W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany będący stroną postępowania wskazał, że nieruchomości stanowiące działki nr: A, B, C, D, E, F zostały nabyte od znajomego rodziny przez rodziców Zainteresowanych oraz Zainteresowaną w 1999 r., w celu zabezpieczenia finansowego ich dzieci, tj. Zainteresowanego będącego stroną postępowania oraz Zainteresowanej niebędącej stroną postępowania. Z powodu swojego wieku Zainteresowany nie mógł przystąpić do aktu notarialnego, a swoją część udziału nabył w drodze darowizny ze strony rodziców dopiero w 2015 r. Zainteresowana jako osoba pełnoletnia, przystąpiła do aktu notarialnego, natomiast nie miała wpływu na dokonany zakup. Celem nabycia ww. działek przez Zainteresowanych było zatem zabezpieczenie finansowe swoich rodzin.
Na pytanie Organu o treści cyt.: „W jakim celu Pan i Pana siostra zamierzaliście wykorzystać nabyte w drodze darowizny i w drodze umowy sprzedaży udziały po 1/2 w nieruchomościach stanowiących działki nr: A, B, C, D, E, F, np. w celu wybudowania budynku mieszkalnego dla zaspokojenia Państwa potrzeb mieszkaniowych, w celu lokaty kapitału, późniejszej odsprzedaży, inwestycyjnym, na wynajem, w celu prowadzenia działalności gospodarczej, w celu prowadzenia gospodarstwa rolnego lub innym – jakim?”, Zainteresowany będący stroną postępowania wskazał, że nabyte w drodze darowizny i w drodze umowy sprzedaży udziały po 1/2 w nieruchomościach stanowiących działki nr: A, B, C, D, E, F Zainteresowani początkowo zamierzali wykorzystać w celu wybudowania budynków mieszkalnych służących zaspokojeniu własnych celów mieszkaniowych. Natomiast z racji posiadania nieruchomości, które służą tym celom, Zainteresowani planują dokonanie sprzedaży przedmiotowych działek.
Podziału działki nr A na 32 działki dokonano w celu zabezpieczenia finansowego przyszłości rodzin Zainteresowanych, w szczególności Ich zstępnych (dzieci). Od 1999 r., gdy nieruchomość składająca się m.in. z ww. działki została nabyta przez rodziców Zainteresowanych, teren miasta (…) zbliżył się do posiadanych nieruchomości, a wszyscy sąsiedzi występowali o warunki zabudowy i podziały sąsiadujących nieruchomości. Powyższe okoliczności faktyczne były impulsem do zainicjowania przez Zainteresowanych procesu podziału i wystąpienia o wydanie warunków zabudowy dla wspomnianej działki. Podział ten miał bowiem ułatwić i przede wszystkim umożliwić późniejszy podział działek pomiędzy dzieci Zainteresowanych (Zainteresowani od początku brali bowiem pod uwagę opcję darowania działek swoim dzieciom).
Podziału działki nr B na 11 działek dokonano w celu zabezpieczenia finansowego przyszłości rodzin Zainteresowanych, w szczególności Ich zstępnych (dzieci). Od 1999 r., gdy nieruchomość składająca się m.in. z ww. działki została nabyta przez rodziców Zainteresowanych, teren miasta (…) zbliżył się do posiadanych nieruchomości, a wszyscy sąsiedzi występowali o warunki zabudowy i podziały sąsiadujących nieruchomości. Powyższe okoliczności faktyczne były impulsem do zainicjowania przez Zainteresowanych procesu podziału i wystąpienia o wydanie warunków zabudowy dla wspomnianej działki. Podział ten miał bowiem ułatwić i przede wszystkim umożliwić późniejszy podział działek pomiędzy dzieci Zainteresowanych (Zainteresowani od początku brali bowiem pod uwagę opcję darowania działek swoim dzieciom).
Dla działek o nr: A/15, A/16, A/22, A/23, B/3, B/4, B/5, B/6, B/7, B/8 oraz B/9 przed sprzedażą nie zostanie wydane pozwolenie na budowę. Przedmiotowe działki będą sprzedane w dotychczasowej formie, tj. jako użytki rolne z wydanymi warunkami zabudowy, bez dostępu do mediów. Zainteresowani nie poczynili ani nie zamierzają czynić żadnych dodatkowych inwestycji przed sprzedażą działek. Wystąpienie z wnioskami o pozwolenie na budowę pozostaje w gestii nowych, przyszłych właścicieli działek.
Przed sprzedażą działek o nr: A/15, A/16, A/22, A/23, B/3, B/4, B/5, B/6, B/7, B/8 oraz B/9 nie zostaną wydane żadne pozwolenia, decyzje, umowy, decyzje na budowę wjazdu na działkę, warunki techniczne przyłączy: kanalizacyjnych, sanitarnych, energetycznych, deszczowych itp.
Wydanie warunków zabudowy nastąpiło z inicjatywy Zainteresowanego będącego stroną postępowania oraz Zainteresowanej niebędącej stroną postępowania, z uwagi na fakt, iż właściciele sąsiadujących nieruchomości występowali o warunki zabudowy i zagospodarowania terenu oraz podziały okolicznych nieruchomości, co było impulsem do zainicjowania przez Zainteresowanych procesu podziału i wystąpienia o wydanie warunków zabudowy. Podział działek miał ułatwić i przede wszystkim umożliwić Zainteresowanym późniejszy podział działek między swoje dzieci.
Działki nr: A/15, A/16, A/22, A/23, B/3, B/4, B/5, B/6, B/7, B/8 oraz B/9 nie posiadają i nie będą posiadać dostępu do mediów, tj. urządzeń i sieci wodociągowych, kanalizacji sanitarnej, sieci energetycznej, gazowej itp.
Przed sprzedażą działek:
·media nie zostaną doprowadzone;
·nie zostaną wydane decyzje/warunki dotyczące uzbrojenia działek.
Działki nr: A, B, C, D, E, F, a następnie działki powstałe z podziału w 2023 r. działki nr A oraz działki powstałe z podziału działki nr B, od momentu nabycia tych działek, aż do planowanej sprzedaży nie są wykorzystywane przez Zainteresowanych w żaden sposób. Zainteresowani nie korzystali i nie korzystają z przedmiotowych działek dla swoich celów osobistych.
Zainteresowani wyżej wymienione działki oddali w dzierżawę na podstawie zawartej umowy, z uwagi, iż są to użytki rolne. Zainteresowani w żaden sposób nie zamierzali wykorzystywać przedmiotowych działek, nie zamierzali też poświęcać swojego czasu na „opiekę” nad działkami (koszenie, grabienie), w związku z tym, z uwagi, iż zgłosił się do nich sąsiad – rolnik zainteresowany dzierżawą niewykorzystywanych działek, zdecydowali się oddać mu je w dzierżawę. Zainteresowani oddali działki w dzierżawę w 2019 r. Dzierżawa trwa do chwili obecnej. Przedmiotowe działki są udostępniane odpłatnie – dzierżawca opłaca podatek rolny oraz czynsz roczny. Z tytułu zawartej umowy, Zainteresowani nie odprowadzają żadnych podatków, z uwagi na informacje uzyskane w urzędzie skarbowym, iż dzierżawa gruntów rolnych na cele rolnicze nie podlega opodatkowaniu.
Przedmiotowe działki nigdy nie były wykorzystywanie w działalności gospodarczej Zainteresowanych ani jakichkolwiek innych osób.
Na pytanie Organu o treści cyt.: „Kiedy Pan oraz Pana siostra planujecie dokonać sprzedaży opisanych we wniosku działek A/15, A/16, A/22, A/23, B/3, B/4, B/5, B/6, B/7, B/8 oraz B/9 – jeśli sprzedaż już nastąpiła prosimy wskazać datę sprzedaży?”, Zainteresowany będący stroną postępowania wskazał, że Zainteresowani na ten moment nie sprzedali ani nie mają zaplanowanego terminu sprzedaży działek nr: A/15, A/16, A/22, A/23, B/3, B/4, B/5, B/6, B/7, B/8 oraz B/9, z uwagi na fakt, iż na ten moment nie znaleźli jeszcze żadnego kupca zainteresowanego zakupem działek.
Na pytanie Organu o treści cyt.: „Czy przed sprzedażą działek nr: A/15, A/16, A/22, A/23, B/3, B/4, B/5, B/6, B/7, B/8 oraz B/9, Pan i/lub Pana siostra udostępnialiście/zamierzacie udostępniać odpłatnie ww. działki na rzecz podmiotów trzecich? Jeżeli tak, to należy wskazać na podstawie jakiej umowy (najmu, dzierżawy, innej odpłatnej umowy) oraz czy w ramach tej umowy ustaliliście/ustalicie miesięczną kwotę najmu lub dzierżawy?”, Zainteresowany będący stroną postępowania wskazał, że przed dokonaniem sprzedaży działek o nr: A/15, A/16, A/22, A/23, B/3, B/4, B/5, B/6, B/7, B/8 oraz B/9 Zainteresowani udostępniają ww. działki dzierżawcy, o którym mowa powyżej. Dzierżawa jest odpłatna, a czynsz płatny jest raz do roku.
Na pytanie Organu o treści cyt.: „Czy Pan i/lub Pana siostra zawrzecie umowę przedwstępną sprzedaży ww. działek? Jeśli tak, to prosimy wskazać:
a)jakie prawa i obowiązki wynikające z postanowień ww. umowy zawartej z przyszłym Nabywcą, będą ciążyły na Kupującym a jakie na Sprzedającym?
b)czy w umowie przedwstępnej sprzedaży zostaną ustalone warunki, które muszą zostać spełnione w celu zawarcia ostatecznej umowy sprzedaży, przenoszącej własność działek na Nabywcę? Jeśli tak, to jakie? Należy precyzyjnie i jednoznacznie opisać, czy w umowie przedwstępnej zostały określone warunki, które muszą zostać spełnione aby doszło do zawarcia ostatecznej umowy sprzedaży działek (np. uzyskanie zgód, pozwoleń, opinii, decyzji itp.), należy precyzyjnie, w sposób niebudzący wątpliwości, wskazać od spełnienia jakich warunków, uzależnione jest zawarcie ostatecznej umowy sprzedaży działki, w tym od uzyskania jakich zgód i pozwoleń”,
Zainteresowany będący stroną postępowania wskazał, że Zainteresowani nie mają na ten moment żadnego kupca zainteresowanego zakupem działek. Jeżeli do Zainteresowanych zgłosi się potencjalny nabywca, który za warunek nabycia działek postawi konieczność zawarcia umowy przedwstępnej, Zainteresowani zgodzą się na to (podkreślić jednak należy, że Zainteresowani nie będą inicjatorem zawarcia umowy przedwstępnej).
Na pytanie Organu o treści cyt.: „Czy w związku z planowaną sprzedażą ww. działek Pan i/lub Pana siostra udzieliliście/udzielicie nabywcy/innemu podmiotowi pełnomocnictw (zgód, upoważnień) w celu występowania w Waszym imieniu w sprawach dotyczących ww. działek? Jeżeli tak, to należy podać:
a)komu udzieliliście/udzielicie pełnomocnictw (zgód, upoważnień),
b)do uzyskania jakich konkretnie decyzji i pozwoleń udzieliliście/udzielicie pełnomocnictw do występowania w Waszym imieniu?
c)jakie konkretnie czynności dokona nabywca/inny podmiot do momentu sprzedaży przez Pana i Pana siostrę ww. działek w związku z udzielonym pełnomocnictwem (zgodą, upoważnieniem)?”,
Zainteresowany będący stroną postępowania wskazał, że Zainteresowani nie mają na ten moment żadnego kupca zainteresowanego zakupem działek. Jeżeli do Zainteresowanych zgłosi się potencjalny nabywca, który za warunek nabycia działek postawi konieczność udzielenia pełnomocnictwa (zgody, upoważnienia), Zainteresowani zgodzą się na to (podkreślić jednak należy, że Zainteresowani nie będą inicjatorem udzielenia pełnomocnictwa, zgody czy też upoważnienia).
Zainteresowani nie dokonywali wcześniej sprzedaży jakichkolwiek nieruchomości, zatem planowana sprzedaż przedmiotowych nieruchomości będzie miała charakter incydentalny.
Grunty wchodzące w skład działek nr: A/15, A/16, A/22, A/23, B/3, B/4, B/5, B/6, B/7, B/8 oraz B/9 zostały sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne klasy RIVa i RIVb.
Zainteresowani nie mają na ten moment żadnego kupca zainteresowanego zakupem działki. W związku z tym Zainteresowani nie są w stanie wskazać czy przedmiotowe działki zostaną sprzedane jednemu nabywcy, jednym aktem notarialnym, czy też wielu nabywcom i wieloma aktami notarialnymi. Natomiast Zainteresowani będą sprzedawali przedmiotowe działki razem, ze względu na ich współwłasność. Jednocześnie Zainteresowani, z racji braku kupca zainteresowanego zakupem działek, nie posiadają wiedzy na jakie cele zostaną przeznaczone zakupione działki, albowiem od woli kupca zależy na jakie cele je przeznaczy.
W dacie sprzedaży działek nr: A/15, A/16, A/22, A/23, B/3, B/4, B/5, B/6, B/7, B/8 oraz B/9 będą one działkami niezabudowanymi.
Działki nr: A/15, A/22, B/3 oraz B/9 mają bezpośredni dostęp do drogi publicznej, która jest drogą polną, widniejącą w ewidencji jako droga gminna. Natomiast pozostałe działki o nr: A/16, A/23, B/4, B/5, B/6, B/7 oraz B/8 mają dostęp do drogi publicznej, za pośrednictwem drogi wewnętrznej, która obecnie jest częścią uprawianego pola.
Zainteresowani nie zamierzają korzystać z pomocy pośrednika przy sprzedaży działek o nr: A/15, A/16, A/22, A/23, B/3, B/4, B/5, B/6, B/7, B/8 oraz B/9.
Zainteresowany jest w trakcie wykańczania domu jednorodzinnego, a także posiada pożyczkę hipoteczną, która jest zabezpieczona hipoteką na Jego nieruchomości. Pieniądze ze sprzedaży przedmiotowych działek Zainteresowany zamierza wydać na dokończenie budowy domu jednorodzinnego oraz spłacenie pożyczki. Pozostałą część zamierza przeznaczyć na zabezpieczenie przyszłości swoich dzieci.
Natomiast w przypadku Zainteresowanej, pozyskane środki zamierza Ona przeznaczyć na zakup mieszkania lub budowę domu dla swojej córki.
Okolicznościami, które zadecydowały o sprzedaży działek nr: A/15, A/16, A/22, A/23, B/3, B/4, B/5, B/6, B/7, B/8 oraz B/9 była konieczność poprawy sytuacji finansowej rodziny oraz zabezpieczenie finansowe dzieci Zainteresowanych.
Na pytanie Organu o treści cyt.: „Ile razy już Pan oraz ile razy już Pana siostra występowaliście, a ile jeszcze będziecie występować o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu dla będących Pana i Pana siostrą własnością/współwłasnością działek – innych niż te, o których mowa we wniosku? Należy wskazać daty kiedy występował Pan oraz kiedy występowała Pana siostra o ww. warunki zabudowy i dla ilu działek oraz kiedy ma Pan zamiar jeszcze wystąpić o ww. warunki zabudowy i dla ilu działek oraz kiedy ma Pana siostra zamiar jeszcze wystąpić o ww. warunki zabudowy i dla ilu działek?”, Zainteresowany będący stroną postępowania wskazał, że Zainteresowani występowali o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu tylko raz, dla będących Ich własnością/współwłasnością działek – innych niż te, o których mowa we wniosku. Wspomnianą decyzję Zainteresowani otrzymali 29 grudnia 2022 r. W drodze decyzji ustalono warunki zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie budynku mieszkalnego w zabudowie zagrodowej wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na części działek o nr: C i D, położonych w obrębie (…), gmina (…). Uzyskanie tych warunków było związane z myślą o budowie domu dla własnych potrzeb Zainteresowanego na tym terenie. Ostatecznie do inwestycji na danym terenie nie doszło, a uzyskane warunki zostały niewykorzystane.
Zainteresowani nie planują sprzedaży działek o nr: C i D, które w dalszym ciągu wykorzystywane są w działalności rolniczej.
Jednocześnie na ten moment Zainteresowani nie zamierzają występować o wydanie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu dla będących Zainteresowanych własnością/współwłasnością działek innych niż te, o których mowa we wniosku.
Zainteresowani nie posiadają innych nieruchomości, które byłyby przeznaczone w przyszłości do sprzedaży (oprócz wymienionych we wniosku).
Zainteresowani nie planują nabywania kolejnych nieruchomości w przyszłości, zarówno do celu prowadzenia działalności gospodarczej, czy też działalności rolniczej.
Pytania
1.Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym w świetle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT sprzedaż przez Zainteresowanych Działek podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, a Zainteresowanych należy uznać za podatników VAT z tytułu tych transakcji?
2.Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym sprzedaż przez Zainteresowanych Działek podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w świetle art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie oznaczone we wniosku nr 2, dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych. Natomiast w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1, dotyczącego podatku od towarów i usług, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Zainteresowanych, w opisanym zdarzeniu przyszłym w świetle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT sprzedaż Działek nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, a Zainteresowanych nie należy uznać za podatników VAT z tytułu tych transakcji.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Przez towary – na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Zgodnie z ww. przepisami, grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju. Natomiast nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów – w rozumieniu art. 7 ustawy – będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. „Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności działa jako podatnik” (interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 27 sierpnia 2019 r., nr 0112-KDIL2-3.4012.324.2019.2.ZD).
Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Natomiast z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT wynika, że działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Z przywołanych przepisów wynika, że aby podmiot mógł zostać uznany za podatnika VAT musi dokonać czynności w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Z kolei warunkiem uznania działalności podmiotu za działalność gospodarczą jest wykonywanie jej w sposób ciągły i zorganizowany.
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 23 lutego 2017 r. wskazał, że „pojęcie działalności gospodarczej, zdefiniowane w przepisach ustawy o VAT, ma charakter bardzo szeroki. Zwykłe nabycie lub sprzedaż rzeczy nie stanowi wykorzystywania w sposób ciągły majątku rzeczowego w celu uzyskania z tego tytułu dochodu w rozumieniu art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE (a tym samym art. 15 ust. 2 ustawy o VAT), jako że jedynym przychodem z takich transakcji może być ewentualny zysk ze sprzedaży tej rzeczy. O tym, że dokonujący sprzedaży gruntu działał w charakterze podatnika prowadzącego działalność gospodarczą, a nie w ramach zarządu majątkiem prywatnym, wykonując prawo własności, decyduje stopień jego aktywności w zakresie obrotu nieruchomościami, który wskazuje, że angażuje on środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w ramach prowadzenia działalności gospodarczej. Takie aktywne działania mogą polegać np. na uzbrojeniu terenu albo na działaniach marketingowych (pkt 40 wyroku TSUE z dnia 15 września 2011 r.). Aktywność tego rodzaju nie należy do zakresu zwykłego zarządu majątkiem prywatnym, w związku z czym w takiej sytuacji dostawy terenu nie można uznać za czynność związaną ze zwykłym wykonywaniem prawa własności” (sygn. akt I FSK 1241/15).
Przekładając powyższe na kanwę niniejszej sprawy podkreślić należy, że Zainteresowani nie podejmowali żadnych działań marketingowych mających przyczynić się do sprzedaży przedmiotowych Działek. W szczególności nie korzystali z usług agencji nieruchomości oraz portali ogłoszeniowych, mających na celu uzewnętrznienie chęci sprzedaży. Ponadto, Zainteresowani nie ponosili również żadnych nakładów zmierzających do zwiększenia wartości czy atrakcyjności działek powstałych w wyniku podziału. Zainteresowani nie uzbrajali również terenu, na którym znajdują się ww. działki, tj. nie przyłączali do nich sieci wodnej, gazowej i elektrycznej oraz nie budowali wokół nich ogrodzenia, a także nie utwardzali dróg wewnętrznych. Działaniom Zainteresowanych nie można przypisać zorganizowania ani również ciągłości, z uwagi, iż nie trudzą się oni handlem nieruchomościami, a jedynie zamierzają dokonać sprzedaży majątku osobistego. Sprzedaż ww. Działek będzie czynnością związaną ze zwykłym wykonywaniem prawa własności. Zainteresowani będą korzystali z przysługującego Im prawa do rozporządzania własnym majątkiem, a czynność ta oznacza działanie w sferze prywatnej, do której unormowania ustawy o VAT nie mają zastosowania.
W kwestii podziału nieruchomości gruntowych na mniejsze działki, a także wystąpienia o warunki zabudowy należy stwierdzić, iż czynności te nie należą do sfery tak specyficznej, że dostępnej czy stosowanej wyłącznie przez podmioty trudniące się profesjonalnym obrotem nieruchomościami. Podział działek czy wystąpienie o warunki zabudowy można bezproblemowo przeprowadzić w każdym czasie i niedużym kosztem. Zainteresowani nie angażowali zatem środków podobnych do tych, wykorzystywanych przez handlowców, co mogłoby skutkować uznaniem Ich za podatników VAT.
Przed sprzedażą nieruchomości właściciel może podejmować działania przygotowawcze, np. w przypadku braku planu zagospodarowania przestrzennego wystąpić o wydanie decyzji w sprawie warunków zagospodarowania nieruchomości, wystąpić o zatwierdzenie podziału nieruchomości na mniejsze działki budowlane i doprowadzenie do wydzielenia działki pod drogę, oraz inicjowania postępowania administracyjne w sprawie zmiany funkcji nieruchomości z rolnej na budowlaną. Tego rodzaju działania oraz ilość wydzielonych działek, same przez się nie dają podstaw do kwalifikowania, że są one typowe dla działań „handlowca”, tj. podatnika podatku od towarów i usług (wyrok NSA z 28 sierpnia 2020 r., sygn. akt I FSK 2036/17).
Ponadto zauważyć należy, iż za działalność handlową nie można uznać sprzedaży majątku osobistego, który nie został nabyty w celu odsprzedaży, tj. w celu handlowym. Nabyciu nieruchomości w drodze darowizny, tak jak ma to miejsce w sytuacji Zainteresowanego, nie można przypisać charakteru handlowego. Zauważyć należy, że planowana sprzedaż dojdzie do skutku ponad 25 lat po nabyciu ww. działek w drodze sprzedaży przez rodziców Zainteresowanego oraz Zainteresowaną. Czynności sprzedaży w żadnej mierze nie mają charakteru zorganizowanego i ciągłego, a Zainteresowani nie zajmują się sprzedażą nieruchomości. W zakresie obrotu nieruchomościami nie posiadają żadnego doświadczenia, co może zostać potwierdzone przez podejmowane przez Nich działania w celu sprzedaży, a właściwie brak tych działań. Zainteresowani nie umieszczali żadnych ogłoszeń w Internecie, co stanowi najpopularniejszą formę uzewnętrzniania chęci sprzedaży nieruchomości.
Podkreślić ponownie należy, iż podatnikiem podatku VAT nie jest ten, kto „jako osoba fizyczna dokonuje jednorazowych lub okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej, czy zarejestrowanej działalności gospodarczej, a tylko np. wyzbywa się majątku osobistego. Dokonywanie określonych czynności incydentalnie, poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, również nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności” (interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 24 sierpnia 2018 r., nr 0112-KDIL4.4012.316.2018.2.TKU). Zainteresowani będą jedynie rozporządzać majątkiem prywatnym, a jak wskazał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 15 września 2011 r. w sprawach połączonych C-180/10 i C-181/10: „czynności związane ze zwykłym wykonywaniem prawa własności nie mogą same z siebie być uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej (zob. wyrok z dnia 20 czerwca 1996 r. w sprawie C 155/94 Wellcome Trust, Rec. s. I 3013, pkt 32)”. Ponadto, sama liczba i zakres transakcji sprzedaży nie mogą stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania ustawy o VAT, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą.
Zainteresowani na gruncie przywołanych we wniosku przepisów oraz orzecznictwa – z naciskiem na stanowisko Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej – wskazują, że w rozpatrywanej sprawie nie znajduje się żadnych podstaw do uznania planowanej przez Zainteresowanych sprzedaży Działek za dokonywaną w ramach działalności gospodarczej. Nie można zatem uznać Zainteresowanych za podatników podatku VAT w stosunku do tych transakcji. Byłoby to niezgodne z obowiązującymi przepisami prawa oraz wyrażonym w przywołanym wyroku w sprawach połączonych C-180/10 i C-181/10 stanowiskiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Zainteresowani w stosunku do planowanych transakcji nie dokonywali żadnych czynności wpisujących się w definicję działalności gospodarczej. Potwierdzenie swojego stanowiska Zainteresowani znajdują w interpretacjach wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, m.in. interpretacji z 20 sierpnia 2020 r., nr 0112-KDIL1-2.4012.280.2020.2.PG oraz interpretacji z 5 listopada 2020 r., nr 0112-KDIL3.4012.532.2020.3.AW.
Mając powyższe na względzie, w ocenie Zainteresowanych, w opisanym zdarzeniu przyszłym w świetle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT sprzedaż Działek nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, a Zainteresowanych nie należy uznać za podatników VAT z tytułu tych transakcji.
Działalność uznać należy za zarobkową w sytuacji, gdy jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu i ona – sama w sobie – jest zdolna do generowania potencjalnego zysku. Jednakże działania ukierunkowane wyłącznie na zaspokojenie własnych potrzeb nie mają charakteru zarobkowego.
Zainteresowani początkowo nie zamierzali sprzedawać posiadanych nieruchomości gruntowych, jednakże Ich obecna sytuacja skłoniła Ich do przeznaczenia działek na sprzedaż. Środki pieniężne otrzymane z planowanej sprzedaży mają zostać przekazane na zaspokojenie potrzeb życiowych Zainteresowanych oraz Ich rodzin. Odnosząc się do zorganizowania i ciągłości podejmowanych działań zauważyć należy, że planowana sprzedaż Działek będzie miała charakter incydentalny. Zainteresowani nie sprzedawali wcześniej żadnych działek i Ich zamiarem nie jest obrót nieruchomościami.
Jak stwierdził NSA w wyroku z 16 maja 2023 r., sygn. akt II FSK 21/23: „Sam podział działek oraz uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy i w rezultacie sukcesywna sprzedaż działek nie może świadczyć o zorganizowaniu i ciągłości w rozumieniu art. 5a pkt 6 u.p.d.o.f. Sam podział przez właściciela jednej nieruchomości na kilka, a nawet kilkanaście działek, w tym także koniecznych do prawidłowego korzystania z działek dróg, a następnie ich sprzedaż nie może jednoznacznie świadczyć o zorganizowanej i ciągłej działalności gospodarczej, a raczej wskazuje na elementy związane z prawidłowym gospodarowaniem własnym, osobistym mieniem”.
Zatem, w chwili obecnej Zainteresowani nie będą zobowiązani do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu sprzedaży Działek.
Prawidłowość twierdzenia Zainteresowanych została dostrzeżona m.in. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 12 września 2018 r., w której wskazał, że: „(...) jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, a tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu” (nr 0115-KDIT2-3.4011.246.2018.2.AD).
Jednocześnie, w ocenie Zainteresowanych, brak jest podstaw do uznania, iż dokonana sprzedaż będzie następowała w wykonaniu działalności gospodarczej. Zainteresowani nie są ponadto profesjonalnymi handlowcami, lecz będą dokonywali zwykłego zarządu majątkiem prywatnym.
Sprzedaż przedmiotowych działek należy zatem uznać za czynność związaną ze zwykłym wykonywaniem prawa własności. Nadto, środki finansowe uzyskane z tytułu transakcji mają przyczynić się do zaspokajania potrzeb Zainteresowanych oraz Ich rodzin.
Mając powyższe na względzie, w ocenie Zainteresowanych, w opisanym zdarzeniu przyszłym, sprzedaż Działek nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w świetle art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Źródła przychodów
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.
Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodu jest pozarolnicza działalność gospodarcza.
Z kolei, jak stanowi art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy:
Źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,
d)innych rzeczy,
– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.
Podkreślić należy, że przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, zgodnie z którą sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz praw określonych w tym przepisie przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, jeżeli nie następuje w ramach wykonywania działalności gospodarczej, skutkuje powstaniem przychodu. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw nastąpi po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie i nie następuje w ramach wykonywania działalności gospodarczej – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym, kwota uzyskana ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw w ogóle nie podlega opodatkowaniu.
Zatem, przychód z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości lub jej części oraz udziału w nieruchomości nie powstanie w podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki:
·odpłatne zbycie nieruchomości nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej (nie stanowi przedmiotu działalności gospodarczej) oraz
·zostało dokonane po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie.
Określenie przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej
Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Użyte w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej opiera się na trzech przesłankach:
·zarobkowym celu działalności,
·wykonywaniu działalności w sposób zorganizowany i ciągły,
·prowadzeniu działalności we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek.
Działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć. Jednakże, brak zysku z podjętych działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, że działalność taka nie była faktycznie prowadzona. Prowadzenie działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają również, aby czynności wykonywane były w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz, czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych. Za takim rozumieniem pojęcia „zorganizowany” przemawia również definicja słownikowa. Zgodnie z Nowym Słownikiem Poprawnej Polszczyzny Wydawnictwo Naukowe PWN pod redakcją Andrzeja Markowskiego Warszawa 2000, organizować to przygotowywać, zakładać jakieś przedsięwzięcie, bądź w znaczeniu drugim nadawać czemuś reguły, wprowadzać porządek (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 7 maja 2008 r., sygn. akt I SA/Op 18/08).
Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej, to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.
Zatem, jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z 3 czerwca 2015 r., sygn. akt I SA/Po 919/14:
Dla przyjęcia, że działalność ma charakter ciągły, nie jest niezbędne, by powtarzane były konkretne czynności; możliwe, że dana czynność (np. sprzedaż) będzie dokonana jednorazowo, natomiast wraz z poprzedzającymi ją czynnościami przygotowawczymi będzie tworzyła ciąg działań, który uznać należy za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5a ust. 6 u.p.d.f.
Natomiast, przez powtarzalność rozumie się cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, niepowiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek, można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.
Ponadto należy wskazać, że w myśl art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
W związku z powyższym, istotne jest również dla aktywności zarobkowej podatnika – mieszczącej się w zakresie zdefiniowanym w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – nieistnienie przeszkód określonych w art. 5b ust. 1 ww. ustawy. Aby dana aktywność nie została uznana za działalność gospodarczą, konieczne jest łączne spełnienie tych przesłanek.
Zgodnie natomiast z art. 10 ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przepisów ust. 1 pkt 8 nie stosuje się do odpłatnego zbycia składników majątku, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, z zastrzeżeniem ust. 3, nawet jeżeli przed zbyciem zostały wycofane z działalności gospodarczej, a między pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składniki majątku zostały wycofane z działalności i dniem ich odpłatnego zbycia, nie upłynęło 6 lat.
Natomiast w świetle art. 14 ust. 1 ww. ustawy:
Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Zgodnie z przepisem art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z odpłatnego zbycia składników majątku będących:
a)środkami trwałymi albo wartościami niematerialnymi i prawnymi, podlegającymi ujęciu w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
b)składnikami majątku, o których mowa w art. 22d ust. 1, z wyłączeniem składników, których wartość początkowa ustalona zgodnie z art. 22g nie przekracza 1500 zł,
c)składnikami majątku, które ze względu na przewidywany okres używania równy lub krótszy niż rok nie zostały zaliczone do środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych,
d)składnikami majątku stanowiącymi spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego lub udział w takim prawie, które zgodnie z art. 22n ust. 3 nie podlegają ujęciu w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych
‒ wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą lub przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej, z zastrzeżeniem ust. 2c; przy określaniu wysokości przychodów przepisy ust. 1 i art. 19 stosuje się odpowiednio.
Należy zatem zwrócić uwagę również na fakt, że przepis art. 14 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy stanowi, że przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z odpłatnego zbycia składników majątku będących środkami trwałymi albo wartościami niematerialnymi i prawnymi, podlegającymi ujęciu w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych – wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą lub przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej, z zastrzeżeniem ust. 2c; przy określaniu wysokości przychodów przepisy ust. 1 i art. 19 stosuje się odpowiednio.
O tym jaki składnik majątku może stanowić środek trwały decydują regulacje zawarte w art. 22a i art. 22c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uzależniają możliwości uznania danego składnika majątku za środek trwały od ujęcia go w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, wymagają jednak aby składnik majątku był przez podatnika wykorzystywany na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą.
Z przytoczonych przepisów wynika, że przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości może stanowić przychód jednego z dwóch źródeł, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) lub z odpłatnego zbycia nieruchomości, o którym mowa art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ustalenie, z jakiego źródła pochodzi przychód, ma kluczowe znaczenie dla ustalenia sposobu opodatkowania przychodu. W pewnych sytuacjach możliwe jest występowanie wątpliwości, do jakiego źródła przychodów należy zakwalifikować danego rodzaju przychód. Jeden i ten sam przychód stanowić może przychód wyłącznie z jednego źródła. Ponadto nie jest możliwa sytuacja, w której ten sam przychód będzie np. zakwalifikowany częściowo do jednego źródła, a częściowo do innego.
Wobec powyższego, w celu zakwalifikowania – na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – działań podjętych przez Zainteresowanych do właściwego źródła przychodu należy ocenić zamiar, okoliczności i cel działań związanych z planowanym odpłatnym zbyciem niezabudowanych działek nr: A/15, A/16, A/22, A/23, B/3, B/4, B/5, B/6, 44/7, B/8 oraz B/9.
Z okoliczności sprawy wynika, że Zainteresowany będący stroną postępowania oraz Zainteresowana niebędąca stroną postępowania są osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej.
W 2015 r. Zainteresowany otrzymał w drodze darowizny od rodziców przysługujący im udział 1/2 w nieruchomości rolnej, niezabudowanej, o powierzchni 7,6031 ha, składającej się z działek oznaczonych w ewidencji gruntów:
1)nr A o powierzchni 3,3778 ha;
2)nr B o powierzchni 0,7164 ha;
3)nr C o powierzchni 1,0254 ha;
4)nr D o powierzchni 0,2691 ha;
5)nr E o powierzchni 0,2833 ha;
6)nr F o powierzchni 1,9311 ha.
Pozostały udział w nieruchomości przysługuje siostrze Zainteresowanego – Zainteresowanej niebędącej stroną postępowania, która wraz z rodzicami w 1999 r. nabyła w drodze sprzedaży przedmiotowe nieruchomości rolne.
Nieruchomości stanowiące działki nr: A, B, C, D, E, F zostały nabyte od znajomego rodziny przez rodziców Zainteresowanych oraz Zainteresowaną w 1999 r., w celu zabezpieczenia finansowego dzieci, tj. Zainteresowanego będącego stroną postępowania oraz Zainteresowanej niebędącej stroną postępowania. Z powodu swojego wieku Zainteresowany nie mógł przystąpić do aktu notarialnego, a swoją część udziału nabył w drodze darowizny ze strony rodziców dopiero w 2015 r. Zainteresowana jako osoba pełnoletnia, przystąpiła do aktu notarialnego, natomiast nie miała wpływu na dokonany zakup. Celem nabycia ww. działek przez Zainteresowanych było zatem zabezpieczenie finansowe swoich rodzin.
Nabyte w drodze darowizny i w drodze umowy sprzedaży udziały po 1/2 w nieruchomościach stanowiących działki nr: A, B, C, D, E, F Zainteresowani początkowo zamierzali wykorzystać w celu wybudowania budynków mieszkalnych służących zaspokojeniu własnych celów mieszkaniowych. Natomiast z racji posiadania nieruchomości, które służą tym celom, Zainteresowani planują dokonanie sprzedaży przedmiotowych działek.
Zainteresowani w 2022 r. postanowili przekształcić i podzielić działki o nr A oraz nr B, składające się z gruntów ornych IV i V klasy.
W stosunku do wyżej wymienionych nieruchomości gruntowych 6 kwietnia 2023 r. ustalono w drodze decyzji warunki zabudowy inwestycji polegającej na budowie trzydziestu pięciu budynków mieszkalnych w zabudowie mieszkaniowej jednorodzinnej wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną – ostatecznie, do dnia złożenia wniosku i jego uzupełnienia realizacja inwestycji nie została rozpoczęta i Zainteresowani nie zamierzają jej realizować.
Wydanie warunków zabudowy nastąpiło z inicjatywy Zainteresowanego będącego stroną postępowania oraz Zainteresowanej niebędącej stroną postępowania, z uwagi na fakt, iż właściciele sąsiadujących nieruchomości występowali o warunki zabudowy i zagospodarowania terenu oraz podziały okolicznych nieruchomości, co było impulsem do zainicjowania przez Zainteresowanych procesu podziału i wystąpienia o wydanie warunków zabudowy. Podział działek miał ułatwić i przede wszystkim umożliwić Zainteresowanym późniejszy podział działek między swoje dzieci.
Celem wydzielenia nieruchomości, w stosunku do których wydano decyzję o warunkach zabudowy, 8 września 2023 r. decyzją zatwierdzono podział powyższych nieruchomości w następujący sposób.
Działka nr A została podzielona na działki oznaczone numerami:
·A/1 o powierzchni 0,1357 ha;
·A/2 o powierzchni 0,1033 ha;
·A/3 o powierzchni 0,1026 ha;
·A/4 o powierzchni 0,1018 ha;
·A/5 o powierzchni 0,1010 ha;
·A/6 o powierzchni 0,1002 ha;
·A/7 o powierzchni 0,1202 ha;
·A/8 o powierzchni 0,1300 ha;
·A/9 o powierzchni 0,1100 ha;
·A/10 o powierzchni 0,0858 ha;
·A/11 o powierzchni 0,0852 ha;
·A/12 o powierzchni 0,0852 ha;
·A/13 o powierzchni 0,0852 ha;
·A/14 o powierzchni 0,0986 ha;
·A/15 o powierzchni 0,1623 ha;
·A/16 o powierzchni 0,1001 ha.
·A/17 o powierzchni 0,1001 ha;
·A/18 o powierzchni 0,1001 ha;
·A/19 o powierzchni 0,1001 ha;
·A/20 o powierzchni 0,1001 ha;
·A/21 o powierzchni 0,1157 ha;
·A/22 o powierzchni 0,1665 ha;
·A/23 o powierzchni 0,1001 ha;
·A/24 o powierzchni 0,1001 ha;
·A/25 o powierzchni 0,1001 ha;
·A/26 o powierzchni 0,1001 ha.
·A/27 o powierzchni 0,1001 ha;
·A/28 o powierzchni 0,1014 ha;
·A/29 o powierzchni 0,0298 ha, pod drogę wewnętrzną;
·A/30 o powierzchni 0,1664 ha, pod drogę wewnętrzną;
·A/31 o powierzchni 0,0293 ha, pod drogę wewnętrzną;
·A/32 o powierzchni 0,1606 ha, pod drogę wewnętrzną.
Działka nr B została podzielona na działki oznaczone numerami:
·B/1 o powierzchni 0,0063 ha, pod drogę wewnętrzną;
·B/2 o powierzchni 0,0006 ha, pod drogę wewnętrzną;
·B/3 o powierzchni 0,1300 ha;
·B/4 o powierzchni 0,0880 ha;
·B/5 o powierzchni 0,0847 ha;
·B/6 o powierzchni 0,1002 ha;
·B/7 o powierzchni 0,0998 ha;
·B/8 o powierzchni 0,0994 ha;
·B/9 o powierzchni 0,1006 ha;
·B/10 o powierzchni 0,0006 ha, pod drogę wewnętrzną;
·B/11 o powierzchni 0,0062 ha, pod drogę wewnętrzną.
Wyżej wymienione działki stanowią obszar objęty decyzją o warunkach zabudowy z 6 kwietnia 2023 r. Wszystkie wymienione działki są niezabudowanymi nieruchomościami gruntowymi położonymi na obszarze, na którym nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.
Podziału działki nr A na 32 działki dokonano w celu zabezpieczenia finansowego przyszłości rodzin Zainteresowanych, w szczególności Ich zstępnych (dzieci). Od 1999 r., gdy nieruchomość składająca się m.in. z ww. działki została nabyta przez rodziców Zainteresowanych, teren miasta (…) zbliżył się do posiadanych nieruchomości, a wszyscy sąsiedzi występowali o warunki zabudowy i podziały sąsiadujących nieruchomości. Powyższe okoliczności faktyczne były impulsem do zainicjowania przez Zainteresowanych procesu podziału i wystąpienia o wydanie warunków zabudowy dla wspomnianej działki. Podział ten miał bowiem ułatwić i przede wszystkim umożliwić późniejszy podział działek pomiędzy dzieci Zainteresowanych (Zainteresowani od początku brali bowiem pod uwagę opcję darowania działek swoim dzieciom).
Podziału działki nr B na 11 działek dokonano w celu zabezpieczenia finansowego przyszłości rodzin Zainteresowanych, w szczególności Ich zstępnych (dzieci). Od 1999 r., gdy nieruchomość składająca się m.in. z ww. działki została nabyta przez rodziców Zainteresowanych, teren miasta (…) zbliżył się do posiadanych nieruchomości, a wszyscy sąsiedzi występowali o warunki zabudowy i podziały sąsiadujących nieruchomości. Powyższe okoliczności faktyczne były impulsem do zainicjowania przez Zainteresowanych procesu podziału i wystąpienia o wydanie warunków zabudowy dla wspomnianej działki. Podział ten miał bowiem ułatwić i przede wszystkim umożliwić późniejszy podział działek pomiędzy dzieci Zainteresowanych (Zainteresowani od początku brali bowiem pod uwagę opcję darowania działek swoim dzieciom).
Zainteresowani zamierzają dokonać sprzedaży działek nr: A/15, A/16, A/22, A/23, B/3, B/4, B/5, B/6, B/7, B/8 oraz B/9.
W przypadku pozostałych działek, powstałych w wyniku podziału, Zainteresowani mają zamiar pozostawić je w majątku prywatnym, tj. zostawić działki dla siebie oraz dla swoich dzieci.
Grunty wchodzące w skład działek nr: A/15, A/16, A/22, A/23, B/3, B/4, B/5, B/6, B/7, B/8 oraz B/9 zostały sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne klasy RIVa i RIVb, dlatego też Zainteresowani wciąż są podatnikami podatku rolnego.
W dacie sprzedaży działek nr: A/15, A/16, A/22, A/23, B/3, B/4, B/5, B/6, B/7, B/8 oraz B/9 będą one działkami niezabudowanymi.
Zainteresowani nie ponosili żadnych nakładów zmierzających do zwiększenia wartości czy atrakcyjności działek.
Działki nr: A/15, A/16, A/22, A/23, B/3, B/4, B/5, B/6, B/7, B/8 oraz B/9 nie posiadają i nie będą posiadać przed sprzedażą dostępu do mediów, tj. urządzeń i sieci wodociągowych, kanalizacji sanitarnej, sieci energetycznej, gazowej itp. i w celu sprzedaży Działek Zainteresowani nie zamierzają ponosić kosztów budowy ogrodzenia czy utwardzenia dróg wewnętrznych.
Przed sprzedażą działek:
·media nie zostaną doprowadzone;
·nie zostaną wydane decyzje/warunki dotyczące uzbrojenia działek.
Do wymienionych nieruchomości nie prowadzi również żadna droga utwardzona. Działki nr: A/15, A/22, B/3 oraz B/9 mają bezpośredni dostęp do drogi publicznej, która jest drogą polną, widniejącą w ewidencji jako droga gminna. Natomiast pozostałe działki o nr: A/16, A/23, B/4, B/5, B/6, B/7 oraz B/8 mają dostęp do drogi publicznej, za pośrednictwem drogi wewnętrznej, która obecnie jest częścią uprawianego pola.
Przed sprzedażą działek o nr: A/15, A/16, A/22, A/23, B/3, B/4, B/5, B/6, B/7, B/8 oraz B/9 nie zostaną wydane żadne pozwolenia, decyzje, umowy, decyzje na budowę wjazdu na działkę, warunki techniczne przyłączy: kanalizacyjnych, sanitarnych, energetycznych, deszczowych itp.
Dla działek o nr: A/15, A/16, A/22, A/23, B/3, B/4, B/5, B/6, B/7, B/8 oraz B/9 przed sprzedażą nie zostanie wydane pozwolenie na budowę. Przedmiotowe działki będą sprzedane w dotychczasowej formie, tj. jako użytki rolne z wydanymi warunkami zabudowy, bez dostępu do mediów. Zainteresowani nie poczynili ani nie zamierzają czynić żadnych dodatkowych inwestycji przed sprzedażą działek. Wystąpienie z wnioskami o pozwolenie na budowę pozostaje w gestii nowych, przyszłych właścicieli działek.
Działki nr: A, B, C, D, E, F, a następnie działki powstałe z podziału w 2023 r. działki nr A oraz działki powstałe z podziału działki nr B, od momentu nabycia tych działek, aż do planowanej sprzedaży nie są wykorzystywane przez Zainteresowanych w żaden sposób. Zainteresowani nie korzystali i nie korzystają z przedmiotowych działek dla swoich celów osobistych oraz nie wykorzystują ich w żaden inny sposób.
Żadne z Zainteresowanych nigdy nie prowadziło i nie prowadzi działalności gospodarczej, a przedmiotowe działki nigdy nie były wykorzystywanie w działalności gospodarczej Zainteresowanych ani jakichkolwiek innych osób.
Zainteresowani wyżej wymienione działki oddali w dzierżawę na podstawie zawartej umowy, z uwagi, iż są to użytki rolne. Zainteresowani w żaden sposób nie zamierzali wykorzystywać przedmiotowych działek, nie zamierzali też poświęcać swojego czasu na „opiekę” nad działkami (koszenie, grabienie), w związku z tym, z uwagi, iż zgłosił się do nich sąsiad – rolnik zainteresowany dzierżawą niewykorzystywanych działek, zdecydowali się oddać mu je w dzierżawę. Zainteresowani oddali działki w dzierżawę w 2019 r. Dzierżawa trwa do chwili obecnej. Przedmiotowe działki są udostępniane odpłatnie – dzierżawca opłaca podatek rolny oraz czynsz roczny. Z tytułu zawartej umowy, Zainteresowani nie odprowadzają żadnych podatków, z uwagi na informacje uzyskane w urzędzie skarbowym, iż dzierżawa gruntów rolnych na cele rolnicze nie podlega opodatkowaniu.
Zainteresowani nie podejmowali żadnych działań marketingowych mających przyczynić się do sprzedaży przedmiotowych Działek. W szczególności nie korzystali z usług agencji nieruchomości oraz portali ogłoszeniowych, mających na celu uzewnętrznienie chęci sprzedaży. Zainteresowani nie zamierzają korzystać z pomocy pośrednika przy sprzedaży działek o nr: A/15, A/16, A/22, A/23, B/3, B/4, B/5, B/6, B/7, B/8 oraz B/9.
Zainteresowani na ten moment nie sprzedali ani nie mają zaplanowanego terminu sprzedaży działek nr: A/15, A/16, A/22, A/23, B/3, B/4, B/5, B/6, B/7, B/8 oraz B/9, z uwagi na fakt, iż na ten moment nie znaleźli jeszcze żadnego kupca zainteresowanego zakupem działek. W związku z tym Zainteresowani nie są w stanie wskazać czy przedmiotowe działki zostaną sprzedane jednemu nabywcy, jednym aktem notarialnym, czy też wielu nabywcom i wieloma aktami notarialnymi. Natomiast Zainteresowani będą sprzedawali przedmiotowe działki razem, ze względu na ich współwłasność. Jednocześnie Zainteresowani, z racji braku kupca zainteresowanego zakupem działek, nie posiadają wiedzy na jakie cele zostaną przeznaczone zakupione działki, albowiem od woli kupca zależy na jakie cele je przeznaczy.
Jeżeli do Zainteresowanych zgłosi się potencjalny nabywca, który za warunek nabycia działek postawi konieczność zawarcia umowy przedwstępnej, Zainteresowani zgodzą się na to (Zainteresowani nie będą inicjatorem zawarcia umowy przedwstępnej). Jeżeli do Zainteresowanych zgłosi się potencjalny nabywca, który za warunek nabycia działek postawi konieczność udzielenia pełnomocnictwa (zgody, upoważnienia), Zainteresowani zgodzą się na to (Zainteresowani nie będą inicjatorem udzielenia pełnomocnictwa, zgody czy też upoważnienia).
Środki pieniężne uzyskane ze sprzedaży Działek, Zainteresowani zamierzają przeznaczyć na zaspokojenie potrzeb swojej rodziny.
Zainteresowany jest w trakcie wykańczania domu jednorodzinnego, a także posiada pożyczkę hipoteczną, która jest zabezpieczona hipoteką na Jego nieruchomości. Pieniądze ze sprzedaży przedmiotowych działek Zainteresowany zamierza wydać na dokończenie budowy domu jednorodzinnego oraz spłacenie pożyczki. Pozostałą część zamierza przeznaczyć na zabezpieczenie przyszłości swoich dzieci.
Natomiast w przypadku Zainteresowanej, pozyskane środki zamierza Ona przeznaczyć na zakup mieszkania lub budowę domu dla swojej córki.
Okolicznościami, które zadecydowały o sprzedaży działek nr: A/15, A/16, A/22, A/23, B/3, B/4, B/5, B/6, B/7, B/8 oraz B/9 była konieczność poprawy sytuacji finansowej rodziny oraz zabezpieczenie finansowe dzieci Zainteresowanych.
Zainteresowani nie dokonywali wcześniej sprzedaży jakichkolwiek nieruchomości, zatem planowana sprzedaż przedmiotowych nieruchomości będzie miała charakter incydentalny.
Zainteresowani występowali już o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu tylko raz, dla będących Ich własnością/współwłasnością działek – innych niż te, o których mowa we wniosku. Wspomnianą decyzję Zainteresowani otrzymali 29 grudnia 2022 r. W drodze decyzji ustalono warunki zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie budynku mieszkalnego w zabudowie zagrodowej wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na części działek o nr: C i D. Uzyskanie tych warunków było związane z myślą o budowie domu dla własnych potrzeb Zainteresowanego na tym terenie. Ostatecznie do inwestycji na danym terenie nie doszło, a uzyskane warunki zostały niewykorzystane.
Jednocześnie na ten moment Zainteresowani nie zamierzają występować o wydanie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu dla będących Zainteresowanych własnością/współwłasnością działek innych niż te, o których mowa we wniosku.
Zainteresowani nie planują sprzedaży działek o nr: C i D, które w dalszym ciągu wykorzystywane są w działalności rolniczej.
Zainteresowani nie posiadają innych nieruchomości, które byłyby przeznaczone w przyszłości do sprzedaży (oprócz wymienionych we wniosku).
Zainteresowani nie planują nabywania kolejnych nieruchomości w przyszłości, zarówno do celu prowadzenia działalności gospodarczej, czy też działalności rolniczej.
Okoliczności opisane we wniosku wskazują, że planowane przez Zainteresowanych odpłatne zbycie niezabudowanych działek nr: A/15, A/16, A/22, A/23, B/3, B/4, B/5, B/6, B/7, B/8 oraz B/9, nie nastąpi w ramach zorganizowanej i ciągłej działalności, która wyczerpywałaby znamiona działalności gospodarczej, określonej w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jak już wcześniej wyjaśniono, na związek uzyskiwanych przychodów ze źródłem wymienionym w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może wskazywać, rozpatrywany całościowo zespół powiązanych ze sobą działań podatnika, powtarzalnych, uporządkowanych, konsekwentnie prowadzących do osiągnięcia zysku, w szczególności łącznie polegających na wielokrotnym nabywaniu nieruchomości, ich zaawansowanym przygotowaniu do sprzedaży (tzn. w sposób wykraczający poza zwykły zarząd mieniem), wielokrotnym zbywaniu w celu zarobkowym odpowiednio przygotowanych nieruchomości. Brak jest natomiast podstaw, aby podejmowane przez podatnika czynności mieszczące się w zwykłym zarządzie własnym majątkiem, tzn. mające na celu prawidłowe, racjonalne gospodarowanie tym majątkiem, kwalifikować jako prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Biorąc pod uwagę powyższe, planowana przez Zainteresowanych sprzedaż niezabudowanych działek nr: A/15, A/16, A/22, A/23, B/3, B/4, B/5, B/6, B/7, B/8 oraz B/9, nie nastąpi w wykonaniu działalności gospodarczej, a zatem nie spowoduje powstania przychodu ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W konsekwencji, skutki podatkowe planowanej sprzedaży niezabudowanych działek nr: A/15, A/16, A/22, A/23, B/3, B/4, B/5, B/6, B/7, B/8 oraz B/9, należy rozpatrywać w kontekście przepisu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli przychodu z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości.
Skutki podatkowe planowanej sprzedaży niezabudowanych działek
W przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma moment i sposób ich nabycia.
Należy przy tym podkreślić, że przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nakazuje liczyć bieg określonego w nim pięcioletniego terminu od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie własności nieruchomości, a nie przekształcenie, podział, czy scalenie danej nieruchomości. W wyniku podziału nieruchomości następuje co prawda zmiana powierzchni oraz numerów ewidencyjnych, jednakże wydzielenie działek z nieruchomości gruntowych nie powoduje zmiany ich właściciela, a także na skutek dokonania tej czynności nie następuje przeniesienie prawa własności działek, a więc nie dochodzi do ich nabycia. W konsekwencji, okoliczność podziału nieruchomości nie powoduje konieczności liczenia na nowo pięcioletniego terminu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zatem, pięcioletni termin wskazany w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy liczyć od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości.
W świetle powyższych przepisów prawa, datę nabycia niezabudowanych działek nr: A/15, A/16, A/22, A/23 powstałych w wyniku podziału działki nr A oraz niezabudowanych działek nr: B/3, B/4, B/5, B/6, B/7, B/8, B/9 powstałych w wyniku podziału działki nr B, należy utożsamiać z datą nabycia przez Zainteresowanych udziałów po 1/2 w działkach nr A i nr B.
Zatem, ponieważ Zainteresowana niebędąca stroną postępowania nabyła udziały po 1/2 w działkach nr A i nr B w drodze umowy sprzedaży w 1999 r., ww. pięcioletni termin, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, upłynął z końcem 2004 r.
Natomiast, ponieważ Zainteresowany będący stroną postępowania nabył udziały po 1/2 w działkach nr A i nr B w drodze umowy darowizny w 2015 r., ww. pięcioletni termin, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, upłynął z końcem 2020 r.
Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że planowana przez Zainteresowanych sprzedaż niezabudowanych działek nr: A/15, A/16, A/22, A/23, B/3, B/4, B/5, B/6, B/7, B/8 oraz B/9, w związku z tym, że sprzedaż tych działek nie nastąpi w wykonywaniu działalności gospodarczej, nie będzie stanowiła przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc Zainteresowani nie będą zobowiązani do zapłaty podatku dochodowego z tego tytułu.
Jednocześnie, planowana przez Zainteresowanych sprzedaż niezabudowanych działek nr: A/15, A/16, A/22, A/23, B/3, B/4, B/5, B/6, B/7, B/8 oraz B/9, nie będzie stanowiła źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, w związku z upływem okresu pięciu lat, liczonego od końca roku, w którym nastąpiło nabycie przez Zainteresowanych udziałów po 1/2 w działkach nr A i nr B, tj. od końca 1999 r. – w przypadku Zainteresowanej niebędącej stroną postępowania oraz od końca 2015 r. – w przypadku Zainteresowanego będącego stroną postępowania.
Zatem, Zainteresowani nie będą również zobowiązani do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych na zasadach określonych w art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu sprzedaży ww. działek.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Organ podkreśla, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli zatem, przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Państwa chroniła w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.
Jednocześnie wyjaśnić należy, że na powstanie obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma wpływu wystąpienie (lub niewystąpienie) obowiązku zapłaty podatku od towarów i usług. Kwestie związane z podatkiem od towarów i usług są regulowane poprzez odrębne przepisy zawarte w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.). Oznacza to, że rozstrzygnięcia spraw w zakresie regulowanym ustawą o podatku od towarów i usług zasadniczo nie mają wpływu na rozstrzygnięcia w zakresie regulowanym ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania
Pan A.A. (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…).Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right