Zawiadomienie o niedopłacie składek po pobraniu zasiłku nie jest podstawą do jego zwrotu
Od kilku lat prowadzę działalność gospodarczą. ZUS wydał decyzję, w której stwierdził, że muszę zwrócić zasiłek chorobowy, który pobierałam w grudniu 2021 r. ZUS dopiero po takim czasie wykrył, że miałam niedopłatę składek i zasiłek był nienależny. Jak mogę zakwestionować decyzję?
Na początku trzeba zwrócić uwagę, że 1 stycznia 2022 r. zmieniły się przepisy ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (dalej: ustawa systemowa) oraz ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (dalej: ustawa zasiłkowa). W tej ustawie systemowej uchylono przepisy, które stanowiły, że niedopłata składek powoduje automatycznie wyłączenie przedsiębiorcy z ubezpieczenia chorobowego. Zamiast tego dodano art. 2a do ustawy zasiłkowej. Zgodnie z nim świadczenia chorobowe nie przysługują m.in. osobom prowadzącym pozarolniczą działalność w razie wystąpienia w dniu powstania prawa do świadczenia zadłużenia z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne na kwotę przekraczającą 1 proc. minimalnego wynagrodzenia za pracę do czasu spłaty całości zadłużenia. W myśl nowego przepisu przedsiębiorca również traci prawo do świadczeń, ale nie jest już wyłączony z ubezpieczenia chorobowego.