Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 13 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.604.2024.1.IG
Transakcja sprzedaży Nieruchomości zabudowanej budynkiem garażowym będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości zabudowanej budynkiem garażowym. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
10 lipca 2024 r. Rada Miejska w (…) podjęła uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż przez Gminę A. prawa własności nieruchomości, dla której Sąd Rejonowy w (…) Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr (…), stanowiącej działki ewid. nr 1 i 2 o powierzchni łącznej 21 m2, zabudowaną garażem murowanym o powierzchni użytkowej ok. 17,30 m2, położonej w obr. 4 miasta (…).
Decyzją Wojewody (…) nr (…) na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 10 maja 1990 r. Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 32 poz. 191 ze zm.), Gmina nabyła z mocy prawa nieruchomość stanowiącą m. in. działkę ewid. nr 3 o powierzchni 27.976 m2, która była przedmiotem kolejnych podziałów geodezyjnych: w 2002 r., w 2004 r. i 2008 r. - decyzją Burmistrza Miasta i Gminy (…) w wyniku czego zostały wydzielone ww. działki, zabudowane garażami.
Zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, działki nr 1 i 2 znajdują się na obszarze urbanistycznym oznaczonym symbolem 1MW/KDg - tereny zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej i garaży. Na wskazanej działce przed nabyciem jej przez Gminę, znajdowały się już budynki mieszkalne i garażowe, których administracją zajmował się B.
Budynek garażowy, który Gmina zamierza sprzedać, znajduje się w zespole garaży, który został wybudowany przez Gminę (…), zgodnie z decyzją nr (…)., zatwierdzającą projekt budowlany i udzielającą pozwolenia na budowę.
Decyzją nr (…). C. wydał pozwolenie na użytkowanie zespołu garaży wraz z siecią kanalizacji deszczowej, zasilaniem elektrycznym, placem manewrowym i zjazdami do garaży.
Garaż murowany znajduje się na działkach nr 1 i 2 i nie stanowi odrębnego budynku w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane. Jest on częścią zespołu garaży stanowiącego w tym przypadku budynek A o powierzchni zabudowy 252,00 m2 i powierzchni użytkowej 212,78 m2, który jest budynkiem zgodnie z ustawą Prawo budowlane, obejmującym 12 garaży, w tym jeden będący przedmiotem przyszłej transakcji.
W 2011 r. Gmina A. sprzedała osobie fizycznej przedmiotowy garaż w drodze rokowań, po zakończeniu procedury przetargowej wynikiem negatywnym dwóch przetargów nieograniczonych, za cenę obejmującą podatek VAT w stawce 23%. Następnie, w 2013 r. Gmina A. nabyła przedmiotowy garaż w drodze zamiany na inny garaż w tym samym zespole garażowym, przy czym wartość świadczenia dokonywanego przez Gminę zawierała należny podatek VAT w stawce 23%.
Od 2013 r. garaż nie był wynajmowany przez Gminę, ani Gmina nie ponosiła kosztów związanych z jego ulepszeniem czy remontem.
Gmina planuje sprzedaż przedmiotowej nieruchomości zabudowanej garażem murowanym w trybie przetargu nieograniczonego i w chwili obecnej nie jest możliwe ustalenie, kto zostanie jego nabywcą, czy będzie to osoba fizyczna czy też osoba prawna. Od dnia rozpoczęcia wykorzystywania przez Gminę ww. budynku garażowego murowanego do dnia planowanej sprzedaży minął okres dłuższy niż 2 lata.
Pytanie
Czy w zaistniałej sytuacji, Gmina A. sprzedając nieruchomość zabudowaną budynkiem garażowym w trybie przetargu nieograniczonego będzie korzystała ze zwolnienia w podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług?
Państwa stanowisko w sprawie
Gmina A jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku VAT.
W zakresie czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych, Gmina jako osoba prawna podlega obowiązkowi podatkowemu (art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.). Art. 15 ust. 6 ustawy o VAT wskazuje, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Z przywołanych przepisów wynika, że JST są podatnikami podatku od towarów i usług w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny np. sprzedaż, zamiana (nieruchomości i ruchomości), wynajem, dzierżawa itp. W tym zakresie działalność Gminy będzie przejawiać charakter działalności gospodarczej.
W związku z powyższym, Gmina jako czynny podatnik, który zamierza sprzedać zabudowaną nieruchomość uważa, że będzie działała jako podatnik VAT. Należy jednak zauważyć, że przy wykonywaniu czynności, która polega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi zostać zastosowana właściwa stawka podatku VAT, albo zastosowane zwolnienie od tego podatku.
Gmina stoi na stanowisku, że przy sprzedaży przedmiotowej nieruchomości, składającej się z gruntu i budynku posadowionego na gruncie - garaż murowany, może skorzystać ze zwolnienia w podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10.
Zgodnie bowiem z art. 43 ust. 1 pkt 10 zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Gmina nabyła wskazaną nieruchomość nieodpłatnie z mocy prawa - decyzją nr (…)., która 27 maja 1990 r. stanowiła własność ogólnonarodową i była w dyspozycji Ministra Spraw Wewnętrznych. Na nieruchomości znajdowały się już wtedy budynki mieszkalne i garażowe, których administracją zajmował się B.
Gminie przy nabyciu przedmiotowej nieruchomości z mocy prawa, a nie na podstawie umowy kupna-sprzedaży, nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty należnego podatku o kwotę podatku naliczonego. Ponadto, Gmina w tym czasie nie była podatnikiem podatku VAT, a sam podatek w Polsce jeszcze nie obowiązywał. Gmina w roku 2007 otrzymała pozwolenie na użytkowanie wybudowanych przez siebie garaży, stanowiących zabudowę zespołu garaży na wskazanej nieruchomości. Od tego momentu minął okres dłuższy niż dwa lata, a Gmina nie ponosiła dodatkowych kosztów na remonty i ulepszenia wskazanego garażu w kompleksie zabudowy .
Mimo, że sprzedaż i późniejsza zamiana wybudowanego przez Gminę garażu w latach 2011-2013 były przedmiotem sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT, to minęło już ponad 10 lat od zaistniałej sytuacji i zdaniem Gminy może ona skorzystać ze zwolnienia. Gmina uważa, że zarówno budynek posadowiony na gruncie stanowiącym jej własność, jak i sam grunt będą zwolnione z opodatkowania, gdyż zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że grunt podlega opodatkowaniu według tej samej stawki podatku VAT jaka obowiązuje w stosunku do sprzedawanego budynku trwale z nim związanego.
Jeżeli zatem sprzedawany budynek garażowy będzie podlegał zwolnieniu z VAT (na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku VAT), zwolnienie to odnosić się będzie również do gruntu, na którym budynek został wybudowany.
Reasumując, zdaniem Gminy, w przypadku transakcji, której przedmiotem będzie dostawa nieruchomości zabudowanej, sposób opodatkowania ustala się w oparciu o zasady przewidziane do posadowionych na tym gruncie budynków, budowli.
Dlatego też, w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy, cała nieruchomość zbudowana budynkiem garażowym w momencie jej sprzedaży będzie korzystała ze zwolnienia w podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
Na poparcie swojego stanowiska Gmina przytacza poniżesz interpretacje: 0114-KDIP1-3.4012.407.2023.1.MPA z 16 października 2023 r. i 0113-KDIPT1-2.4012.604.2023.1.JS z 23 października 2023 r.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy,
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W świetle powołanych powyżej przepisów budynki, budowle lub ich części oraz grunt spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.
Wskazać należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy.
Według art. 15 ust. 1 ustawy,
podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy,
działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy,
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanego wyżej przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Z opisu sprawy wynika , że 10 lipca 2024 r. Rada Miejska podjęła uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż przez Państwa prawa własności nieruchomości, dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą, stanowiącej działki ewid. nr 1 i 2 o powierzchni łącznej 21 m2, zabudowanej garażem murowanym o powierzchni użytkowej ok. 17,30 m2. Na wskazanej nieruchomości przed nabyciem jej przez Państwa, znajdowały się już budynki mieszkalne i garażowe, których administracją zajmował się B.
Budynek garażowy, który Państwo zamierzają sprzedać, znajduje się w zespole garaży, który został wybudowany przez Gminę zgodnie z decyzją Starosty (…)., zatwierdzającą projekt budowlany i udzielającą pozwolenia na budowę, natomiast decyzją z 2007 r. C. wydał pozwolenie na użytkowanie zespołu garaży wraz z siecią kanalizacji deszczowej, zasilaniem elektrycznym, placem manewrowym i zjazdami do garaży.
Garaż murowany znajduje się na działkach nr 1 i 2 i nie stanowi odrębnego budynku w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane. Jest on częścią zespołu garaży stanowiącego w tym przypadku budynek A o powierzchni zabudowy 252,00 m2 i powierzchni użytkowej 212,78 m2, który jest budynkiem zgodnie z ustawą Prawo budowlane, obejmującym 12 garaży, w tym jeden będący przedmiotem przyszłej transakcji.
W 2011 r. sprzedali Państwo przedmiotowy garaż osobie fizycznej za cenę obejmującą podatek VAT w stawce 23%. Następnie, w 2013 r. nabyli Państwo przedmiotowy garaż w drodze zamiany na inny garaż w tym samym zespole garażowym, przy czym wartość świadczenia dokonywanego przez Państwa zawierała należny podatek VAT w stawce 23%. Od 2013 r. garaż nie był przez Państwa wynajmowany, ani nie ponosili Państwo kosztów związanych z jego ulepszeniem czy remontem.
Od dnia rozpoczęcia wykorzystywania przez Państwa ww. budynku garażowego murowanego do dnia planowanej sprzedaży minął okres dłuższy niż 2 lata.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy sprzedając nieruchomość zabudowaną budynkiem garażowym będą Państwo korzystali ze zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.
Z tytułu zbycia nieruchomości zabudowanyej budynkiem garażowym - a więc z tytułu dokonania czynności cywilnoprawnej - będą Państwo działali jako podatnik podatku VAT, a czynność ta będzie dokonana w ranach działaności gospodarczej o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy i będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w tych przepisach warunki.
Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Według art. 2 pkt 14 ustawy:
Przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a) wybudowaniu lub
b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Pierwszym zasiedleniem jest zatem pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. „Pierwsze zasiedlenie” budynku, budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku/budowli lub ich części oddano go w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku/budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika, bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z danego obiektu.
Zwolnienie od podatku wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się zatem w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków bądź budowli, jeżeli w stosunku do nich miało miejsce pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.
Należy przy tym wskazać, że jak wynika z art. 43 ust. 10 ustawy:
Podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:
1) są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
2) złożą:
a) przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego lub
b) w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów
- zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.
Stosownie do art. 43 ust. 11 ustawy:
Oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:
1) imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
2) planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
3) adres budynku, budowli lub ich części.
Tak więc, ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy po spełnieniu określonych warunków - możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Niniejsze prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu. I tak, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:
a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Aby dostawa budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, muszą być spełnione łącznie dwa warunki występujące w tym artykule.
Przy czym, jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Według art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W celu zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:
- towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
- przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie może przysługiwać dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów, tj. zarówno nieruchomości, jak i ruchomości, przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT oraz wykorzystywanych niezależnie od okresu ich używania przez podatnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.
W odniesieniu do dostaw budynków, budowli lub ich części może zatem wystąpić jedna z kilku podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów.
Jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy oraz art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy staje się bezzasadne.
Dodatkowo należy zauważyć, że stosownie do treści art. 29a ust. 8 ustawy:
W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
Wobec powyższego, przy sprzedaży budynków lub budowli bądź ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków, budowli lub ich części w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku - ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.
W celu ustalenia, czy w analizowanej sprawie dla sprzedaży opisanej we wniosku Nieruchomości zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy i kiedy w odniesieniu do ww. budynku, miało miejsce pierwsze zasiedlenie.
Z wniosku wynika, że garaż był już w 2011 r. przedmiotem sprzedaży osobie fizycznej a następnie w 2013 r. przedmiotem zamiany na inny garaż. Nie ponosili Państwo kosztów związanych z jego ulepszeniem czy remontem. W stosunku do opisanego garażu doszło do pierwszego zasiedlenia, a od pierwszego zasiedlenia do sprzedaży z pewnością minie okres dłuży niż 2 lata. Zatem, dla transakcji sprzedaży garażu murowanego zostaną spełnione warunki do zastosowania zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. W konsekwencji dostawa gruntu, na którym posadowiony jest budynek sprzedawanego garażu, przy uwzględnieniu treści art. 29a ust. 8 ustawy, również objęta będzie zwolnieniem od podatku od towarów i usług.
Tym samym transakcja sprzedaży Nieruchomości zabudowanej budynkiem garażowym będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy.
Z uwagi na fakt, że dostawa ww. Nieruchomości będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, to analiza zwolnienia od podatku tej dostawy wynikająca z przepisów art. 43 ust. 1 pkt 10a i art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy jest bezzasadna.
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Podkreślić należy, iż Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach przedstawionego przez Państwa opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right