Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 13 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.555.2024.2.NM

Obowiązki płatnika z tytułu nienależnych wpłat na PPK.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem, które wpłynęło 8 listopada 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego (po uzupełnieniu)

Charakterystyka Wnioskodawcy

… (dalej: „X”) należy do międzynarodowej grupy kapitałowej Y, która jest wiodącą … firmą specjalizującą się w bankowości inwestycyjnej, instrumentach finansowych i zarządzaniu inwestycjami.

Spółka jest towarzystwem działającym na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (tj. Dz. U. z 2024 r. poz. 1034 ze zm., dalej: „ustawa o funduszach”).

Zgodnie z art. 4 ust. 1 i 2 ustawy o funduszach, towarzystwo tworzy fundusz inwestycyjny i jako organ funduszu zarządza nim i reprezentuje w stosunkach z osobami trzecimi.

Jednym z funduszy zarządzanych przez X jest A („A” lub „Fundusz” albo „Wnioskodawca”), który jest alternatywnym funduszem inwestycyjnym w rozumieniu ustawy o funduszach oraz funduszem z wydzielonymi subfunduszami zdefiniowanej daty w rozumieniu ustawy z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (tj. Dz. U. z 2024 r. poz. 427 ze zm., dalej: „ustawa o PPK”). X jest wpisane do Ewidencji Pracowniczych Planów Kapitałowych prowadzonej przez Polski Fundusz Rozwoju S.A.

Obecnie w ramach A funkcjonuje … subfunduszy, które inwestują środki powierzone funduszowi przez uczestników PPK. Przedmiotowe subfundusze są skierowane do uczestników z różnych grup wiekowych i realizują odmienne zasady polityki inwestycyjnej. Nie można natomiast wykluczyć, że w przyszłości dojdzie do utworzenia innych funduszy/subfunduszy lub zmiany dotychczasowej struktury zarządzanych funduszy w ramach oferty oszczędzania w PPK.

Zasady funkcjonowania PPK

Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK) to system oszczędzania dla osób zatrudnionych realizowany we współpracy z pomiotami zatrudniającymi. Sposób funkcjonowania PPK jest uregulowany przez ustawę o PPK.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o PPK, podmioty zatrudniające, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 21 ww. ustawy, zawierają umowy o zarządzanie PPK i prowadzenie PPK z uprawnioną instytucją finansową. Na tej podstawie, wybrana przez podmiot zatrudniający instytucja finansowa otwiera prywatne rachunki PPK uczestników i zarządza gromadzonymi na nich oszczędnościami.

Uczestnikami Funduszu mogą być wyłącznie osoby fizyczne, które ukończyły 18 rok życia, w imieniu i na rzecz których została zawarta umowa o prowadzenie PPK w rozumieniu ustawy o PPK (dalej: „Uczestnicy”). Rachunki Uczestników PPK są zasilane wpłatami uczestników, pracodawców oraz wpłatami i dopłatami ze strony państwa.

Za dokonywane wpłaty Uczestnik nabywa jednostki uczestnictwa w subfunduszu zdefiniowanej daty właściwym dla wieku Uczestnika (dalej: „Jednostki Uczestnictwa”).

Wpłaty do PPK mogą być dokonywane według ściśle określonych haromonogramów wynikających z ustawy o PPK.

Stosownie do art. 25 ustawy o PPK, wysokość wpłat podstawowych i wpłat dodatkowych określa się procentowo od wynagrodzenia uczestnika PPK. Wpłaty te finansowane są ze środków Uczestnika oraz podmiotu zatrudniającego.

W praktyce mogą zdarzyć się sytuacje dokonania przez podmiot zatrudniający wpłat nienależnych, które nie mogą być inwestowane w ramach PPK, przykładowo:

·kwota wpłat na PPK przekroczy ustawowe limity w wyniku oczywistej pomyłki lub błędu rachunkowego po stronie podmiotu zatrudniającego,

·uczestnik PPK złożył podmiotowi zatrudniającemu deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK, a pomimo tego, podmiot zatrudniający obliczył, pobrał i dokonał nienależnych wpłat do PPK.

Zgodnie z art. 28a ust. 1 ustawy o PPK, wpłaty dokonywane do PPK, które okazały się nienależne w całości lub w części, podlegają zwrotowi na rzecz finansującego daną wpłatę.

W myśl art. 28a ust. 2 ustawy o PPK, jeżeli na rachunku PPK osoby, na rzecz której zostały dokonane wpłaty do PPK, zostały zapisane Jednostki Uczestnictwa, które zostały nabyte lub przeliczone za wpłaty dokonywane do PPK, które okazały się nienależne w całości lub w części, Fundusz niezwłocznie po powzięciu o tym informacji, odkupuje te Jednostki Uczestnictwa w zakresie, w jakim wpłaty dokonywane do PPK okazały się nienależne, bez konieczności złożenia żądania odkupienia tych Jednostek Uczestnictwa przez Uczestnika.

Zgodnie z art. 28a ust. 3 pkt 1 ustawy o PPK, Fundusz w terminie 3 dni roboczych od dnia odkupienia Jednostek Uczestnictwa dokonuje zwrotu na rzecz Uczestnika - środków pieniężnych pochodzących z odkupienia tych Jednostek Uczestnictwa nabytych z wpłat finansowanych przez tę osobę, na rachunek bankowy tej osoby, a jeżeli Fundusz nie posiada informacji o numerze takiego rachunku - na rachunek bankowy podmiotu zatrudniającego.

W niektórych sytuacjach zdarza się, że od nienależnie przekazanych kwot wypracowywany jest zysk (nadwyżka), tj. wystąpił wzrost wartości Jednostek Uczestnictwa względem ceny nabycia - przykładowo:

W przypadku, gdy nienależna wpłata do Funduszu - w części finansowanej przez Uczestnika - wyniosła 100 zł, a wartość Jednostek Uczestnictwa (do czasu ich odkupienia zgodnie z art. 28a ust. 2 ustawy o PPK) wzrosła o 5 zł, Fundusz dokonuje na rzecz Uczestnika zwrotu środków pieniężnych pochodzących z odkupienia Jednostek Uczestnictwa nabytych za nienależne wpłaty do PPK w wysokości 105 zł, tj. przekraczającej dokonaną pierwotnie wpłatę.

Celem niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jest potwierdzenie konsekwencji podatkowych po stronie Funduszu z perspektywy obowiązków płatnika na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”).

Uzupełnienie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca informuje, że zasadniczo A są osoby mające nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce (polscy rezydenci podatkowi).

Wnioskodawca nie wyklucza jednak, że Uczestnikami Funduszu mogą być (obecnie lub w przyszłości) osoby niemające w Polsce nieograniczonego obowiązku podatkowego w Polsce.

Celem Wnioskodawcy, jest zasadniczo potwierdzenie konsekwencji na gruncie polskich przepisów, bez odnoszenia się do sytuacji, gdy pobór podatku nie nastąpi w związku z postanowieniami właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, której stroną jest Polska.

Wnioskodawca informuje, że kwota odpowiadająca nienależnie dokonanej wpłaty na rachunek PPK oraz ewentualnych nadwyżek zasadniczo zwracana jest na rachunek bankowy wskazany przez podmiot zatrudniający (zgodnie z zasadami określonymi w art. 28a ustawy o PPK).

Pytania

1.Czy zysk (nadwyżka) wypracowany na Jednostkach Uczestnictwa nabytych z wpłat sfinansowanych ze środków Uczestnika, które zostały nienależnie pobrane przez podmiot zatrudniający z wynagrodzenia Uczestnika, stanowi dla tego Uczestnika przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i tym samym Fundusz jest zobowiązany do sporządzenia i przekazania podatnikowi i właściwemu urzędowi skarbowemu informacji o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11), na podstawie art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

2.Czy zysk (nadwyżka) wypracowany na Jednostkach Uczestnictwa nabytych za pomocą nienależnie pobranych wpłat, w części finansowanej przez podmiot zatrudniający, stanowi przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i tym samym Fundusz jest zobowiązany do sporządzenia i przekazania podatnikowi i właściwemu urzędowi skarbowemu informacji o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11), na podstawie art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Państwa stanowisko w sprawie (po uzupełnieniu)

Ad 1

W ocenie Wnioskodawcy, zysk wypracowany na Jednostkach Uczestnictwa nabytych z wpłat sfinansowanych ze środków Uczestnika, które zostały nienależnie pobrane przez podmiot zatrudniający z wynagrodzenia Uczestnika, powinien stanowić dla niego przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.; dalej: „ustawa o PIT”), i tym samym Fundusz jest zobowiązany do sporządzenia i przekazania podatnikowi i właściwemu urzędowi skarbowemu informacji o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11), na podstawie art. 42a ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych enumeratywnie w treści ustawy, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o PIT przewiduje odrębne źródła przychodów dla różnego rodzaju dochodów. Oznacza to, że dochody podlegające opodatkowaniu PIT są ustalane odrębnie dla poszczególnych źródeł przychodów i nie ma możliwości kompensaty wyników/rozliczania strat pochodzących z odrębnych źródeł.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, są w szczególności otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Ustawodawca w art. 10 ust. 1 ustawy o PIT jako źródła przychodów wymienił m.in.:

·przychody z kapitałów pieniężnych i praw majątkowych (pkt 7) oraz

·przychody z innych źródeł (pkt 9).

Co do zasady, przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych stanowią przychody z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o PIT. Jednakże, zasady wnoszenia wpłat do PPK są ściśle uregulowane w ramach ustawy o PPK. Ustawa o PPK reguluje m.in. maksymalny roczny limit wpłat wnoszonych do PPK czy wysokość wpłaty finansowanej przez Uczestnika.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy o PIT, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności:

·kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych,

·kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego,

·zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Należy podkreślić, że użyte w konstrukcji art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy sformułowanie „w szczególności” świadczy o przykładowym katalogu przychodów z innych źródeł. Oznacza to, że przychodami z innych źródeł są także inne przychody, niewymienione wprost w tym przepisie.

Tym samym katalog ten nie jest katalogiem zamkniętym. W związku z tym każde świadczenie mające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczanego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b omawianej ustawy, jest dla świadczeniobiorcy przychodem z innych źródeł.

Odnosząc powyższe do analizowanego stanu faktycznego, należy zwrócić uwagę, że wpłaty do PPK mogę być dokonywane jedynie według ściśle określonych zasad i w ustalonej wysokości określonych w ustawie o PPK.

Zgodnie z art. 28a ust. 1 ustawy o PPK, wpłaty dokonywane do PPK, które okazały się nienależne w całości lub w części, podlegają zwrotowi na rzecz finansującego daną wpłatę.

W myśl art. 28a ust. 2 ustawy o PPK, jeżeli na rachunku PPK osoby, na rzecz której zostały dokonane wpłaty do PPK [Uczestnika PPK], zostały zapisane Jednostki Uczestnictwa, które zostały nabyte lub przeliczone za wpłaty dokonywane do PPK, które okazały się nienależne w całości lub w części, instytucja finansowa (w tym przypadku Fundusz), niezwłocznie po powzięciu o tym informacji, odkupuje te Jednostki Uczestnictwa w zakresie, w jakim wpłaty dokonywane do PPK okazały się nienależne, bez konieczności złożenia żądania odkupienia tych Jednostek Uczestnictwa przez Uczestnika.

Zgodnie z art. 28a ust. 3 pkt 1 ustawy o PKK, instytucja finansowa [Fundusz] w terminie 3 dni roboczych od dnia odkupienia jednostek uczestnictwa, o których mowa w ust. 2, lub umorzenia jednostek rozrachunkowych, o których mowa w ust. 2, dokonuje zwrotu osobie, o której mowa w ust. 2 [Uczestnikowi PPK] - środków pieniężnych pochodzących odpowiednio z odkupienia tych jednostek uczestnictwa lub umorzenia tych jednostek rozrachunkowych odpowiednio nabytych lub przeliczonych z wpłat finansowanych przez tę osobę, na rachunek bankowy tej osoby, a jeżeli instytucja finansowa nie posiada informacji o numerze takiego rachunku - na rachunek bankowy podmiotu zatrudniającego.

Stosownie do art. 28a ust. 4 ustawy o PPK, w przypadku gdy instytucja finansowa przekazała kwotę pochodzącą z odkupienia jednostek uczestnictwa lub umorzenia jednostek rozrachunkowych odpowiednio nabytych lub przeliczonych z wpłat finansowanych przez osobę, o której mowa w ust. 3 pkt 1 [Uczestnika], na rachunek bankowy podmiotu zatrudniającego, podmiot zatrudniający jest obowiązany niezwłocznie, nie później niż w terminie 5 dni roboczych, licząc od dnia otrzymania tej kwoty, przekazać tę kwotę tej osobie.

Mając na uwadze powyższe, obowiązujące przepisy ustawy o PPK stanowią jednoznacznie, że nienależne wpłaty nie mogą być inwestowane w ramach PPK. Kwoty, które zostały wpłacone nienależnie na rachunek Uczestnika PPK podlegają zwrotowi na rzecz finansującego daną wpłatę zgodnie z zasadami określonymi w art. 28a ust. 1-4 ustawy o PPK.

Zwrot otrzymany przez uczestnika PPK - do wysokości uprzednio pobranej z jego środków przez podmiot zatrudniający, tytułem wpłat finansowanych przez uczestnika PPK - nie stanowi przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o PIT (niezależnie od tego, czy uczestnik PPK otrzyma zwróconą kwotę bezpośrednio od instytucji finansowej czy za pośrednictwem podmiotu zatrudniającego).

Ponadto, zysk wypracowany na Jednostkach Uczestnictwa nabytych za nienależne wpłaty do PPK (w zakresie, w jakim finansowany jest ze środków Uczestnika) nie może być traktowany jako przychód z tytułu udziału w funduszach kapitałowych. Powyższe wynika z faktu, że funkcjonowanie funduszy inwestycyjnych oraz programów emerytalnych podlega ścisłym uregulowaniom. W takiej sytuacji, ewentualne nadwyżki pochodzące z nienależnie zainwestowanych środków nie mogą być traktowane jako przychody z tytułu udziałów w funduszach kapitałowych (ze względu na ich nieuprawniony charakter).

Kierując się powyższym:

·zwrot nienależnej wpłaty (tj. kwoty pobranej z wynagrodzenia Uczestnika przez podmiot zatrudniający) nie powinien wiązać się z powstaniem przychodu podatkowego po stronie Uczestnika z uwagi na brak przysporzenia majątkowego po jego stronie,

·zysk wypracowany na Jednostkach Uczestnictwa nabytych za nienależne wpłaty do PPK pochodzące ze środków własnych Uczestników, powinien stanowić przychód z innych źródeł zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 42a ust. 1 ustawy o PIT, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Dane identyfikujące uczestnika PPK (w tym adres zamieszkania) są przekazywane instytucji finansowej w ramach zawartej umowy o prowadzenie PPK na podstawie art. 20 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o PPK.

W myśl art. 42g ust. 1 ustawy o PIT, płatnicy oraz podmioty, o których mowa w art. 42a, przesyłają roczne obliczenie podatku, o którym mowa w art. 34 ust. 7, oraz informacje, o których mowa w art. 34 ust. 8, art. 35 ust. 6, art. 39 ust. 1 i 3, art. 42 ust. 2 pkt 1, art. 42a ust. 1 oraz art. 42e ust. 6:

1)urzędowi skarbowemu - w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym;

2)podatnikowi - w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym.

W świetle powyższego należy uznać, że:

·Fundusz nie powinien być obowiązany do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu wypłaty zysku wypracowanego na Jednostkach Uczestnictwa nabytych za nienależne wpłaty do PPK, w zakresie w jakim zostały sfinansowane ze środków pochodzących od Uczestników (potrąconych z ich wynagrodzenia);

·Fundusz powinien jednak sporządzić i przekazać podatnikowi, jak i właściwemu urzędowi skarbowemu, informację o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11), na podstawie art. 42a ustawy o PIT (z określeniem rodzaju przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych) - w odniesieniu do przychodów pochodzących z ewentualnych nadwyżek (zysku) od nienależnych wpłat na rachunek PPK sfinansowanych przez Uczestnika.

Analogiczny pogląd został wyrażony w indywidualnej interpretacji prawa podatkowego Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 17 lipca 2023 r., znak 0115-KDIT1.4011.347.2023.1.MK.

Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, zysk wypracowany na Jednostkach Uczestnictwa nabytych z wpłat sfinansowanych ze środków Uczestnika (które zostały nienależnie pobrane przez podmiot zatrudniający), powinien stanowić dla Uczestnika przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o PIT, i tym samym Fundusz jest zobowiązany do sporządzenia i przekazania podatnikowi i właściwemu urzędowi skarbowemu informację o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11), na podstawie art. 42a ustawy o PIT.

Uzupełnienie stanowiska

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o PIT, osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Art. 3 ust. 2a ustawy o PIT stanowi, że osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy). Ustawa o PIT zawiera otwarty katalog dochodów objętych ograniczonym obowiązkiem podatkowym.

Ponadto, na mocy art. 4a ustawy o PIT, przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

W ocenie Wnioskodawcy, zysk wypracowany na Jednostkach Uczestnictwa nabytych z wpłat sfinansowanych ze środków Uczestnika (które zostały nienależnie pobrane przez podmiot zatrudniający), powinien stanowić dla Uczestnika przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o PIT, opodatkowany na terytorium Polski (niezależnie od tego czy dany Uczestnik posiada na terytorium Polski nieograniczony obowiązek podatkowych).

W przypadku Uczestników będących zagranicznymi rezydentami podatkowymi posiadających ograniczony obowiązek podatkowy w stosunku do wypłacanych nadwyżek, zastosowanie mogą jednak znaleźć właściwe postanowienia umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania („UPO”) zawartej z państwem rezydencji tego Uczestnika - stosownie do normy określonej w art. 3 w zw. art. 4a ustawy o PIT.

Tym samym, zysk wypracowany na Jednostkach Uczestnictwa nabytych z wpłat sfinansowanych ze środków Uczestnika (które zostały nienależnie pobrane przez podmiot zatrudniający), powinien co do zasady stanowić dla Uczestnika posiadającego ograniczony obowiązek podatkowy, o którym mowa w art. 3 ust. 2a ustawy o PIT, przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o PIT, opodatkowany na terytorium Polski.

W takiej sytuacji, Fundusz jest zobowiązany do sporządzenia i przekazania podatnikowi, i właściwemu urzędowi skarbowemu informację o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11), na podstawie art. 42a ustawy o PIT. Wyjątek od tej zasady może powstać jedynie w sytuacji, gdy dochód uczestnika będzie podlegał opodatkowaniu w innym państwie na gruncie stosownej UPO.

Ad 2

W ocenie Wnioskodawcy, zysk wypracowany na Jednostkach Uczestnictwa nabytych za pomocą nienależnie pobranych wpłat w części finansowanej przez podmiot zatrudniający, nie stanowi przychodu z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o PIT, i tym samym Fundusz nie jest zobowiązany do sporządzenia i przekazania podatnikowi i właściwemu urzędowi skarbowemu informacji o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11), na podstawie art. 42a ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych enumeratywnie w treści ustawy, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o PIT przewiduje odrębne źródła przychodów dla różnego rodzajów dochodów. Oznacza to, że dochody podlegające opodatkowaniu PIT są ustalane odrębnie dla poszczególnych źródeł przychodów i nie ma możliwości kompensaty wyników/rozliczania strat pochodzących z odrębnych źródeł.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, są w szczególności otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Na tym tle, ustawa o PIT zawiera katalogi przysporzeń przyporządkowanych do poszczególnych źródeł przychodów.

Na gruncie orzecznictwa sądowo-administracyjnego w myśl przepisów PIT i CIT ukształtował się pogląd zgodnie z którym: „(...) do przychodów podatkowych zalicza się tylko takie przychody, które w danym momencie są trwałe, definitywne i bezwarunkowe; do przychodów podatkowych podatnik winien zaliczyć tylko takie przychody, które są mu należne. Nie będą to zatem jakiekolwiek przychody, lecz przychody, w stosunku do których podatnikowi przysługiwać będzie prawo do ich otrzymania i które stanowić będą jego trwale przysporzenie majątkowe” (por. wyrok NSA z 13 grudnia 2013 r. sygn. akt II FSK 2849/11).

Powyższe oznacza, że świadczenia, które nie są trwałe, definitywnie i bezwarunkowe dla podatnika nie mogą stanowić dla niego przychodu podatkowego.

Na tym tle, należy zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 28a ust. 3 pkt 2 ustawy o PPK, instytucja finansowa w terminie 3 dni roboczych od dnia odkupienia jednostek uczestnictwa, o których mowa w ust. 2, lub umorzenia jednostek rozrachunkowych, o których mowa w ust. 2, dokonuje zwrotu podmiotowi zatrudniającemu - środków pieniężnych pochodzących odpowiednio z odkupienia tych jednostek uczestnictwa lub umorzenia tych jednostek rozrachunkowych odpowiednio nabytych lub przeliczonych z wpłat finansowanych przez podmiot zatrudniający, na jego rachunek bankowy.

Powyższe uregulowania oznaczają, że Uczestnik nie otrzymuje jakiegokolwiek przysporzenia w przypadku zwrotu środków pochodzących z nienależnie dokonanych wpłat na rachunek PPK - w zakresie w jakim dotyczy wpłat (i ewentualnych nadwyżek) sfinansowanych przez podmiot zatrudniający (tj. z jego własnych środków).

W rezultacie, zwrot przez Fundusz środków pochodzących z nienależnie dokonanych wpłat na rachunek PPK, jak również ewentualna nadwyżka/zysk - w zakresie, w jakim zostały sfinansowane przez podmiot zatrudniający na rachunek podmiotu zatrudniającego Uczestnika nie powinien wiązać się z powstaniem przychodu podatkowego po stronie Uczestnika. W rezultacie, Fundusz nie będzie zobowiązany do sporządzenia i przekazania informacji o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11) w stosunku do Uczestnika.

Ponadto, ewentualny zysk wypracowany od nienależnie pobranych wpłat sfinansowanych przez podmiot zatrudniający również nie powinien wiązać się z obowiązkami wystawienia informacji PIT-11. Ewentualnie dochód z tego tytułu powinien zostać opodatkowany na zasadach właściwych dla opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej przez podmiot zatrudniający, przy czym sposób ustalenia przychodu i kosztu takiego podmiotu pozostaje poza zakresem niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Mając na uwadze powyższe powyższą argumentację, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że zysk (nadwyżka) wypracowany na Jednostkach Uczestnictwa nabytych za pomocą nienależnie pobranych wpłat sfinansowanych przez podmiot zatrudniający, nie stanowi przychodu z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o PIT, i tym samym Fundusz nie jest obowiązany do sporządzenia i przekazania podatnikowi i właściwemu urzędowi skarbowemu informacji o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11), na podstawie art. 42a ustawy o PIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz

-zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00