Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 17 października 2024 r., sygn. III SA/Wr 51/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Magdalena Jankowska-Szostak, Sędziowie Sędzia WSA Katarzyna Borońska, Asesor WSA Anna Kuczyńska-Szczytkowska, (sprawozdawca), , Protokolant Specjalista Paulina Białkowska po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 17 października 2024 r. sprawy ze skargi P. w L. sp. z o.o. na czynność Wójta Gminy M. z dnia 18 grudnia 2023 r. w przedmiocie ogłoszenia o zamiarze bezpośredniego zawarcia umowy w zakresie przewozu osób w publicznym transporcie zbiorowym I. stwierdza bezskuteczność zaskarżonej czynności; II. zasądza od Gminy M. na rzecz strony skarżącej kwotę 697 (sześćset dziewięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
P. sp. z o.o. w L. (dalej: strona, skarżąca, spółka) wniosło skargę na czynność Wójta Gminy M. (dalej: organ) w przedmiocie ogłoszenia o zamiarze bezpośredniego zawarcia umowy w zakresie przewozów osób w publicznym transporcie zbiorowym z dnia 18 grudnia 2023 r. (dalej także: ogłoszenie). Zaskarżonej czynności strona zarzuciła naruszenie:
1. art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2023 r., poz. 2778 ze zm., dalej: Uptz) w zw. z art. 23 ust. 4 pkt 3 Uptz w zw. z art. 5 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczącego usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70 (Dz. Urz. UE. L Nr 315, str. 1, dalej: "rozporządzenie nr 1370/2007"), poprzez nieprawidłowe i niedostateczne określenie linii komunikacyjnej, linii komunikacyjnych lub sieci komunikacyjnej, na których będą wykonywane przewozy - wskazując w ogłoszeniu, że dotyczy ono "sieci komunikacyjnej obejmującej obszar Gminy M. oraz część obszaru Gminy K.", czym uniemożliwiono zapoznanie się podmiotom zainteresowanym zawarciem umowy z rzeczywistym zakresem przyszłej umowy dotyczącej przewozów osób w publicznym transporcie zbiorowym oraz uniemożliwiono ustalenie średniej wartości rocznej przedmiotu umowy - co w konsekwencji doprowadziło do braku możliwości zweryfikowania, czy przedmiot umowy kwalifikuje się do procedury bezpośredniego zawarcia umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego;