Wyrok NSA z dnia 15 października 2024 r., sygn. II OSK 1436/22
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Małgorzata Miron Sędziowie Sędzia NSA Arkadiusz Despot-Mładanowicz (spr.) Sędzia NSA Jerzy Stankowski Protokolant starszy asystent sędziego Małgorzata Mańkowska po rozpoznaniu w dnia 15 października 2024 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej I. S. i M. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 15 lutego 2022 r. sygn. akt VII SA/Wa 1690/21 w sprawie ze skargi B. L. i A. L. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 22 lipca 2021 r. znak: DON.7100.129.2021.ANE w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 15 lutego 2022 r., sygn. akt VII SA/Wa 1690/21, po rozpoznaniu skargi B. L. i A. L., uchylił decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 22 lipca 2021 r. znak: DON.7100.129.2021.ANE w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji.
Skargę kasacyjną od powyższego wyroku złożyli I. S. i M. S., zaskarżając wyrok w całości, zarzucając:
1) na podstawie art. 174 pkt 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi naruszenie przepisów postępowania, które miało istotny wpływ na wynik sprawy, tj. art. 61 § 3 k.p.a. w zw. z art. 157 § 3 k.p.a. poprzez błędną interpretację i uznanie, że datą wszczęcia postępowania na żądanie strony jest dzień doręczenia żądania organowi administracji publicznej, w sytuacji gdy stosownie do postanowień zawartych w art. 157 § 3 k.p.a. ("odmowa wszczęcia postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji następuje w drodze decyzji") wszczęcie tego postępowania wymaga uprzedniej kontroli ze strony organu administracji, czy zachodzą przesłanki formalnoprawne, warunkujące jego dopuszczalność;