Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 15 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.733.2024.2.MWJ
Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizacji projektu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizacji projektu pn. „(...)”.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 28 października 2024 r. (wpływ) oraz pismem z 5 listopada 2024 r. (wpływ).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina ... (dalej: Gmina) jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT od towarów i usług - VAT „czynnym”.
Gmina realizuje zadanie inwestycyjne pn. „(...)”.
Przedmiotem inwestycji są roboty budowlane związane z wykonaniem sieci kanalizacji sanitarnej. W skład przedsięwzięcia wchodzi również budowa lokalnej sieciowej przepompowni ścieków wraz z ich zasilaniem energetycznym, której zadaniem będzie odprowadzenie ścieków z tej części obszaru objętego inwestycją, która dotychczas nie została skanalizowana oraz z obszaru wzdłuż DK ... Obszar ten obecnie obsługiwany jest przez inną pompownię. Dodatkowo częścią zamówienia jest modernizacja i doposażenie obiektów systemu ściekowego poprzez dostawę i montaż pomp. Ponadto zamówieniem objęta jest również dostawa kamery inspekcyjnej TV wraz z systemem do inspekcji sieci kanalizacyjnych:
·Część nr 1 „(...)”, Przedmiotowa inwestycja obejmuje indywidualne gospodarstwa domowe - brak budynków użyteczności publicznej.
·Część nr 2 „(...)”.
·Część nr 3 „(...)”.
Niniejsze zadanie inwestycyjne będzie współfinansowane ze środków Rządowego Funduszu Polski Ład.
Gmina, w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2019 r., poz. 506 z późn. zm.), realizując ww. projekt, wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W myśl art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne Gminy obejmują m.in. sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych.
Gospodarkę wodno-ściekową na terenie Gminy ..., w imieniu samorządu gminnego, prowadzi zakład budżetowy o nazwie: Zakład Wodociągi Gminne w ....
Stawki opłat ponoszonych za usługi w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie Gminy ... zatwierdzane są na podstawie złożonego wniosku przez Zakład Wodociągi Gminne w ... do Państwowego Gospodarstwa Wodnego - Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w .... Obecnie, zgodnie z ustawą z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę oraz zbiorowym odprowadzaniu ścieków, na podstawie art. 24b ust. 1 taryfa dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie Gminy ... została zatwierdzona przez organ regulacyjny na okres 3 lat. Decyzja nr ... z dnia 14 grudnia 2021 r została wydana przez Państwowe Gospodarstwo Wodne - Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w .... Jest to typowe dla systemów zbiorowego odprowadzania i oczyszczania ścieków komunalnych.
Wynagrodzenie za usługi w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie Gminy ... jest opodatkowane podatkiem od towarów i usług, jako działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz.U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.).
Towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. projektu będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych Wnioskodawcy. Efekty realizowanego projektu będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca, w ramach realizacji inwestycji będzie nabywał towary i usługi, które będą wykorzystywane do celów działalności podlegającej VAT (działalności opodatkowana VAT).
Gmina świadczy usługi w zakresie dostawy wody na rzecz mieszkańców.
Infrastruktura, która jest realizowana, będzie wykorzystywana przez Gminę w celu świadczenia odpłatnych usług odprowadzania ścieków na rzecz tzw. „odbiorców zewnętrznych”. Zatem ww. gminna infrastruktura będzie wykorzystywana do czynności, które podlegają opodatkowaniu VAT.
Gmina ... po zakończeniu inwestycji przekaże do nieodpłatnej eksploatacji sieć wodociągową i kanalizacyjną zakładowi budżetowemu: Zakład Wodociągi Gminne w ....
Gmina ... realizując projekt będzie miała możliwość przyporządkowania wydatków poniesionych na realizację inwestycji polegającej na budowie sieci kanalizacyjnej i wodociągowej na terenie Gminy ... w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
Ponadto w części G poz. 83 wniosku wskazali Państwo, że:
Zgodnie ze statutem do podstawowych zadań Zakładu Wodociągi Gminne w ... należy zaopatrzenie mieszkańców gminy w wodę oraz odprowadzanie i oczyszczanie ścieków na terenie Gminy .... Do budowanej sieci kanalizacyjnej i wodociągowej będą podłączeni mieszkańcy gminy. Wynagrodzenie za świadczone usługi w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie Gminy ... jest opodatkowane podatkiem od towarów usług, jako działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Dla wszystkich odbiorców tj. mieszkańców za świadczone usługi Zakład Wodociągi będzie wystawiał Faktury Vat ze stawką 8%.
Gmina ... korzystając z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, zastosuje proporcję do rozliczenia podatku VAT stosowaną w Zakładzie Wodociągi Gminne w ....
Uzupełnienie zdarzenia przyszłego z 28 października 2024 r.
Wydatki związane z realizacją zadania inwestycyjnego pn. „(...)” będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Po przeanalizowaniu obecnego stanu prawnego jak i zdarzenia gospodarczego Gmina ... zastosuje 100% odliczenia podatku VAT od przedmiotowej inwestycji, a nie jak do tej pory sugerowano że: „zastosuje proporcję- wskaźnik do rozliczenia podatku VAT, który jest stosowany w Zakładzie Wodociągi Gminne w ...”.
Wydatki poniesione na nabycie towarów i usług w związku z realizacją ww. zadania inwestycyjnego będą za pośrednictwem zakładu budżetowego wykorzystywane tylko i wyłącznie do czynności które podlegają opodatkowaniu VAT - tj. mieszkańcom będą wystawiane faktury VAT ze stawką 8% za świadczone usługi przez Zakład Wodociągi Gminne w ....
Wydatki poniesione na nabycie towarów i usług w związku z realizacją ww. zadania inwestycyjnego będą wykorzystywane tylko do czynności które podlegają opodatkowaniu VAT, w związku z tym Gmina będzie miała możliwość przyporządkowania wydatków w całości (100%) do celów działalności gospodarczej (do czynności opodatkowanych podatkiem.
Następnie w dalszej części uzupełnienia wniosku wskazali Państwo opis sprawy jak we wniosku z 10 września 2024 r.
Uzupełnienie zdarzenia przyszłego z 5 listopada 2024 r.
Gmina ... realizując zadanie inwestycyjne pn. „(...)”, które będzie współfinansowane ze środków Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych Nr. Edycja ... („PROMESA”) przedkłada dodatkowe informację.
Kwota Promesy wynosi ... (słownie....), zwana dalej „kwotą Promesy”, co stanowi 89,39% ostatecznej wartości inwestycji. Kwota promesy stanowi maksymalną kwotę dofinansowania, które może być wypłacone Beneficjentowi na jej podstawie.
Wartość całkowita planowanej inwestycji wynosi ... zł, w tym ... - wkład własny Gminy ..., a ... zł - kwota promesy, którą Państwo otrzymacie.
Powołując się na wydaną interpretację nr 0113-KDIPT1-1.4012.25.2024.2.AKA - Rozliczenie VAT przez gminę w związku z gospodarką wodnokanalizacyjną z dnia 1 marca 2024 r. Dyrektor KIS argumentował, iż w celu odliczenia podatku naliczonego podatnik powinien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności. W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalności opodatkowaną, podatnik na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, odlicza podatek naliczony w całości i jednocześnie nie ziszczą się przesłanki negatywne określone w art. 88 ustawy. Odliczenie przysługuje więc niezależnie od tego, kto wyasygnował środki finansowe na nabycie towarów i usług. To sprawia, że w trakcie realizacji przez samorząd inwestycji związanych z działalnością w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odbioru ścieków płatności za faktury od wykonawcy robót ze środków otrzymanych z BGK w kwocie brutto w ramach programu Polski Ład nie będzie przesłanką negatywną wymienioną w art. 88 ustawy, która nie daje gminie prawa do odliczenia VAT naliczonego z faktur zakupowych.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, wydając na podstawie art. 14c §1 Ordynacji podatkowej interpretację indywidualną z dnia 20 lipca 2023 r. o sygn. 0114-KDIP4-1.4012.288.2023.1.DP, uznaje, że: „Skoro są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz - jak wynika z okoliczności sprawy - powstająca sieć wodociągowa i kanalizacyjna będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, to przysługuje i będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, z tytułu tej części wydatków związanych z realizacją Inwestycji, które ponoszą Państwo wyłącznie na infrastrukturę wodociągowo-kanalizacyjną, która będzie wykorzystywana - jak Państwo wskazali - wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Prawo to przysługuje i będzie przysługiwało, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy. Przy czym z art. 88 ustawy nie wynika ograniczenie prawa do odliczenia podatku naliczonego z uwagi na sposób finansowania dokonywanych przez podatnika zakupów. Zatem przywołane przepisy dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego nie uzależniają tego prawa od tego, kto finansuje wydatki. Odliczenie przysługuje więc niezależnie od tego, z jakich źródeł pochodzą środki finansowe”.
W związku z powyższym Gmina ... ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur dokumentujących poniesione w ramach ww. projektów wydatki stosując art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz.U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.) i zastosuje 100% odliczenia podatku VAT od przedmiotowej inwestycji.
Następnie w dalszej części uzupełnienia wniosku wskazali Państwo treść uzupełnienia wniosku z 28 października 2024 r., a następnie opis sprawy jak we wniosku z 10 września 2024 r.
Pytanie
Czy Gmina ... ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur dokumentujących poniesione w ramach ww. projektu wydatki stosując art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2024 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.)?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506 z późn. zm.) do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W myśl art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne Gminy obejmują m.in. sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych.
Gospodarkę wodno-ściekową na terenie Gminy ..., w imieniu samorządu gminnego, prowadzi zakład budżetowy o nazwie: Zakład Wodociągi Gminne w .... Stawki opłat ponoszonych za usługi w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie Gminy ... zatwierdzane są przez Radę Gminy w drodze uchwały na wniosek przedsiębiorstwa wodno-kanalizacyjnego, w tym przypadku Zakładu Wodociągi Gminne w .... Jest to typowe dla systemów zbiorowego odprowadzania i oczyszczania ścieków komunalnych. Wynagrodzenie za usługi w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie Gminy ... jest opodatkowane podatkiem od towarów i usług, jako działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2018r., poz. 2174 z późn. zm.).
Towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. zadania będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych Wnioskodawcy. Efekty realizowanych projektów będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca, w ramach realizacji inwestycji nabywa i będzie nabywał towary i usługi, które będą wykorzystywane do celów działalności podlegającej VAT (działalność opodatkowana VAT).
Beneficjentem ww. projektów będzie Gmina ... a operatorem infrastruktury będzie Zakład Wodociągi Gminne w ... (zakład budżetowy Gminy).
Zatem, w związku z opisanym stanem faktycznym dotyczącym zadania, Gmina ... ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur dokumentujących poniesione w ramach ww. projektów wydatki stosując art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.).
W uzupełnieniu wniosku z 28 października 2024 r. oraz z 5 listopada 2024 r. wskazali Państwo ponownie własne stanowisko jak we wniosku z 10 września 2024 r.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:
W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 – ust. 6 ustawy.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy są spełnione warunki:
·podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
·towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do takich czynności, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Nie można obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które:
·nie służą do czynności opodatkowanych podatkiem VAT,
·służą do czynności zwolnionych od tego podatku,
·służą do czynności niepodlegających temu podatkowi.
Art. 86 ust. 1 ustawy, nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczy, że podatnik nabywa towary i usługi w celu ich wykorzystania do czynności opodatkowanych.
Podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, gdy:
·spełni przesłanki pozytywne, wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy i
·nie zaistnieją przesłanki negatywne, określone w art. 88 ustawy.
Art. 88 ustawy określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może odliczyć podatku, który jest należny tylko dlatego, że został wykazany na fakturze. W sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku podatnik nie może odliczyć podatku.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 ust. 1 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1 ze zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Jak wynika z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Realizują Państwo zadanie inwestycyjne pn. „(...)”. Przedmiotem inwestycji są roboty budowlane związane z wykonaniem sieci kanalizacji sanitarnej. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. projektu będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych Wnioskodawcy. Efekty realizowanego projektu będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca, w ramach realizacji inwestycji będzie nabywał towary i usługi, które będą wykorzystywane do celów działalności podlegającej VAT (działalności opodatkowana VAT). Gmina świadczy usługi w zakresie dostawy wody na rzecz mieszkańców. Infrastruktura, która jest realizowana, będzie wykorzystywana przez Gminę w celu świadczenia odpłatnych usług odprowadzania ścieków na rzecz tzw. „odbiorców zewnętrznych”. Wydatki poniesione na nabycie towarów i usług w związku z realizacją ww. zadania inwestycyjnego będą wykorzystywane tylko do czynności, które podlegają opodatkowaniu VAT, w związku z tym będą mieli Państwo możliwość przyporządkowania ww. wydatków w całości (100%) do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, do czynności opodatkowanych podatkiem. Realizacja ww. zadania inwestycyjnego będzie współfinansowana ze środków Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych Nr. Edycja .... („PROMESA”).
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie ww. warunki określone w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do odliczenia podatku VAT zostaną spełnione, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy – jesteście Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a rozbudowana w ramach realizacji ww. projektu sieć kanalizacyjna wykorzystywana będzie przez Państwa, wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzam, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy będą Państwo mieli prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizacji projektu pn. „(...)”, ponieważ rozbudowana sieci kanalizacyjnej w ramach realizacji ww. projektu będzie wykorzystywana przez Państwa wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Prawo do odliczenia podatku VAT będzie przysługiwać, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przy czym z przepisu tego nie wynika ograniczenie prawa do odliczenia podatku naliczonego z uwagi na sposób finansowania dokonywanych przez podatnika zakupów. Przywołane przepisy dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego nie uzależniają tego prawa od tego, kto finansuje wydatki. Odliczenie przysługuje więc niezależnie od tego, z jakich źródeł pochodzą środki finansowe.
Zatem Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym jednoznacznie wskazano, że:
Wynagrodzenie za usługi w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie Gminy ... jest opodatkowane podatkiem od towarów i usług, jako działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz.U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.).
Towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. projektu będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych Wnioskodawcy. Efekty realizowanego projektu będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca, w ramach realizacji inwestycji będzie nabywał towary i usługi, które będą wykorzystywane do celów działalności podlegającej VAT (działalności opodatkowana VAT).
oraz że:
Gmina ... realizując projekt będzie miała możliwość przyporządkowania wydatków poniesionych na realizację inwestycji polegającej na budowie sieci kanalizacyjnej i wodociągowej na terenie Gminy ... w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Państwa opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w szczególności wykorzystywania efektów projektu do czynności innych niż opodatkowanych podatkiem VAT, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Informuję ponadto, że aktualny publikator:
·ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług to: t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.,
·ustawy dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym to: t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right