Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 26 września 2024 r., sygn. II SA/Gl 409/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Krzysztof Nowak, Sędziowie Sędzia WSA Tomasz Dziuk, Asesor WSA Agnieszka Kręcisz-Sarna (spr.), , po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 26 września 2024 r. sprawy ze skargi N. O. na decyzję Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z dnia 13 lutego 2024 r. nr 010070/680/1361956/2023 w przedmiocie uchylenia prawa do świadczenia wychowawczego uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w B. z dnia 17 lipca 2023 r.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z 13 lutego 2024 r., nr 010070/680/1361956/2023 Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (dalej "Prezes ZUS" lub "Organ odwoławczy") utrzymał w mocy decyzję Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w B. (dalej "ZUS" lub "Organ pierwszej instancji") z 17 lipca 2023 r. w przedmiocie uchylenia prawa do świadczenia wychowawczego.
Powyższa decyzja Prezesa ZUS zapadła w następującym stanie sprawy.
ZUS uchylił od 12 czerwca 2023 r. przyznane N. O. (dalej "Skarżąca") prawo do świadczenia wychowawczego na córkę. Wskazał, że na podstawie danych z rejestru prowadzonego przez Komendanta Głównego Straży Granicznej ustalił, że Skarżąca utraciła prawo do legalnego pobytu w Polsce. Zgodnie bowiem art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 167 z późn. zm.; dalej "u.o.p.o.U.") wyjazd obywatela Ukrainy z Polski na okres powyżej 30 dni pozbawia go prawa do legalnego pobytu w Polsce na podstawie art. 2 ust. 1 tej ustawy.
Skarżąca wniosła odwołanie od ww. decyzji wskazując, że jej wyjazd z Polski trwał mniej niż 30 dni. Skarżąca wyjaśniła, że interweniowała w Straży Granicznej. Uzyskała także potwierdzenie z Urzędu Miasta w B., że posiada status UKR, a tym samym prawo do świadczenia.
Zaskarżoną decyzją Prezes ZUS utrzymał w mocy decyzję Organu pierwszej instancji. Organ odwoławczy wyjaśnił, że informacją z 20 lutego 2023 r. ZUS powiadomił Skarżącą o przyznaniu świadczenia wychowawczego na córkę na okres od 1 czerwca 2023 r. do 31 maja 2024 r. Następnie wskazał, że z dokumentacji zgromadzonej w sprawie wynika, że Skarżąca z dniem 11 czerwca 2023 r. utraciła legalny pobyt w Polsce. W wyniku weryfikacji danych w rejestrze Komendanta Głównego Straży Granicznej ustalono bowiem, że Skarżąca wyjechała z Polski [...]r. W ww. rejestrze nie odnotowano ponownego wjazdu Skarżącej do Polski jako uchodźcy. W toku postępowania administracyjnego ZUS wezwał Skarżącą do wyjaśnienia rozbieżności wynikających ze złożonego wniosku o świadczenie wychowawcze z danymi zawartymi w rejestrze. Jednakże po wezwaniu dane w rejestrze nie zostały zaktualizowane. Skarżąca przedłożyła wraz z pismem z 12 stycznia 2024 r. informację od Komendanta Placówki Straży Granicznej w M., że wskazane przez nią w korespondencji ze Strażą Graniczną dane są poprawnie zaewidencjonowane. Wobec tego Organ odwoławczy 13 lutego 2024 r. ponownie dokonał wglądu do rejestru i ustalił, że ostatnia modyfikacja rejestru miała miejsce 26 stycznia 2024 r. Zgodnie z aktualnymi zapisami Skarżąca posiada legalny pobyt na terytorium Polski w okresie od 15 marca 2022 r. do 11 czerwca 2023 r. Wobec powyższego brak było podstaw do dalszej wypłaty świadczenia wychowawczego.