Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 7 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.585.2024.2.MM
Określenie źródła przychodów w działalności rozliczanej przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu - sprzedaż nieruchomości oraz ruchomości.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Dnia 12 sierpnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 12 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Jest Pan osobą fizyczną, posiada Pan obywatelstwo polskie i w Polsce ma Pan miejsce zamieszkania i pobytu, jest Pan polskim rezydentem podatkowym. Prowadzi Pan działalność rolniczą spełniającą kryteria działów specjalnych produkcji rolnej w zakresie chowu i hodowli kurczaka. Obecnie przychody z działów specjalnych produkcji rolnej ustala Pan na podstawie ksiąg rachunkowych i podlega opodatkowaniu w formie podatku liniowego.
W 2025 roku, w związku ze zmniejszeniem produkcji kurczaka, złoży Pan deklarację do wymiaru zaliczek podatku dochodowego od dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej ustalanych przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu – PIT-6.
W przyszłości, w związku z zamiarem ograniczenia wielkości działalności rolniczej może Pan dokonać odpłatnego zbycia składników swojego majątku stanowiących ruchomości służące do prowadzenia działalności w postaci działu specjalnego produkcji rolnej, np. maszyn lub urządzeń albo nieruchomości służących dotychczas do prowadzenia takiej działalności.
W związku z powyższym, w celu potwierdzenia Pana stanowiska odnośnie prawidłowego kwalifikowania źródeł takich dodatkowych przychodów oraz związanego z tym sposobu opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych występuje Pan o wydanie interpretacji indywidualnej w Pana sprawie.
Pytanie
Czy odpłatne zbycie wykorzystywanych wyłącznie w działalności rolniczej – dział specjalny produkcji rolnej: nieruchomości – do którego stosuje się art. 10 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wytworzenie oraz innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie, należy traktować, dla potrzeb ustalenia źródła przychodów jako źródło przychodów wskazane odpowiednio w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a lub d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i uiszczać podatek zgodnie z zasadami przewidzianymi dla tych źródeł przychodów?
Pana stanowisko w sprawie
W Pana ocenie – przychody z odpłatnego zbycia nieruchomości oraz innych rzeczy powinny być traktowane jako źródło przychodów wskazane odpowiednio w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a lub d. Źródłem Pana dochodów w 2025 roku będzie dział specjalny produkcji rolnej.
W związku ze zmniejszeniem wielkości produkcji kurczaka, opodatkowany na podstawie norm szacunkowych, a majątek służący do wykonywania tej działalności rolnej, może stać się w przyszłości, z różnych przyczyn (m.in. zmniejszenie produkcji kurczaka, stan zdrowia) przedmiotem odpłatnego zbycia. Zbycie to będzie miało charakter czynności incydentalnej i w Pana ocenie nie można uznać takiego zbycia za dokonanego w ramach prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej, gdyż nie prowadził Pan i nie ma Pan zamiaru prowadzić takiej działalności.
Odpłatne zbycie składników majątku, które nie zostały nabyte w celu odsprzedaży, a w celu wykorzystania w bieżącej działalności rolniczej – działy specjalne produkcji rolnej, a zamiar ich zbycia powstał w trakcie prowadzenia tej działalności i wiąże się z bieżącą decyzją ograniczenia tej produkcji, to w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie można tego zbycia majątku traktować jako zbycie o charakterze działalności gospodarczej.
W związku z powyższym sprzedaż tego majątku należy kwalifikować jako przychód ze źródła wskazanego w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a lub d, a nie jako przychód ze źródła wskazanego w art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Z tego przepisu wynika zatem, że podstawową zasadą podatku dochodowego od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Według art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłami przychodów są:
‒działy specjalne produkcji rolnej (pkt 4),
‒odpłatne zbycie (pkt 8), z zastrzeżeniem ust. 2:
a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,
d)innych rzeczy
– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.
Przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości/innych rzeczy może więc stanowić m.in. przychód z tych źródeł.
W myśl art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin ,,in vitro”, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.
Zatem działy specjalne produkcji rolnej są wyłączone z działalności rolniczej. Dochody z działów specjalnych produkcji rolnej podlegają bowiem opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach określonych w przepisach tej ustawy.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się według zasad określonych w art. 14, jeżeli podatnik prowadzi księgi wykazujące te przychody. O zamiarze założenia ksiąg podatnik jest obowiązany zawiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego przed rozpoczęciem roku podatkowego albo przed rozpoczęciem prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli nastąpiło ono w ciągu roku, z zastrzeżeniem ust. 2.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
W przypadku gdy obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych wynika z przepisów o rachunkowości, przychód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych według zasad określonych w art. 14. W takim przypadku nie ma obowiązku zawiadamiania właściwego naczelnika urzędu skarbowego o założeniu ksiąg rachunkowych.
Według art. art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Przepis art. 24 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:
Dochodem (stratą) z działów specjalnych produkcji rolnej jest różnica pomiędzy przychodem z tytułu prowadzenia tych działów a poniesionymi kosztami uzyskania, powiększona o wartość przyrostu stada zwierząt na koniec roku podatkowego w porównaniu ze stanem na początek roku i pomniejszona o wartość ubytków w tym stadzie w ciągu roku podatkowego. Dochód z działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli podatnik nie prowadzi ksiąg, o których mowa w art. 15, ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, określonych w załączniku nr 2.
Przepisy te wskazują, że jeżeli podatnik prowadzący działy specjalne produkcji rolnej nie prowadzi podatkowej księgi przychodów i rozchodów bądź ksiąg rachunkowych, to ustala dochód do opodatkowania z tego źródła przychodów przy zastosowaniu norm szacunkowych, zawartych w art. 24 ust. 4-4e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z odpłatnego zbycia składników majątku będących:
a) środkami trwałymi albo wartościami niematerialnymi i prawnymi, podlegającymi ujęciu w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
b) składnikami majątku, o których mowa w art. 22d ust. 1, z wyłączeniem składników, których wartość początkowa ustalona zgodnie z art. 22g nie przekracza 1500 zł,
c) składnikami majątku, które ze względu na przewidywany okres używania równy lub krótszy niż rok nie zostały zaliczone do środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych,
d) składnikami majątku stanowiącymi spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego lub udział w takim prawie, które zgodnie z art. 22n ust. 3 nie podlegają ujęciu w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych
– wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą lub przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej, z zastrzeżeniem ust. 2c; przy określaniu wysokości przychodów przepisy ust. 1 i art. 19 stosuje się odpowiednio.
Z tego przepisu wynika, że sprzedaż składników majątku podlegających ujęciu w stosownej ewidencji, jeżeli podatnik prowadzi działy specjalne produkcji rolnej i rozlicza podatek dochodowy na podstawie prowadzonych ksiąg podatkowych, stanowią przychody zaliczane do źródła przychodów działy specjalne produkcji rolnej. Nie ma tu znaczenia, kiedy taki składnik majątku został zakupiony. Ważne jest tylko to, że składnik majątku spełnia definicję środka trwałego/wartości niematerialnej i prawnej i był/jest wykorzystywany w ramach działów specjalnych produkcji rolnej.
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że prowadzi Pan działalność rolniczą spełniającą kryteria działów specjalnych produkcji rolnej w zakresie chowu i hodowli kurczaka. Obecnie przychody z działów specjalnych produkcji rolnej ustala Pan na podstawie ksiąg rachunkowych i podlega opodatkowaniu w formie podatku liniowego. W 2025 roku, w związku ze zmniejszeniem produkcji kurczaka, złoży Pan deklarację do wymiaru zaliczek podatku dochodowego od dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej ustalanych przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu – PIT-6. W przyszłości, w związku z zamiarem ograniczenia wielkości działalności rolniczej, może Pan dokonać odpłatnego zbycia składników Pana majątku stanowiących ruchomości służące do prowadzenia działalności w postaci działu specjalnego produkcji rolnej, np. maszyn lub urządzeń, albo nieruchomości służących dotychczas do prowadzenia takiej działalności.
Zauważam, że jeżeli od 2025 r. nie będzie Pan prowadził w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej ksiąg podatkowych i będzie Pan ustalać dochód na podstawie tzw. norm szacunkowych dochodu, o których mowa w art. 24 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to przepis art. 14 tej ustawy nie będzie miał w Pana przypadku zastosowania.
Oznacza to, że przychód z tytułu sprzedaży wskazanych w opisie składników Pana majątku (maszyn lub urządzeń, nieruchomości) nie będzie zaliczany do źródła przychodów, jakim są działy specjalne produkcji rolnej, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Źródłem tych przychodów będzie natomiast odpłatne zbycie nieruchomości i innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Przepis ten formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz innych rzeczy określonych w tym przepisie przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie, powoduje powstanie obowiązku podatkowego w podatku dochodowym. Jeżeli natomiast odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpi po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie (a innych rzeczy – po upływie pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie) – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym kwota uzyskana ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz innych rzeczy w ogóle nie podlega opodatkowaniu.
Zatem – skoro w 2025 r. ograniczy Pan w ramach działów specjalnych produkcji rolnej produkcję kurczaków i będzie Pan tę działalność rozliczał przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu, to zbycie wskazanych przez Pana maszyn i urządzeń, a także nieruchomości, które to składniki wykorzystuje/będzie wykorzystywać Pan w ramach działów specjalnych produkcji rolnej, stanowi źródło przychodów określone w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a lub lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podsumowanie: odpłatne zbycie wykorzystywanych przez Pana wyłącznie w działalności rolniczej w ramach działów specjalnych produkcji rolnej nieruchomości oraz innych rzeczy – należy traktować, dla potrzeb ustalenia źródła przychodów, jako źródło przychodów wskazane odpowiednio w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a oraz d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i uiszczać podatek zgodnie z zasadami przewidzianymi dla tych źródeł przychodów.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right