Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 5 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.445.2024.4.KO

Prawo do obniżenia całej kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących najem powierzchni wraz z miejscami parkingowymi we wszystkich wskazanych lokalizacjach.

Interpretacjaindywidualna

stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia całej kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących najem powierzchni wraz z miejscami parkingowymi we wszystkich wskazanych lokalizacjach.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

X (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) jest liderem w branży ... Działalnością Spółki jest …. Spółka jest częścią Grupy Y.

Spółka jest podatnikiem podatku CIT, jest również zarejestrowana dla potrzeb VAT i wypełnia miesięczne obowiązki podatkowe.

Dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej Spółka wykorzystuje samochody osobowe, z których korzysta w ramach zawartych umów najmu długoterminowego (dalej: samochody służbowe).

- Spółka wynajmuje biura w kilku lokalizacjach – W., K., S., O., Z., B., Ł., T. i G.

- Wnioskodawca wynajmuje biura wraz z miejscami parkingowymi, ilość miejsc w lokalizacjach prezentuje się następująco:

- W. - 170 miejsc parkingowych, w tym 15 miejsc w garażu podziemnym,

- K. - 85 miejsc parkingowych, w tym 15 miejsc jest podnajmowanych podnajemcom, (w ramach umowy podnajmu części powierzchni biurowej wraz z miejscami parkingowymi),

- S. - 79 miejsc parkingowych,

- O - 11 miejsc parkingowych,

- Z. - 40 miejsc parkingowych,

- B. - 36 miejsc parkingowych, w tym 30 zewnętrznych miejsc parkingowych,

- T. - 6 miejsc parkingowych,

- Ł. - 2 miejsca parkingowe,

- G. - 9 miejsc parkingowych.

- Spółka posiada flotę 58 służbowych samochodów. Podział samochodów służbowych na biura prezentuje się następująco:

- W. - 22 samochody służbowe,

- K. - 14 samochodów służbowych,

- S. - 11 samochodów służbowych,

- O. - 4 samochody służbowe,

- B. - 1 samochód służbowy,

- G. - 1 samochód służbowy,

- Z. - 1 samochód służbowy,

- 4 samochody służbowe są przeznaczone dla pracowników pracujących zdalnie.

Zarówno ilość miejsc parkingowych, jak i samochodów służbowych została podana na dzień składania wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej i może ulec zmianie, nie ma to jednak wpływu na zakres prawa do odliczenia VAT ani rozliczenia wydatków w kosztach podatkowych. Również w przyszłości liczba miejsc parkingowych w danej lokalizacji będzie większa niż liczba samochodów służbowych.

Z miejsc parkingowych korzystają pracownicy Spółki którym udostępniono samochody służbowe, pracownicy Spółki dojeżdżający do Spółki własnymi samochodami osobowymi, kontrahenci i goście Spółki.

Spółka nie wynajmuje dalszym odbiorcom miejsc parkingowych w ramach niezależnego świadczenia. Wynajem dalszym odbiorcom miejsc parkingowych znajduje zastosowanie jedynie w przypadku podnajmu części powierzchni biurowej w ramach której udostępniane są również miejsca parkingowe.

W każdej lokalizacji miejsc parkingowych jest więcej niż dostępnych samochodów służbowych.

Miejsca parkingowe w zależności od lokalizacji znajdują się na parkingu w garażu podziemnym lub na placu przynależącym do budynku, w którym Spółka wynajmuje powierzchnię biurową.

Żadne z miejsc parkingowych nie jest przypisane do konkretnego pojazdu, każda osoba korzystająca z parkingu może zaparkować w jego dowolnym miejscu.

Miejsca parkingowe są oznaczone nazwą Spółki lub w ogóle nie są oznaczone znakiem graficznym, a jedynie przypisane do Spółki na mapie parkingu znajdującym się na placu przy biurowcu. W tym drugim przypadku (W.) pracownicy/kontrahenci wiedzą ile miejsc i w jakim obszarze jest do ich dyspozycji.

Miejsca parkingowe są udostępniane Spółce na podstawie następujących typów umów zawartych na okres kilku lub kilkunastu lat:

- Umowa wynajmu powierzchni biurowej, która nie zawiera odrębnej usługi w postaci wynajmu miejsc parkingowych - umowa wynajmu biura we W. zawiera zapis o udostępnieniu 1 miejsca parkingowego na każde 40 m2 najmowanej przestrzeni biurowej. W efekcie Spółka w ramach przedmiotowej umowy najmu ma udostępnione 170 miejsc parkingowych, ze względu na wielkość wynajmowanej powierzchni biurowej. Za wynajem powierzchni biurowej we W. Spółka otrzymuje fakturę, na której znajduje się jedna pozycja, tj. za czynsz wynajmu biura. Opłata za parking stanowi natomiast element tego świadczenia i nie jest wskazana jako wyodrębniona pozycja na fakturze.

- Umowa wynajmu powierzchni biurowej, która zawiera informację o ilości miejsc parkingowych wynajmowanych Spółce - umowa wynajmu biura w K., S. (w zakresie 40 miejsc parkingowych), T. i G., zawiera informację o ilości miejsc parkingowych udostępnionych Spółce, za które wynagrodzenie jest kalkulowane w oparciu o stawkę za miejsce parkingowe. W takiej sytuacji Spółka otrzymuje fakturę za wynajem powierzchni biurowej, na której odrębną pozycję stanowi wynagrodzenie za wynajem miejsc parkingowych.

- Dodatkowe umowy zawarte do umów wynajmu powierzchni biurowej, które dotyczą wynajmu miejsc parkingowych w określonej ilości za które wystawiane są odrębne faktury lub na fakturze za wynajem powierzchni biurowej wskazana jest dodatkowa pozycja za wynajem miejsc parkingowych. Dotyczy to lokalizacji w S. (zakresie pozostałych 39 miejsc parkingowych), O., Z. i B.

- Umowa wynajmu powierzchni biurowej, w której nie zostały zawarte zapisy dotyczące wynajmu miejsc parkingowych. Wynajem miejsc parkingowych jest realizowany na podstawie odrębnego zamówienia. Spółka otrzymuje fakturę za wynajem powierzchni biurowej na której odrębną pozycję stanowi wynagrodzenie za wynajem miejsc parkingowych. Takie rozwiązanie dotyczy lokalizacji w Ł.

Dostęp do miejsc parkingowych, w zależności od lokalizacji, nadawany jest każdej karcie dostępowej do biura albo umożliwiany za pomocą pilota do garażu podziemnego.

Spółka udostępnia miejsca parkingowe na opisanych zasadach i zamierza kontynuować przedstawiony model w przyszłości.

Pismem z 7 października 2024 r. uzupełniono opis sprawy następująco.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym, działalność gospodarcza Spółki obejmuje projektowanie i tworzenie innowacyjnych produktów, platform i cyfrowych rozwiązań dla różnych branż. Czynności podejmowane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka kwalifikuje jako świadczenie usług …, które stanowią czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Spółka wynajmuje powierzchnie biurowe wraz z miejscami parkingowymi na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Z miejsc parkingowych korzystają pracownicy Spółki, kontrahenci i goście Spółki. Wynajem tych powierzchni jest niezbędny dla świadczenia przez Spółkę usług i jest związany tylko z tym obszarem działalności Spółki. Usługi świadczone są przez Spółkę głównie na rzecz podmiotów posiadających siedzibę w krajach UE innych niż Polska lub w krajach poza UE.

Są to zatem usługi podlegające opodatkowaniu VAT w kraju siedziby nabywcy zgodnie z art. 28b ustawy o podatku od towarów i usług, co do których zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, przysługuje Spółce prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług oznaczone numerem 2

Czy Spółce przysługuje prawo do obniżenia całej kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących najem powierzchni wraz z miejscami parkingowymi we wszystkich wskazanych lokalizacjach zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym?

Państwa stanowisko w zakresie podatku od towarów i usług

Zdaniem Spółki, przysługuje jej pełne prawo do obniżenia całej kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących najem powierzchni wraz z miejscami parkingowymi we wszystkich lokalizacjach.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT „W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.”

Jak wskazuje art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a ustawy o VAT: „kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.”

Natomiast zgodnie z art. 15 ustawy o VAT: „Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.”

Podkreślić należy, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, jak również niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Przepis ten wskazuje katalog okoliczności, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, m.in. w sytuacji z której sprzedaż została udokumentowana fakturami wystawionymi przez podmiot nieistniejący.

Powyżej wskazane przepisy określają warunki, których spełnienie uprawnia podmiot do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego, tj.:

1) podmiot nabywający towary/usługi jest podatnikiem

2) nabywane towary/usługi wykorzystywane są do realizacji czynności opodatkowanych

3) podatnik otrzymał fakturę z której wynika kwota podatku naliczonego do odliczenia.

Jak wskazano w przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym Spółka jest podatnikiem podatku CIT, jest również zarejestrowana dla potrzeb VAT i wypełnia miesięczne obowiązki podatkowe. Warunek nr 1 jest zatem spełniony.

W ramach prowadzonej działalności, tj. … realizuje czynności opodatkowane VAT w Polsce. W związku z tym, dokonuje nabycia towarów/usług - w tym: sprzętu komputerowego i urządzeń niezbędnych do świadczenia usług, wynajmuje powierzchnie biurowe do których przynależą powierzchnie przeznaczone na miejsca parkingowe czy korzysta z floty samochodów osobowych. Z tego tytułu otrzymuje faktury. Warunek nr 3 jest zatem spełniony.

Podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, z otrzymanych faktur dokumentujących nabycie towarów/usług jeżeli pomiędzy tym nabyciem a czynnościami opodatkowanymi występuje związek (Warunek nr 2).

Jak wynika z ugruntowanej linii interpretacyjnej związek z czynnościami opodatkowanymi może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.

Zgodnie z treścią wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacji indywidualnej z dnia 14 kwietnia 2021 r., sygn.: 0111-KDIB3-1.4012.109.2021.1.KO:

„O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa - mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.”

Ze stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynika, że działalność Spółki polega na …. Prowadzenie tego typu działalności wymaga stałej obecności pracowników w biurach, w którym wykonują pracę w powyższym zakresie na rzecz Spółki, dzięki czemu może ona oferować swoje usługi kontrahentom. W tym celu konieczne jest też zabezpieczenie dla nich powierzchni, na której mogą zaparkować samochody służbowe lub prywatne, którymi dojeżdżają do pracy. Taka powierzchnia jest również konieczna dla kontrahentów, którzy przyjeżdżają do różnych lokalizacji Spółki na spotkania.

Poniesienie wydatków w celu zagwarantowania miejsc parkingowych dla pracowników i kontrahentów jest zatem pośrednio związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością opodatkowaną VAT, wpływa bowiem na wysokość osiąganych obrotów podlegających opodatkowaniu VAT. Na tej podstawie należy uznać, że wspomniany powyżej warunek nr 3 jest spełniony, co w konsekwencji na podstawie zasady ogólnej, potwierdza prawo Spółki do obniżeni należnego podatku VAT o kwotę podatku naliczonego z faktur za wynajem powierzchni, której elementem są miejsca parkingowe.

Ustawa o VAT wprowadza jednak szczególne zasady dotyczące odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z korzystanie z samochodów osobowych.

Zgodnie z przepisem art. 86a ust. 1 ustawy o VAT „W przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku:

1) wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika;

2) należnego z tytułu:

a) świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca,

b) dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest ich nabywca,

c) wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;

3) należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a;

4) wynikającej z otrzymanego dokumentu celnego, deklaracji importowej w przypadku, o którym mowa w art. 33b, oraz z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2-3 oraz art. 34.”

Art. 86a ust. 2 ustawy o VAT wskazuje natomiast iż: „Do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

1) nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;

2) używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;

3) nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów. ”

Z kolei zgodnie z art. 86a ust. 3 ustawy o VAT: „Przepis ust. 1 nie ma zastosowania:

 1) w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:

a) wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub

b) konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

2) do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika”

Ustawa o VAT w art. 2 pkt 34 definiuje pojazdy samochodowe jako „pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony”.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym:

- Dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej Spółka wykorzystuje samochody osobowe, z których korzysta w ramach zawartych umów najmu długoterminowego. Samochody osobowe są przekazywane pracownikom m.in. w celu dojazdu do miejsca świadczenia pracy oraz na spotkania z kontrahentami.

- Spółka wynajmuje powierzchnie biurowe w różnych lokalizacjach na terytorium Polski wraz z miejscami parkingowymi dla samochodów osobowych. W ten sposób gwarantuje co najmniej pracownikom korzystającym z samochodów służbowych miejsce do parkowania samochodu.

- Ilość wynajmowanych miejsc parkingowych znacznie przekracza ilość samochodów osobowych znajdujących się we flocie Spółki, tak aby zagwarantować dużej liczbie pracowników i kontrahentów miejsce parkingowe.

- Z miejsc parkingowych korzystają pracownicy Spółki, którym udostępniono samochody służbowe, pracownicy dojeżdżający do Spółki własnymi samochodami osobowymi, kontrahenci i goście Wnioskodawcy.

- Żadne z miejsc parkingowych nie jest przypisane do konkretnego pojazdu, a każda osoba korzystająca z parkingu może zaparkować w jego dowolnym miejscu. Spółka nie wie ile i jakie miejsca parkingowe zostaną danego dnia wykorzystane, to samo dotyczy tego kto będzie z nich korzystał (pracownicy posiadający samochody służbowe, prywatne czy podmioty z zewnątrz).

- Miejsca parkingowe są oznaczone nazwą Spółki lub w ogóle nie są oznaczone znakiem graficznym a jedynie przypisane do Spółki na mapie parkingu znajdującym się na placu przy biurowcu. W tym drugim przypadku (W.) pracownicy/kontrahenci wiedzą ile miejsc i w jakim obszarze jest do ich dyspozycji

Istotą regulacji zawartej w przepisie art. 86a ustawy o VAT jest wprowadzenie ogólnej zasady limitowanego odliczenia VAT w stosunku do wydatków związanych bezpośrednio z korzystaniem z samochodów osobowych, tj. wydatków, które są ponoszone wyłącznie w związku z korzystaniem z samochodu osobowego, np. leasing, naprawy, wynajem miejsca parkingowego przypisanego do konkretnego pojazdu który wyłącznie może tam parkować.

W sytuacji Spółki nie ma to jednak miejsca. Wynajem miejsc parkingowych nie jest usługą samą w sobie nabywaną przez Spółkę, lecz jest elementem wynajmu powierzchni biurowej. Spółka nie wynajmuje bowiem miejsc parkingowych w miejscach innych niż zlokalizowane są jej biura, w których prowadzi działalność gospodarczą. Fakt, iż nie jest możliwe przypisanie miejsca parkingowego do danego samochodu służbowego, jak również możliwość korzystania z wszystkich dostępnych miejsc parkingowych zarówno przez pracowników dojeżdżających prywatnymi samochodami, kontrahentów czy też gości, determinuje uznanie tego wydatku za koszt ogólny prowadzenia działalności gospodarczej. Nabycie tego świadczenia jako elementu wynajmu powierzchni i z nią związane, pozostaje w związku z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą. Ten wydatek należy zatem potraktować jako element całości kosztów prowadzenia przez Spółkę działalności gospodarczej.

W świetle powyższego, w ocenie Spółki, dla określenia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur otrzymywanych przez Spółkę z tytułu wynajmu miejsc parkingowych znajdzie zastosowania przepis art. 86 ustawy o VAT. Wydatki poniesione w związku z wynajmem miejsc parkingowych nie stanowią zatem wydatków związanych z samochodami służbowymi o których mowa w przepisie art. 86a ustawy o VAT.

Jak zostało wskazane w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym Spółka wynajmuje miejsca parkingowe na podstawie różnych typów umowy, nie zmienia to jednak charakteru samego świadczenia a tym bardziej w żaden sposób nie wpływa na kwalifikację przepisu na podstawie którego Spółka może obniżyć kwotę należnego podatku VAT o podatek naliczony z otrzymanych faktur. Zgodnie bowiem z ugruntowanym podejściem organów podatkowych wyrażonym w wydawanych interpretacjach indywidualnych, kluczowy z punktu widzenia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w pełnej kwocie jest fakt braku przypisania konkretnego samochodu do danego miejsca parkingowego.

Powyższe potwierdzają poniżej wskazane interpretacje indywidualne:

- Interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej dnia 13 czerwca 2017 r. sygn.: 0114-KDIP4.4012.124.2017.1.AKO:

„Podkreślić należy, że dla kwestii odliczania podatku naliczonego od tych wydatków decydujące znaczenie ma fakt, czy miejsce garażowe jest przypisane dla konkretnego samochodu.”

- Interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej dnia 21 listopada 2017 r. sygn.: 0114-KDIP4.4012.540.2017.1.AKO:

„należy stwierdzić, że w przypadku wydatków Spółki ponoszonych na wynajem powierzchni biurowych wraz z wynajętymi miejscami parkingowymi, ponoszonych łącznie za poszczególne składniki najmu, gdzie w umowie najmu do najmowanych miejsc parkingowych nie są przypisane konkretne samochody, nie ma zastosowania ograniczenie prawa do odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86a ustawy o VAT, gdyż wydatki te stanowią koszty ogólne związane pośrednio z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą. Jak wskazał Wnioskodawca z wynajmowanych miejsc parkingowych korzystać będą pracownicy Spółki oraz klienci Spółki, ponadto w umowie najmu nieruchomości brak jest zapisu, że konkretne pojazdy mają być parkowane na konkretnie najmowanych miejscach parkingowych zarówno podziemnych jak i naziemnych.

Tym samym, z uwagi na wykorzystywanie poniesionych wydatków na wynajem powierzchni biurowych wraz z przynależnymi do nich miejscami parkingowymi do czynności opodatkowanych Wnioskodawcy, Spółce będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego w myśl przepisów art. 86 ustawy o VAT z faktur dokumentujących najem powierzchni biurowej wraz z miejscami parkingowymi.”

- Interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej dnia 14 kwietnia 2021 r. sygn.: 0111-KDIB3-1.4012.109.2021.1.KO

„Wnioskodawcy przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku VAT z faktury dokumentującej czynsz najmu za miejsce parkingowe, gdyż jak wskazał Wnioskodawca miejsce to nie jest przypisane do konkretnego samochodu, a mogą z niego korzystać zarówno pracownicy i partnerzy Spółki, jak i również klienci Spółki. W przypadku braku przypisania konkretnego miejsca parkingowego do konkretnego samochodu zastosowanie znajdzie art. 86 ust. 1 ustawy. Natomiast w tej sytuacji nie będzie miał zastosowania art. 86a ustawy o VAT, bowiem w tym przypadku najem miejsca parkingowego nie jest związany z używaniem konkretnych pojazdów samochodowych, lecz wynika z całokształtu funkcjonowania działalności Wnioskodawcy.”

- Interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej dnia 9 maja 2024 r. sygn.: 0114-KDIP4-2.4012.183.2024.3.AA

„W przypadku braku przypisania konkretnego miejsca parkingowego do konkretnego samochodu zastosowanie znajduje art. 86 ust. 1 ustawy. Natomiast w tej sytuacji nie będzie miał zastosowania art. 86a ustawy o VAT. W tym przypadku najem miejsc parkingowych nie jest związany z używaniem konkretnych pojazdów samochodowych, lecz wynika z całokształtu funkcjonowania (...) działalności. Zatem, przysługuje (...) prawo do odliczenia całości podatku VAT z faktur dokumentujących czynsz najmu za miejsca parkingowe.”

Wniosek końcowy:

Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w pełnej kwocie wynikającego z faktur dokumentujących wynajem miejsc parkingowych zarówno dla lokalizacji we W. - gdzie wartość wynajmowanych miejsc parkingowych włączona jest wartość faktury dokumentującej najem powierzchni biurowej, jak również dla pozostałych lokalizacji, gdzie najem miejsc parkingowych stanowi odrębną pozycję na fakturze za najem powierzchni biurowej, bądź dokumentowany jest odrębną fakturą. Typ umowy regulującej najem miejsc parkingowych nie ma bowiem znaczenia z perspektywy materialnych przesłanek wskazanych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, których spełnienie warunkuje przyznanie podatnikowi prawa do odliczenia VAT naliczonego.

Ocena stanowiska

Stanowisko Państwa w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy:

Podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas, po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Ta warunkowość realizacji określonego w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powoduje, że nieziszczenie się warunku pozytywnego, jakim jest wykorzystanie towaru lub usługi do realizacji czynności opodatkowanej podatnika, np. gdy okaże się, że zmieniono przeznaczenie towaru (usługi) i został on ostatecznie wykorzystany do czynności zwolnionych od VAT lub niepodlegających VAT – spowoduje konieczność weryfikacji uprzedniego odliczenia podatku naliczonego.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu. Najczęściej do wydatków mających pośredni wpływ na wykonywanie czynności opodatkowanych zalicza się koszty reprezentacji i reklamy, wydatki związane z udziałem w targach, konferencjach, koszty doradztwa podatkowego itp.

Podkreślić należy także, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem i eksploatacją pojazdów samochodowych regulują przepisy art. 86a ustawy.

Na podstawie art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy:

W przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika.

Stosownie do art. 86a ust. 2 ustawy o VAT:

Do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

 1) nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;

 2) używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;

 3) nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii prawa do obniżenia całej kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących najem powierzchni wraz z miejscami parkingowymi we wskazanych lokalizacjach.

Jak wskazali Państwo w opisie sprawy dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej wykorzystują Państwo samochody osobowe, z których korzystają w ramach zawartych umów najmu długoterminowego. Wynajmują Państwo biura wraz z miejscami parkingowymi we W., K., S., O., Z., B., T., Ł. i G. Z miejsc parkingowych korzystają pracownicy Spółki, którym udostępniono samochody służbowe, pracownicy Spółki dojeżdżający do Spółki własnymi samochodami osobowymi, kontrahenci i goście Spółki. Wynajem tych powierzchni jest niezbędny dla świadczenia przez Państwa usług i jest związany tylko z tym obszarem działalności Spółki. Żadne z miejsc parkingowych nie jest przypisane do konkretnego pojazdu, każda osoba korzystająca z parkingu może zaparkować w jego dowolnym miejscu. Dostęp do miejsc parkingowych, w zależności od lokalizacji, nadawany jest każdej karcie dostępowej do biura albo umożliwiany za pomocą pilota do garażu podziemnego.

Działalność gospodarcza Państwa obejmuje …. Czynności podejmowane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej kwalifikują Państwa jako świadczenie usług …, które stanowią czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Usługi są świadczone głównie na rzecz podmiotów posiadających siedzibę w krajach UE innych niż Polska lub w krajach poza UE. Są to usługi podlegające opodatkowaniu VAT w kraju siedziby nabywcy zgodnie z art. 28b ustawy o podatku od towarów i usług, co do których zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, przysługuje Spółce prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i opis sprawy należy stwierdzić, że przysługuje Państwu pełne prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących najem powierzchni wraz z miejscami parkingowymi we wskazanych lokalizacjach, gdyż jak wskazali Państwo miejsca parkingowe nie są przypisane do konkretnych samochodów, a mogą z nich korzystać zarówno pracownicy, kontrahenci i goście Państwa. W przypadku braku przypisania konkretnego miejsca parkingowego do konkretnego samochodu zastosowanie znajdzie art. 86 ust. 1 oraz art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, pod warunkiem, że posiadają Państwo dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z czynnościami opodatkowanymi. Natomiast w tej sytuacji nie będzie miał zastosowania art. 86a ustawy o VAT, bowiem w tym przypadku najem miejsc parkingowych nie jest związany z używaniem konkretnych pojazdów samochodowych, lecz wynika z całokształtu funkcjonowania działalności Państwa. Czynności podejmowane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej stanowią czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Zatem, przysługuje Państwu prawo do odliczenia całości podatku VAT z faktur dokumentujących najem powierzchni wraz z miejscami parkingowymi.

Stanowisko Państwa jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

- zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,

- zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Ocena prawna stanowiska Państwa dotycząca podatku dochodowego od osób prawnych zostanie zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Państwa. Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, tj. nie przeprowadza dowodów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W tym miejscu organ interpretacyjny zastrzega jednak, że gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny interpretacja nie wywoła skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U z 2024 r., poz. 935; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00