Rozbiórka budynku a przesłanki związane z przeciwdziałaniem COVID-19 - Wyrok NSA z dnia 5 września 2024 r., sygn. II OSK 1330/22
Odstąpienie od wymogu uzyskania pozwolenia na budowę na podstawie specustawy jest możliwe tylko wtedy, gdy inwestycja ma bezpośredni, realny i istotny związek z przeciwdziałaniem COVID-19. Głównym celem inwestycji nie może być działalność komercyjna, a organy nadzoru budowlanego mają prawo kontrolować przestrzeganie prawa budowlanego także w przypadku takich inwestycji.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Roman Ciąglewicz Sędziowie: sędzia NSA Grzegorz Czerwiński (spr.) sędzia del. WSA Magdalena Dobek-Rak Protokolant: starszy asystent sędziego Ewa Dubiel po rozpoznaniu w dniu 5 września 2024 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skarg kasacyjnych K. sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w B. i M. sp. z o.o. sp. k. z siedzibą B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 24 lutego 2022 r. sygn. akt II SA/Bk 841/21 w sprawie ze skarg K. sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w B. i M. sp. z o.o. sp. k. z siedzibą B. na decyzję Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Białymstoku z dnia 10 września 2021 r. nr WOP.7721.99.2021.TN w przedmiocie nakazu rozbiórki budynku 1. oddala skargi kasacyjne; 2. zasądza solidarnie od K. sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w B. i M. sp. z o.o. sp. k. z siedzibą B. na rzecz Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Białymstoku kwotę 360 (trzysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku wyrokiem z dnia 24 lutego 2022 r., sygn. akt II SA/Bk 841/21 oddalił skargi K. Sp. z o.o. Sp. k. w B. i M. Sp. z o.o. Sp. k. w B. (dalej jako skarżący, Spółki lub inwestor) na decyzję Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Białymstoku z dnia 10 września 2021 r. nr WOP.7721.99.2021.TN w przedmiocie nakazu rozbiórki budynku.
Powyższy wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym.