Skuteczność odwołania wniesionego przez pełnomocnika bez prawidłowego umocowania - Wyrok NSA z dnia 21 listopada 2023 r., sygn. II OSK 1546/22
Pełnomocnictwo udzielone do reprezentowania strony w postępowaniu przed organem I instancji obejmuje również uprawnienie do wniesienia odwołania, chyba że inaczej postanowiono w jego treści. W razie wątpliwości należy przyjąć regułę in dubio pro actione, umożliwiającą skuteczne zainicjowanie postępowania odwoławczego. Wezwanie do uzupełnienia braków formalnych związanych z brakiem pełnomocnictwa w odwołaniu powinno być kierowane do pełnomocnika, a nie bezpośrednio do strony.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jacek Chlebny Sędziowie: sędzia NSA Jerzy Siegień sędzia del. WSA Grzegorz Antas (spr.) po rozpoznaniu w dniu 21 listopada 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Małopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 16 marca 2022 r. sygn. akt II SA/Kr 242/22 w sprawie ze skargi [...] Spółka komandytowo-akcyjna z siedzibą w Ż. na postanowienie Małopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 10 stycznia 2022 r. nr 7/2022 w przedmiocie stwierdzenia niedopuszczalności odwołania 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Krakowie; 2. odstępuje od zasądzenia zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego w całości.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie wyrokiem z 16 marca 2022 r., II SA/Kr 242/22, w wyniku rozpatrzenia skargi [...] sp. z.o.o. s.k.a. z siedzibą w Ż., uchylił zaskarżone postanowienie Małopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego (dalej: MWINB) z 10 stycznia 2022 r., nr 7/2022 stwierdzające na podstawie art. 134 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735 ze zm.), dalej: k.p.a., niedopuszczalność odwołania złożonego przez skarżącą od decyzji Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego [...] (dalej: PINB) z 4 października 2017 r., nr 176/17, którą wskazany organ, działając na podstawie art. 48 ust. 1 w zw. z art. 48 ust. 3-4 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2017 r. poz. 1334 ze zm.), dalej: p.b., nakazał skarżącej jako inwestorowi oraz współwłaścicielom K.W., P.W., P.W1. i S.W. rozbiórkę budowli (tarasu) o konstrukcji drewnianej o wymiarach: 9,71 m x 12,87 m x 9,87 m x 11,54 m x 5,17 m i wysokości ok. 1,5 m zlokalizowanego na działce nr ew. [...] i częściowo na działkach nr ew. [...], obręb [...] w miejscowości Z.