Wyrok WSA w Warszawie z dnia 25 października 2023 r., sygn. III SA/Wa 1571/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Ewa Izabela Fiedorowicz (sprawozdawca), Sędziowie sędzia WSA Konrad Aromiński, asesor WSA Agnieszka Sułkowska, Protokolant referent stażysta Maria Pawlik, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 października 2023 r. sprawy ze skargi C. sp. z o.o. z siedzibą w W. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 9 maja 2023 r. nr 0114-KDIP2-1.4010.181.2023.1.JC w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych 1) uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną, 2) zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz C. sp. z o.o. z siedzibą w W. kwotę 697 zł (słownie: sześćset dziewięćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
C. sp. z o. o. z siedzibą w W. (dalej: wnioskodawca, spółka lub skarżąca) wystąpiła o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy płatności z tytułu polis ubezpieczeniowych ponoszone przez spółkę (oraz ponoszone przez spółkę w przyszłości), są (będą) wyłączone z opodatkowania tzw. podatkiem u źródła w Polsce, jako niewymienione świadczenia, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U.2022.2587, dalej jako ustawa o CIT), a także niespełniające przesłanek "świadczeń o podobnym charakterze", o których mowa w tym przepisie i w konsekwencji spółka nie będzie zobowiązana do poboru tego podatku od ww. płatności.
We wniosku przedstawiono stan faktyczny i zdarzenie przyszłe, z którego wynikało, że spółka prowadzi działalność w zakresie handlu detalicznego. Siedziba spółki znajduje się w W. Działalność wnioskodawcy jest prowadzona z kolei poprzez sieć sklepów rozlokowanych na terenie całego kraju.
Wnioskodawca należy do grupy kapitałowej C., będącej częścią grupy przedsiębiorstw C. Grupa C. jest sprzedawcą detalicznym odzieży, która jest obecna głównie w Europie, a jego lokalne spółki detaliczne prowadzą sklepy w wielu krajach europejskich. Celem C. jest uzyskanie korzyści skali poprzez wspólne zaopatrzenie i zakup towarów oraz umożliwienie lokalnym przedsiębiorstwom detalicznym osiągania wyników i dostaw na rynkach lokalnych, poprzez usprawnioną strategię marketingu i sprzedaży.