Interpretacja indywidualna z dnia 4 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.137.2023.10.S/SP
Ustalenie prawidłowości zastosowania art. 15cb updop oraz przedstawionych wyliczeń kosztów uzyskania przychodów na podstawie ww. przepisu.
Interpretacja indywidualna po wyroku sądu
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
1)ponownie rozpatruję sprawę Państwa wniosku z 13 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej – uwzględniam przy tym wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z 12 października 2023 r., sygn. akt I SA/Go 262/23 (wpływ prawomocnego orzeczenia WSA w Gorzowie Wielkopolskim – 5 sierpnia 2024 r.); i
2)stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia prawidłowości zastosowania art. 15cb ustawy o CIT oraz przedstawionych wyliczeń kosztów uzyskania przychodów na podstawie ww. przepisu.
Opis zdarzenia przyszłego
A. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w B. jest Spółką wykonującą głównie zadania własne Gminy B. o statusie miejskim w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.
Udziałowcami Spółki są gminy: B. o statusie miejskim i B. o statusie wiejskim.
Zwyczajne Zgromadzenie Wspólników Spółki:
1.uchwałą z dnia 05.06.2019 r. przeznaczyło całość zysku za rok 2018 w kwocie 1.881.349,01 zł na kapitał zapasowy Spółki,
2.uchwałą z dnia 09.06.2020 r. przeznaczyło całość zysku za rok 2019 w kwocie 1.524.520,25 zł na kapitał zapasowy Spółki,
3.uchwałą z dnia 21.05.2021 r. przeznaczyło całość zysku za rok 2020 w kwocie 396.489,41 zł na kapitał zapasowy Spółki,
4.uchwałą z dnia 23.06.2022 r. przeznaczyło całość zysku za rok 2021 w kwocie 1.555.511,34 zł na kapitał zapasowy Spółki,
5.za rok 2022 Spółka poniesie stratę w wysokości około 900 tys. zł., która będzie pokryta z kapitału zapasowego.
6.na dzień 31.12.2022 r. kapitał zapasowy Spółki wynosi 32.943.643,81 zł.
Zgromadzenie Wspólników Spółki od jej powstania wypracowane zyski przeznacza na kapitał zapasowy. Do dnia sporządzenia niniejszego wniosku Zgromadzenie Wspólników nie zmieniało sposobu przeznaczenia zysku. Zysk pozostawiony w Spółce, przeznaczany jest na niezbędne inwestycje w infrastrukturę wodno-kanalizacyjną.
Rokiem podatkowym Spółki jest rok kalendarzowy.
W rozliczeniu podatkowym za 2022 rok Spółka zamierza uznać za koszt podatkowy kwoty „hipotetycznych odsetek” w wysokości 132.284,68 zł. wg poniższego wyliczenia:
1)1.881.349,01 zł x 2,5% (tj. stopa referencyjna NBP obowiązująca w ostatnim dniu roboczym roku poprzedzającego rok podatkowy powiększona o 1 punkt procentowy tj. na 31.12.2019r.) (w przypadku zysku za rok 2018 przyjmuje się, że przekazanie nastąpiło w roku 2020 tj. roku podatkowym rozpoczętym po 31.12.2019 r.) = 47.033,73 zł,
2) 1.524.520,25 zł x 2,5% (tj. stopa referencyjna NBP obowiązująca w ostatnim dniu roboczym roku poprzedzającego rok podatkowy powiększona o 1 punkt procentowy tj. na 31.12.2019 r.) = 38.113,01 zł,
3) 396.489,41 zł x 1.1% (tj. stopa referencyjna NBP obowiązująca w ostatnim dniu roboczym roku poprzedzającego rok podatkowy powiększona o 1 punkt procentowy tj. na 31.12.2020 r.) = 4.361,38 zł,
4) 1.555.511,34 zł x 2,75% (tj. stopa referencyjna NBP obowiązująca w ostatnim dniu roboczym roku poprzedzającego rok podatkowy powiększona o 1 punkt procentowy tj. na 31.12.2022r.) = 42.776,56 zł,
Ponadto Spółka będzie miała prawo w roku podatkowym 2023 do odliczenia kwot „hipotetycznych odsetek” wynikających z przekazania zysku na kapitał zapasowy, w roku 2021 i w roku 2022 w kwocie 47.137,94 zł (tj. 4.364,38 zł + 42.776,56 zł) oraz w roku podatkowym 2024 kwoty 42.776,56 zł, również w przypadku poniesienia strat za rok 2023 oraz za rok 2024, gdyż pokrycie tych strat nie będzie następowało z zysków na podstawie których Spółka uznała za koszty uzyskania przychodów kwoty „hipotetycznych odsetek”.
Spółka w rozliczeniu podatkowym za 2022 rok ujmie koszt „hipotetycznych odsetek” po otrzymaniu przedmiotowej interpretacji.
Pytania
Czy Spółka prawidłowo ustaliła wysokość kwot uznanych za koszt uzyskania przychodu, o którym mowa w art. 15cb ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie wnioskodawcy A. sp. z o.o. prawidłowo zastosował art. 15cb ustawy o podatku dochodowym oraz art. 10 ust. 2 ustawy z 23.10.2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw.
Zgodnie z art. 15cb ust. 1 i 2.
„w spółce za koszt uzyskania przychodów uznaje się również kwotę odpowiadającą iloczynowi stopy referencyjnej Narodowego Banku Polskiego obowiązującej w ostatnim dniu roboczym roku poprzedzającego rok podatkowy powiększonej o 1 punkt procentowy oraz kwoty:
1)... lub
2)zysku przekazanego na kapitał rezerwowy lub zapasowy spółki.
koszt o którym mowa w ust. 1. przysługuje w roku wniesienia dopłaty lub podwyższenia kapitału rezerwowego lub zapasowego oraz w kolejnych dwóch bezpośrednio po sobie następujących latach podatkowych.”
Z brzmienia w/w przepisu wynika, że Spółka nalicza kwotę, którą może uznać za koszt uzyskania przychodu według dyspozycji ust. 1, a następnie według dyspozycji ust. 2 w takiej samej wielkości może ją uznać za koszt uzyskania przychodu w kolejnych dwóch bezpośrednio po sobie następujących latach podatkowych.
Łączna kwota do uznania za koszt podatkowy nie przekracza limitu o którym mowa w ust. 3 w/w artykułu.
Kwoty zysku przekazane na kapitał zapasowy, a wynikające z przedstawionego stanu faktycznego nie będą służyły pokryciu straty bilansowej jaką poniesie Spółka za 2022 rok, a to z uwagi na wielkość kapitału zapasowego Spółki na dzień 31.12.2022 r. wynoszącego 32.943.643,81 zł, a więc pokrycie straty nastąpi z zysków i innych kwot przelanych do kapitału zapasowego w latach wcześniejszych wobec czego zapis ust. 4 w/w artykułu nie znajdzie tu zastosowania.
W opisanym stanie faktycznym nie znajdzie zastosowania również przesłanka negatywna z ust. 10 – w/w art. z uwagi na fakt, że Spółka całość pozostawionego zysku przeznacza na niezbędne inwestycje w infrastrukturę wodno-ściekową służącą wykonywaniu zadań własnych Gmin – udziałowców Spółki w zakresie zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków.
W 2022 roku Spółka ma prawo ująć jako koszt zysk za rok 2018 przekazany na kapitał zapasowy w roku 2019 co wynika z dyspozycji art. 10 ust. 2 w/w ustawy zmieniającej, który mówi że „Przepis art. 15cb ustawy zmienianej w art. 2 stosuje się również do wniesionych dopłat oraz zysku przekazanego na kapitał rezerwowy lub zapasowy po dniu 31 grudnia 2018 r. W takim przypadku za rok wniesienia dopłaty lub przekazania zysku, o którym mowa w art. 15cb ust. 2 i 5 ustawy zmienianej w art. 2, przyjmuje się rok podatkowy rozpoczęty po dniu 31 grudnia 2019 r.”
Interpretacja indywidualna
Rozpatrzyłem Państwa wniosek – 12 maja 2023 r., wydałem interpretację indywidualną znak 0114-KDIP2-2.4010.137.2023.1.SP, w której uznałem Państwa stanowisko w zakresie oceny prawidłowości zastosowania art. 15cb updop oraz przedstawionych wyliczeń kosztów uzyskania przychodów na podstawie ww. przepisu za nieprawidłowe.
Interpretację doręczono Państwu 17 maja 2023 r.
Skarga na interpretację indywidualną
Pismem z 13 czerwca 2023 r. (wpływ 19 czerwca 2023 r.) wnieśli Państwo skargę na powyższą interpretację do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim.
Wnieśli Państwo o uchylenie zaskarżonej interpretacji,
Postępowanie przed sądami administracyjnymi
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim uchylił skarżoną interpretację wyrokiem z 12 października 2023 r. sygn. akt I SA/Go 262/23.
Wniosłem skargę kasacyjną od tego wyroku do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Naczelny Sąd Administracyjny – wyrokiem z 28 maja 2024 r. sygn. akt II FSK 28/24 oddalił skargę kasacyjną.
Wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 12 października 2023 r. sygn. akt I SA/Go 262/23, który uchylił interpretację indywidualną stał się prawomocny od 28 maja 2024 r. Doręczenie prawomocnego orzeczenia nastąpiło 5 sierpnia 2024 r.
Ponowne rozpatrzenie wniosku – wykonanie wyroku
Zgodnie z art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.):
Ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.
Wykonuję obowiązek, który wynika z tego przepisu, tj.:
- uwzględniam ocenę prawną i wskazania dotyczące postępowania, które wyraził Wojewódzki Sąd Administracyjny w ww. wyroku;
- ponownie rozpatruję Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej – stwierdzam, że stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, obowiązującego w dniu wydania pierwotnej interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.