Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 4 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.636.2024.3.MG

Możliwość opodatkowania przychodów z najmu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przez jednego z małżonków.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 lipca 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 31 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania przychodów z najmu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przez jednego z małżonków. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 27 sierpnia 2024 r. (data wpływu 27 sierpnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wraz ze swoim małżonkiem, prowadzi Pani gospodarstwo rolne od 14 czerwca 2000 r., pod adresem (…); Pani identyfikatorem podatkowym jest numer NIP: (…).

Wraz ze swoim małżonkiem (w małżeństwie panuje ustrój wspólności majątkowej), jesteście Państwo wyłącznymi właścicielami nieruchomości gruntowych niezabudowanych (dalej: „Grunt”) o łącznej powierzchni 22,09 ha w gminie (…), obrębie (…), pod numerami ewidencyjnymi działka 1; działka 2; numer księgi wieczystej (…), Sądu Rejonowego w (…), (…) wydziału KW oraz w gminie (…), obrębie (…), pod numerem ewidencyjnym (…), numer księgi wieczystej (…), Sądu Rejonowego w (…), (…) wydziału KW.

Posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226, dalej: „ustawa o PIT”).

Pani, ani Pani małżonek nie prowadzicie pozarolniczej działalności gospodarczej. Aktualnie osiąga Pani przychody wyłącznie ze sprzedaży produktów rolnych, nie osiąga Pani przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Nie korzysta Pani ze zwolnienia przedmiotowego wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361, dalej: „ustawy o VAT”), jest Pani zarejestrowana jako czynny podatnik VAT od 7 marca 2011 r.; całość sprzedaży dokonywanej przez Panią w ramach gospodarstwa rolnego jest opodatkowana podatkiem VAT.

Wraz z małżonkiem, otrzymaliście Państwo propozycję wydzierżawienia za wynagrodzeniem części gruntu rolnego (6 ha) w celu realizacji inwestycji budowy elektrowni wiatrowej wraz z przyłączeniem elektrowni wiatrowej do sieci oraz wszelką potrzebną do realizacji przedsięwzięcia infrastrukturą towarzyszącą, w tym w szczególności drogami dojazdowymi, liniami elektroenergetycznymi oraz telekomunikacyjnymi, magazynem energii, placem manewrowym, powierzchniami tymczasowymi niezbędnymi na czas budowy i powierzchnią, na którą będą nachodziły śmigła rotora (dalej: „Elektrownia Wiatrowa”).

Podmiot realizujący inwestycję X sp. z o.o. i zarządzana przez wskazany podmiot spółka Y sp. z o.o. są częścią grupy kapitałowej norweskiej firmy Z SA, której ambicją jest odegranie istotnej roli w transformacji energetycznej Polski. Podmioty realizują to poprzez budowanie mocy wytwarzających energię elektryczną ze źródeł odnawialnych, tym samym realizując długoletnią strategię inwestycyjną (dalej: „Dzierżawca”).

Wynagrodzenie określone w umowie ma obejmować:

1.wynagrodzenie w określonej kwocie za okres od dnia zawarcia umowy do końca roku kalendarzowego 2024;

2.wynagrodzenie roczne w określonej kwocie za kolejne lata kalendarzowe od dnia rozpoczęcia budowy Elektrowni Wiatrowej;

3.wynagrodzenie w określonej kwocie za każdą turbinę wiatrową, która powstanie na Gruncie na podstawie ostatecznego pozwolenia na budowę Elektrowni Wiatrowej;

4.wynagrodzenie w określonej kwocie za każdy miesiąc od rozpoczęcia budowy Masztu Pomiarowego, które zostanie doliczone do wynagrodzenia rocznego.

Wynagrodzenie według umowy ma podlegać corocznej waloryzacji o średnioroczny wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych, ogłaszany przez Prezesa Urzędu Statystycznego, z wyjątkiem, gdy wskaźnik ten wyniesie „0” bądź jego wartość będzie ujemna.

Dzierżawca wymaga, aby na połowę wartości wynagrodzenia określonego w umowie, była wystawiana faktura VAT przez Panią (z tytułu posiadania statusu podatnika VAT czynnego), natomiast na drugą połowę wartości wynagrodzenia określonego w umowie, miałby być wystawiony rachunek przez Pani małżonka.

Wraz z małżonkiem, działając w roli wydzierżawiającego, mają Państwo zobowiązać się do udzielenia niezbędnych pełnomocnictw, w tym umożliwiających przeprowadzenie zmiany klasyfikacji klas gruntu, a także wyrazić zgodę na zmianę przeznaczenia gruntu objętego umową, z obecnego na zgodny z potrzebami realizacji i eksploatacji Elektrowni Wiatrowej, a także na cel umożliwiający wytwarzanie i magazynowanie energii oraz na inne cele lub działalność gospodarczą związaną z wytwarzaniem energii elektrycznej.

Wraz z małżonkiem, działając w roli wydzierżawiającego, maja Państwo zobowiązać się również do udzielenia pełnomocnictwa Dzierżawcy w okresie obowiązywania Umowy, do reprezentowania go przed sądami, urzędami, organami administracji publicznej, w tym organami administracji architektoniczno-budowlanej, organami nadzoru budowlanego, organami administracji skarbowej oraz wszelkimi innymi organami i osobami trzecimi, oraz do wykonywana wszelkich czynności faktycznych i prawnych, które okażą się konieczne i niezbędne do realizacji lub eksploatacji Elektrowni Wiatrowej, a w szczególności do uzyskania wszelkich decyzji, zgód, zezwoleń, pozwoleń, certyfikatów, wypisów i odpisów oraz do dokonywania wpisów w księdze wieczystej w zakresie ujawnienia bądź wykreślenia, jak również ujawnienia bądź wykreślenia związanych z nią służebności.

Umowa przewiduje również wpłatę przez Dzierżawcę kaucji na rzecz Pani i Pani małżonka, w wysokości określonej w umowie, za każdą turbinę wiatrową, która powstanie na gruncie. Kaucja wskazana w umowie może zostać użyta przez Panią i Pani małżonka do zaspokojenia potrzeb w związku z przywróceniem gruntu do stanu sprzed zawarcia umowy. Kaucja podlega zwrotowi, w przypadku wywiązania się Dzierżawcy ze swoich obowiązków, związanych z usunięciem Elektrowni Wiatrowej po zakończeniu trwania umowy.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

W roli wydzierżawiającego na umowie dzierżawy gruntu rolnego o powierzchni 6 ha, obejmującego teren działek: działka 1 i działka 2, a także działka 3 (w gminie (…), obrębie (…)), będzie Pani występować wspólnie z małżonkiem. Wspólnie z mężem będzie Pani również stroną niniejszej umowy, ponieważ umowa zostanie zawarta przez Panią i Pani męża.

W sytuacji wyboru opodatkowania całości przychodu z dzierżawy przez jednego z małżonków sporządzi Pani wraz z małżonkiem stosowne oświadczenie na piśmie i złoży je do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego. Będzie Pani widniała na oświadczeniu jako opodatkowująca całość przychodu z dzierżawy.

Doprecyzowuje Pani, iż poza przychodami z dzierżawy nieruchomości będącymi przedmiotem wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji tj. grunt rolny o powierzchni 6 ha, obejmujący teren działek 1 i 2, a także działkę 3 (w gminie (…), obrębie (…)), ani Pani ani Pani małżonek nie osiągacie innych przychodów z najmu ani dzierżawy rozliczanych w ramach najmu prywatnego.

Pytania

1. Czy w ramach przychodów uzyskiwanych z umowy dzierżawy, tylko jeden z małżonków (Pani) może w całości opodatkować osiągane przychody przez obu małżonków, stosując stawki przewidziane w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a w zw. z art. 6 ust. 1a tj. 8,5% i 12,5% przy czym z uwagi na rozliczenie przez wyłącznie jednego małżonka stawkę 8,5% stosować w odniesieniu do przychodów do kwoty 200 tys. zł, natomiast powyżej stosować stawkę 12,5% zgodnie z brzmieniem art. 12 ust. 13 niniejszej ustawy?

2.Czy jest Pani zobowiązana udokumentować fakturą VAT przychody, w pełnej wysokości, uzyskiwane z tytułu umowy dzierżawy gruntu rolnego, o powierzchni 6 ha, obejmującego teren działki 1, działki 2 i działki 3?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 1 w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W zakresie pytania nr 2 dotyczącego podatku od towarów i usług zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pani stanowisko w sprawie

Ad. 1

Stoi Pani na stanowisku, iż osiągane przychody z dzierżawy gruntu winne być zaklasyfikowane do źródła przychodów wskazanego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w związku z tym opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a w zw. z art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym tj. stawką 8,5% do kwoty 100 tys. zł rocznie oraz stawką 12,5% powyżej kwoty 100 tys. zł rocznie, natomiast Pani uważa, iż wraz z małżonkiem macie prawo do opodatkowania całości przychodu przez jednego z małżonków (Panią) na podstawie art. 12 ust. 6, po złożeniu stosownego oświadczenia i stosowaniu podwyższonego limitu uprawniającego do stosowania stawki 8,5% wynoszącego 200 tys. zł przychodu rocznie i stawki 12,5% do przychodów powyżej tej kwoty. Art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT stanowi, że źródłami przychodów są najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą. Natomiast art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT wskazuje jako źródło przychodu pozarolniczą działalność gospodarczą, przy czym art. 5a pkt 6 ustawy o PIT normuje pozarolniczą działalność gospodarczą jako działalność zarobkową: a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9. Katalog źródeł przychodu ma charakter rozłączny, w związku z czym każdy konkretny przychód winien być przypisany wyłącznie do jednego źródła przychodów. W uchwale NSA z 22 czerwca 2015 r. sygn. akt FPS 1/15 podkreślono, że przychód powinien być przypisany do tego źródła, którego opis w sposób najbardziej szczegółowy odpowiada sposobowi jego powstania, chyba że ustawa expressis verbis nakazuje zaliczenie go do innego źródła. W dotychczasowym orzecznictwie organy podatkowe oraz sądy administracyjne stały na różnych stanowiskach odnośnie kwalifikacji przychodów z najmu do odpowiedniego źródła przychodu. Głównym aspektem rozbieżności interpretacyjnych pozostawała kwestia, czy przychody z najmu powinny być w pierwszej kolejności rozpatrywane pod kątem obiektywnych przesłanek prowadzenia działalności gospodarczej, przedstawionych w art. 5a pkt 6 ustawy o PIT. Organy interpretacyjne czasami orzekały, że najem podatnika jest usługową działalnością zarobkową prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, więc kryteria prowadzenia działalności gospodarczej są spełnione, zaś przychód należy zakwalifikować do źródła z art. 10 ust. 1 pkt 3, czyli jako przychód z prowadzonej działalności gospodarczej. Przełomowa uchwała NSA z 24 maja 2021 r., sygn. akt II FPS 1/21, wydana w poszerzonym składzie siedmiu sędziów zwróciła uwagę na kolejność kwalifikacji źródeł. W uchwale wskazano na konstrukcję art. 5a pkt 6 ustawy o PIT oraz wynikającą z niej kolejność analizowania źródeł przychodu: „Jednak nie można zapominać, że w art. 5a pkt 6 PDOFizU in fine jest zastrzeżenie, że jest to działalność gospodarcza, „z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9”. Wobec powyższego przychody należy kwalifikować w pierwszej kolejności do źródeł wymienionych w tych punktach, co orzekł skład sędziowski na końcu przywołanej uchwały NSA: „Zasadą jest zatem kwalifikowanie przychodów do źródła - najem, a wyjątkiem sytuacja, w której podatnik, z uwagi na zakwalifikowanie składników majątku do kategorii „związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą” - do przychodów z działalności gospodarczej”. Skład sędziowski zwrócił również uwagę na cechy działalności w zakresie wynajmu, które zazwyczaj pokrywają się z cechami działalności gospodarczej, co jednak powinno powodować automatycznego uznania najmu czy dzierżawy za działalność gospodarczą.

Wydana uchwała jest utrzymaniem linii orzeczniczej wyroków wydanych w tej sprawie, m.in. wyroku NSA z 11 sierpnia 2017 r., sygn. akt II FSK 1940/15, gdzie stwierdzono, że: czynności podejmowane w zakresie najmu, czy też dzierżawy nieruchomości z istoty swojej wypełniają cechy charakteryzujące działalność gospodarczą. (...) Czy zatem okoliczność, że skoro działalność podatnika w zakresie najmu, dzierżawy lub umów o podobnym charakterze spełniać będzie wymienione w art. 5a pkt 6 PDOFizU kryteria działalności gospodarczej oznacza, że przychody uzyskiwane z tego tytułu winny być per se kwalifikowane do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej? Według Naczelnego Sądu Administracyjnego właściwą odpowiedzią jest odpowiedź negatywna. Przeciwny pogląd pozostawałby w kolizji z treścią art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT, w którym w sposób wyraźny wyodrębniono, jako osobne źródło przychodów, m.in. najem i dzierżawę, bez rozróżnienia rozmiarów tej aktywności. Z art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT wynika również, że jedynym kryterium wyłączającym zastosowanie tego przepisu, w odniesieniu do umów najmu, czy też dzierżawy, jest związanie składników majątkowych będących przedmiotem takiego stosunku prawnego z działalnością gospodarczą. Wskazany wyrok nasuwa następujący wniosek: przy rozpoznaniu przychodu ze źródła z art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT (najmu prywatnego) należy przede wszystkim zwrócić uwagę na kryterium, które wyłącza definitywnie przychód z przytoczonego źródła - przedmiot najmu, dzierżawy, bądź umowy o podobnym charakterze nie może być składnikiem majątku związanego z działalnością gospodarczą. Aby odpowiednio ustalić źródło przychodu nie należy brać pod uwagę przesłanek funkcjonalnych działalności gospodarczej (działalność zarobkowa prowadzona w sposób ciągły, zorganizowany, we własnym imieniu na własny lub cudzy rachunek), ponieważ konstrukcja najmu zazwyczaj je spełnia, a należy ustalić, czy sam przedmiot najmu jest związany z działalnością gospodarczą. Z powyższego wynika zatem, że przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze są zaliczane bez ograniczeń do źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (do najmu prywatnego), chyba że stanowią składnik majątkowy mienia osoby fizycznej, który został przez nią wprowadzony do majątku związanego z wykonywaniem działalności gospodarczej. Stosownie do brzmienia art. 12 ust. 6 istnieje możliwość złożenia oświadczenia na piśmie do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, o opodatkowaniu całości przychodów przez jednego z małżonków. Małżonkowie są zobowiązani do złożenia niniejszego oświadczenia w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymany został pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnięty został w grudniu roku podatkowego. Po złożeniu oświadczenia małżonek rozliczający całość uzyskiwanych przychodów ustalając stawkę właściwą dla opodatkowania osiągniętych przychodów uwzględnia podwyższoną kwotę (tj. 200 tys. zł rocznie) dla stawki 8,5% natomiast powyżej tej kwoty stawka wynosi 12,5%, co potwierdza art. 12 ust. 13 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Zgodnie z przepisem art. 10 ust. 1 pkt 3 i 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłami przychodów są :

  • pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3);
  • najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (pkt 6).

Pojęcie działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą uważa się działalność zarobkową wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy.

Ponadto, zgodnie z art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Wyżej wymieniony przepis koreluje z brzmieniem art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczącym źródła przychodów, jakim jest najem/dzierżawa, wykluczając z tego katalogu składniki majątku związane z działalnością gospodarczą.

Na tle przedstawionych regulacji prawnych stwierdzam, że najem/dzierżawa stanowi odrębne od działalności gospodarczej źródło przychodów (art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), choć może także istnieć najem/dzierżawa, który prowadzony jest w ramach działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy). W przypadku, gdy przedmiotem najmu/dzierżawy są składniki majątku związane z działalnością gospodarczą, wynajmowanie/wydzierżawianie nieruchomości zaliczane jest do źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

W tym miejscu wskazać należy na Uchwałę NSA z 24 maja 2021 r., II FPS 1/21, gdzie wskazano:

„To zatem podatnik decyduje o tym czy „powiązać” określone składniki swojego mienia z wykonywaniem działalności gospodarczej, czy też zachować je w zarządzie majątkiem niezwiązanym z działalnością gospodarczą i oddać np. w najem. (...)

Przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze są zaliczane bez ograniczeń do źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, chyba że stanowią składnik majątkowy mienia osoby fizycznej, który został przez nią wprowadzony do majątku związanego z wykonywaniem działalności gospodarczej.

Zasadą jest zatem kwalifikowanie przychodów do źródła - najem, a wyjątkiem sytuacja, w której podatnik, z uwagi na zakwalifikowanie składników majątku do kategorii „związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą” - do przychodów z działalności gospodarczej.”

Aby daną działalność uznać za działalność gospodarczą, musi ona być prowadzona we własnym imieniu i łącznie spełniać warunki:

  • celu zarobkowego,
  • ciągłości,
  • zorganizowanego charakteru.

Działalność zarobkowa to działalność taka, która daje możliwość wygenerowania zysku i ma na celu zapewnienie określonego dochodu. Jednak nawet ewentualna strata będąca wynikiem działalności nastawionej na zysk nie pozbawia jej takiego charakteru, gdyż istotny jest tu sam zamiar osiągnięcia dochodu. Zarobkowego charakteru nie mają natomiast czynności nastawione wyłącznie na zaspokojenie własnych potrzeb osoby, która je podejmuje.

Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Wiąże się z planowym charakterem działań i realizacją w sposób ciągły zamierzeń ukierunkowanych na osiąganie i zwiększanie zysków. Przesłanki ciągłości nie należy rozumieć jako konieczności wykonywania działalności bez przerwy – do jej zachowania wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikała intencja powtarzania określonego zespołu konkretnych czynności w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.

Prowadzenie działalności w sposób zorganizowany oznacza działanie metodyczne, systematyczne, uporządkowane, przebiegające według planu, przy udziale specjalnie dobranych środków, służących uzyskaniu dochodu. O takim zorganizowaniu mogą świadczyć (chociaż nie są decydujące) także niektóre czynności, jak na przykład wyodrębnienie pewnych składników materialnych lub niematerialnych służących danej działalności, dopełnienie obowiązków formalnych w zakresie zarejestrowania przedsiębiorcy, współpraca z podmiotami profesjonalnymi, świadczenie dodatkowych usług.

Jednocześnie podkreślam, że nie ma podstaw, aby kwalifikować do pozarolniczej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podejmowane przez podatnika czynności, które mieszczą się w zwykłym zarządzie własnym majątkiem, tzn. mają na celu zwyczajowe gospodarowanie tym majątkiem oraz zaspokajanie potrzeb osobistych podatnika lub jego rodziny. Działań z zachowaniem normalnych, zwyczajowo przyjętych w takich przypadkach reguł gospodarności nie należy utożsamiać z działalnością gospodarczą.

Wskazane wyżej przesłanki w każdym przypadku należy rozważyć indywidualnie, mając na względzie całokształt okoliczności faktycznych danej sprawy, a więc wszystkie działania podejmowane przez podatnika, a nie tylko poszczególne czynności, pojedyncze elementy zdarzenia przyszłego. Przy tym decydującego znaczenia nie ma tu subiektywne przekonanie podatnika o właściwej, jego zdaniem, kwalifikacji przychodów do danego źródła, ale to, czy w okolicznościach faktycznych danej sprawy omawiane kryteria zostały rzeczywiście spełnione.

Przychody z najmu/dzierżawy zaliczane są zatem bez ograniczeń do źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, chyba że przedmiot najmu/dzierżawy stanowi składnik majątkowy związany z wykonywaną działalnością gospodarczą.

Stosownie do art. 9a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Dochody osiągane przez podatnika ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, są opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

W myśl art. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.) :

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne:

1)prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą;

2)osiągające przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o podatku dochodowym”.

Według art. 2 ust. 1a ww. ustawy:

Osoby fizyczne osiągające przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym, opłacają ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 6 ust. 1a ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tych tytułów stosuje się przepisy art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł z tytułu przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a.

Z powyższego wynika, że od 1 stycznia 2022 roku, zgodnie z art. 2 ust. 1a cyt. ustawy, przychody z tytułu:

  • najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze oraz
  • dzierżawy, poddzierżawy działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej

- które nie są uzyskiwane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, opodatkowuje się na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Jednocześnie zgodnie z art. 12 ust. 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Przychody z udziału w spółce w odniesieniu do każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku. W razie braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku są równe.

W myśl art. 12 ust. 6 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Zasada, o której mowa w ust. 5, ma również zastosowanie do małżonków, między którymi istnieje wspólność majątkowa, osiągających przychody, o których mowa w art. 6 ust. 1a, chyba że złożą sporządzone na piśmie oświadczenie o opodatkowaniu całości przychodu przez jednego z nich.

Stosownie do art. 12 ust. 7 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 6, składa się właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymany został pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnięty został w grudniu roku podatkowego.

Jak stanowi art. 12 ust. 13 ww. ustawy:

W przypadku małżonków, którzy złożyli oświadczenie określone w ust. 6, kwota przychodów, o której mowa w ust. 1 pkt 4, wynosi 200 000 zł.

Zatem przychody z tytułu najmu/dzierżawy majątku wspólnego zaliczone do przychodów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, może opodatkowywać w całości – na podstawie sporządzonego na piśmie oświadczenia o opodatkowaniu całości przychodów przez jednego z małżonków – jeden z małżonków.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że wraz z małżonkiem, jest Pani właścicielem nieruchomości gruntowej. Wraz z małżonkiem, otrzymaliście Państwo propozycję wydzierżawienia za wynagrodzeniem części gruntu rolnego (6 ha) w celu realizacji inwestycji budowy elektrowni wiatrowej wraz z przyłączeniem elektrowni wiatrowej do sieci oraz wszelką potrzebną do realizacji przedsięwzięcia infrastrukturą towarzyszącą. Pani, ani Pani małżonek nie prowadzicie pozarolniczej działalności gospodarczej. Aktualnie osiąga Pani przychody wyłącznie ze sprzedaży produktów rolnych, nie osiąga Pani przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej. Poza przychodami z dzierżawy nieruchomości będącymi przedmiotem wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji, ani Pani ani Pani małżonek nie osiągacie innych przychodów z najmu ani dzierżawy rozliczanych w ramach najmu prywatnego. W sytuacji wyboru opodatkowania całości przychodu z dzierżawy przez jednego z małżonków sporządzi Pani wraz z małżonkiem stosowne oświadczenie na piśmie i złoży je do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego. Będzie Pani widniała na oświadczeniu jako opodatkowująca całość przychodu z dzierżawy.

Na podstawie zaprezentowanych przepisów prawa podatkowego oraz opisu sprawy, stwierdzić należy, że uzyskiwane przez Panią przychody z tytułu dzierżawy nieruchomości gruntowej kwalifikują się do przychodów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przychody osiągnięte z tytułu dzierżawy nieruchomości gruntowej należy opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, stosownie do art. 2 ust. 1a w zw. z art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Właściwą stawką do opodatkowania przychodów z tego tytułu, na zasadach wskazanych we wniosku będzie stawka 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł. W przypadku małżonków, którzy złożyli oświadczenie, określone w art. 12 ust. 6 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, kwota przychodów, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 4 tej ustawy, wynosi 200 000 zł zgodnie z art. 12 ust. 13 ww. ustawy.

Zatem, stanowisko Pani, należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Informujemy ponadto, że interpretacja ta rozstrzyga wyłącznie w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (pytanie nr 1 wniosku), zaś w zakresie dotyczącym podatku od towarów i usług (pytanie nr 2 wniosku) zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; (dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00