Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 4 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.157.2024.2.PJ

Posiadają Państwo koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej w rozumieniu ustawy Prawo energetyczne oraz będą Państwo zużywali energię elektryczną wytworzoną we własnym zakresie z generatorów OZE, a więc będą Państwo dokonywali czynności opodatkowanej podatkiem akcyzowym na podstawie art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 31 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązku uiszczenia podatku akcyzowego od energii elektrycznej, wpłynął 31 lipca 2024 r. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 3 października 2024 r. (wpływ 3 października 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest producentem energii z OZE, natomiast korzysta też z energii zakupionej od Sprzedawcy, np. (...) na potrzeby zasilania swoich obiektów.

Na dzień dzisiejszy spółka X. płaci podatek akcyzowy samodzielnie go obliczając na podstawie otrzymywanych faktur.

Własne źródła wytwórcze dają Wnioskodawcy jednak możliwość przepięcia się i zasilania zakładów z wyprodukowanej przez Wnioskodawcę energii. Wnioskodawca ma tu na myśli Y. (zwany: betoniarnią), zlokalizowany (...) pobierający energię elektryczną z linii SN poprzez trafostację, w której zlokalizowane są układy pomiarowe.

Stamtąd generowane są odczyty zużycia do systemu operatora sieci i przekazywane Wnioskodawcy w formie faktury, na podstawie której obliczana jest wysokość podatku akcyzowego należnego właściwemu organowi skarbowemu.

Identyczna sytuacja występuje w przypadku Z., zlokalizowanym (...).

Stojąca tam trafostacja pobiera energię z tej samej linii SN, układy pomiarowe rejestrują właściwe wartości i całość trafia do sytemu operatora sieci, od którego Wnioskodawca otrzymuje kolejną fakturę. Następnie Wnioskodawca oblicza znowu wartość podatku dedykowaną pod ten obiekt i przelewa na konto właściwego organu skarbowego.

Natomiast tuż obok tych Zakładów, X. ma posadowione swoje Hybrydowe Źródło Wytwórcze (źródło wiatrowe oraz źródła solarne na wspólnym przyłączu). Dalej zwane: HZW. Wnioskodawca wytwarza w nim energię elektryczną, która trafia do V.

Docelowo Wnioskodawca planuje, by energia wytwarzana z HZW była wykorzystywana na potrzeby własne do Y. oraz Z.

W uzupełnieniu wniosku udzielili Państwo następujących wyjaśnień:

1. Na prośbę o wskazanie przepisów podatkowych mających być przedmiotem interpretacji i mogących mieć zastosowanie w przedstawionym przez Państwa zdarzeniu przyszłym wskazali Państwo „art. 24 ust. 1 pkt 1, 2 i 3, art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6 Ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym”.

2. W odpowiedzi na pytanie „Jaka jest moc poszczególnych generatorów, w których wytwarzają Państwo energię elektryczną oraz łączna moc wszystkich generatorów, z których wytwarzają Państwo energię elektryczną?” wskazali Państwo:

„Moc poszczególnych generatorów wynosi:

- farma wiatrowa ma moc zainstalowaną 6,210 MW,

- farma solarna H5,5 ma moc zainstalowaną 5,5386 MW,

- farma solarna H3,5 ma moc zainstalowaną 3,43008 MW tak więc sumarycznie 15,179 MW, ale dzięki regulowaniu hybrydowego źródła wytwórczego w ZKSN przy pomocy strażnika Państwa moc przyłączeniowa wynosi 11 MW. Jeżeli źródła podają więcej, na poziomie 11 MW następuje odcięcie”.

3. W odpowiedzi na pytanie „Czy energia elektryczna wytwarzana w wykorzystywanych przez Państwa generatorach będzie zużywana wyłącznie na potrzeby własne w posiadanych przez Państwa zakładach produkcyjnych?” wskazali Państwo „Tak”.

4. W odpowiedzi na pytanie „Czy energia elektryczna wytwarzana w wykorzystywanych przez Państwa generatorach będzie sprzedawana innym podmiotom? Jeżeli tak, prosimy wskazać czy podmioty te posiadają koncesję na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne” wskazali Państwo „Nie”.

5. W odpowiedzi na pytanie „Czy posiadają Państwo koncesję na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu Prawa energetycznego?” wskazali Państwo „Tak, posiadamy koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej od 2016 r.”.

Pytanie

Czy Spółka X. w świetle planowanej inwestycji polegającej na przepięciu źródła OZE pod potrzeby własne zakładów powinna uiszczać od tych obiektów podatek akcyzowy obliczany na podstawie wskazań z własnych układów pomiarowych?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Odpowiadając na pytanie postawione we wniosku twierdzą Państwo, że Spółka nie powinna uiszczać podatku akcyzowego po zrealizowaniu inwestycji. Wytworzona energia będzie bowiem zużywana wyłącznie na potrzeby własne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1542, ze zm., dalej jako „ustawa”):

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 33 załącznika nr 1 wymieniono energię elektryczną o kodzie CN 2716 00 00.

Jak wynika z art. 9 ustawy:

 1. W przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

 1) nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

 2) sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;

 3) zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;

 4) zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;

 5) import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

 6) zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

 2. Za zużycie energii elektrycznej nie uznaje się strat powstałych w wyniku przesyłania, dystrybucji lub magazynowania energii elektrycznej, z wyłączeniem energii zużytej w związku z jej przesyłaniem, dystrybucją lub magazynowaniem oraz energii elektrycznej pobranej nielegalnie.

 3. Jeżeli w stosunku do energii elektrycznej powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Stosownie natomiast do art. 11 ustawy:

 1. W przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje:

1) z dniem nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2) z momentem wydania energii elektrycznej nabywcy końcowemu, w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju;

3) z dniem zużycia energii elektrycznej, w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6;

4) z dniem powstania długu celnego, w przypadku importu energii elektrycznej przez nabywcę końcowego.

 2. Wydanie energii elektrycznej, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nabywcy końcowemu jest związane z wystawieniem przez podatnika faktury lub innego dokumentu, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną.

Na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…).

Stosownie do art. 24 ust. 1 i 3 ustawy:

 1. W przypadku energii elektrycznej podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym:

 1) upłynął termin płatności wynikający z faktury, a jeżeli termin ten nie został określony - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę - w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

 2) upłynął termin płatności określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw energii elektrycznej albo, jeżeli termin ten nie został określony w umowie - upłynął termin płatności wynikający z faktury lub innego dokumentu wystawionego przez podatnika, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną, a jeżeli termin płatności nie został określony w umowie ani w fakturze lub w tym dokumencie albo gdy z faktury nie wynika należność za energię elektryczną sprzedaną w tym okresie - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę lub ten dokument - w przypadku sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju;

 3) nastąpiło zużycie energii elektrycznej - w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6.

 3. Przepis ust. 1 pkt 3 nie ma zastosowania do podmiotu, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości należy na wstępie wskazać, że obrót energią elektryczną, w tym jej zużycie, na zasadach określonych w art. 9 ust. 1 w zw. z art. 11 ustawy, podlega opodatkowaniu akcyzą. Ustawodawca w zakresie energii elektrycznej zawarł w art. 9 ust. 1 ustawy wyczerpujący katalog czynności, których zaistnienie stanowić będzie czynność podlegającą opodatkowaniu akcyzą, skutkującą obowiązkiem złożenia odpowiedniej deklaracji podatkowej (na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy) i zapłaty akcyzy przez podatnika.

Z przedstawionego przez Państwa we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że są Państwo producentem energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii, posiadającym koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej. Korzystają Państwo również z energii elektrycznej zakupionej od sprzedawcy. Posiadane własne hybrydowe źródło wytwórcze (źródło wiatrowe oraz źródło solarne na wspólnym przyłączu) ma moc 15,179 MW, ale dzięki regulowaniu hybrydowego źródła wytwórczego w ZKSN przy pomocy strażnika Państwa moc przyłączeniowa wynosi 11 MW. Jeżeli źródła podają więcej, na poziomie 11 MW następuje odcięcie. Planują Państwo by energia wytwarzana w hybrydowym źródle wytwórczym była wykorzystywana na Państwa własne potrzeby - do zakładów produkcyjnych. Z okoliczności sprawy wynika również, że nie będą Państwo sprzedawali innym podmiotom energii elektrycznej wytwarzanej w generatorach oraz że energia elektryczna będzie zużywana wyłącznie na Państwa potrzeby własne.

Państwa wątpliwości dotyczą obowiązku uiszczenia podatku akcyzowego w świetle planowanego przedsięwzięcia polegającego na przepięciu źródła OZE pod potrzeby własne zakładów produkcyjnych.

Mając na uwadze przytoczone powyżej przepisy oraz przedstawione przez Państwa okoliczności sprawy wskazać należy, że w opisanej przez Państwa sytuacji będą Państwo dokonywali czynności wpisujących się w katalog czynności opodatkowanych podatkiem akcyzowym w odniesieniu do energii elektrycznej na podstawie art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym, w związku z czym będą Państwo zobowiązani do składania deklaracji podatkowej na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 3 ustawy oraz zapłaty podatku akcyzowego w odpowiedniej kwocie.

Z opisu sprawy wynika bowiem, że posiadają Państwo koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej w rozumieniu ustawy Prawo energetyczne oraz będą Państwo zużywali energię elektryczną wytworzoną we własnym zakresie z generatorów OZE, a więc będą Państwo dokonywali czynności opodatkowanej podatkiem akcyzowym na podstawie art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym. W konsekwencji będą Państwo zobowiązani do złożenia deklaracji na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym i zapłaty podatku.

Podsumowując, będą Państwo zobowiązani do uiszczenia podatku akcyzowego w świetle planowanego przedsięwzięcia polegającego na przepięciu źródła OZE pod potrzeby własne zakładów produkcyjnych.

Tym samym Państwa stanowisko ściśle względem zadanego we wniosku pytania należy uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie zagadnienie objęte treścią zadanego przez Państwa pytania, w zakresie przepisów, których interpretacji Państwo oczekiwali, a powyższa interpretacja została wydana w oparciu o przedstawiony przez Państwa opis zdarzenia przyszłego.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00