Gmina jako strona postępowania odwoławczego w sprawie ochrony środowiska - Wyrok NSA z dnia 3 września 2024 r., sygn. III OSK 2895/22
Ogólne kompetencje gminy do realizacji spraw publicznych z zakresu ochrony środowiska, wynikające z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym, nie mogą stanowić podstawy do uzyskania statusu strony w postępowaniu administracyjnym dotyczącym indywidualnej sprawy naruszenia przepisów ochrony środowiska.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Tamara Dziełakowska, Sędziowie Sędzia NSA Rafał Stasikowski, Sędzia del. WSA Arkadiusz Windak (spr.), po rozpoznaniu w dniu 3 września 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Gminy C. D. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 4 lipca 2022 r. sygn. akt IV SA/Wa 717/22 w sprawie ze skargi Gminy C. D. na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 2 lutego 2022 r., nr DP-420/1322/2021/ask w przedmiocie umorzenia postępowania odwoławczego oddala skargę kasacyjną;
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 4 lipca 2022 r. sygn. akt IV SA/Wa 717/22 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę Gminy C. D. na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z 2 lutego 2022 r., nr DP-420/1322/2021/ask w przedmiocie umorzenia postępowania odwoławczego.
W uzasadnieniu wyroku Wojewódzki Sąd Administracyjny wskazał, że decyzją nr 77/2021 z dnia 20 sierpnia 2021 r. Pomorski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska, działając w oparciu o art. 194 ust. 4 i ust. 6, art. 196, art. 197 pkt 1, art. 198 ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2021 r. poz. 779 ze zm. ) wymierzył H. z o.o. w C., administracyjną karę pieniężną w wysokości 896.808 zł za zbieranie odpadów w budynku gospodarczym zlokalizowanym na terenie działek nr [...] i [...], Gmina C. D., bez zezwolenia wymaganego w art. 41 ust. 1 ustawy o odpadach.