Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 8 sierpnia 2024 r., sygn. II SA/Rz 1363/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący S. WSA Tomasz Smoleń /spr./, Sędzia WSA Małgorzata Niedobylska, Sędzia NSA Jacek Surmacz, Protokolant specjalista Eliza Kaplita-Wójcik po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 sierpnia 2024 r. sprawy ze skargi P. sp. z o.o. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie z dnia 5 lipca 2023 r. nr 1801-IGC.4823.2.2023 w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie obowiązków wynikających z ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów oddala skargę.
Uzasadnienie
P. spółka z o.o. (dalej: Spółka, Przewoźnik) poddało kontroli Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej z 5 lipca 2023 r. nr 1801-IGC.4823.2.2023. Utrzymano nią w mocy decyzję Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Celno-Skarbowego w Przemyślu z 6 grudnia 2022 r. nr 408000-408000-COC2.48.189.2021.30, którą nałożono na Spółkę, jako na Przewoźnika, karę pieniężną w wysokości 10.000 zł za niewykonanie obowiązku zapewnienia przekazywania aktualnych danych geolokalizacyjnych środka transportu w trakcie przewozu objętego zgłoszeniem [...], podlegającego przepisom ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (dalej: ustawa SENT).
Z ustaleń organu pierwszej instancji wynikało, że 1 października 2021 r. funkcjonariusze Podkarpackiego Urzędu Celno-Skarbowego w Przemyślu przeprowadzili kontrolę drogową zespołu pojazdów o numerach rejestracyjnych [...]. Przewożono nim, podlegający określonemu w ustawie SENT systemowi monitorowania, olej ropy naftowej, objęty kodem CN 2710, w ilości 25.755,86 litrów. W wyniku analizy danych w systemie SENT GEO stwierdzono, że pomimo iż pojazd był wyposażony w lokalizator GPS, to nie przekazywano do systemu danych z tego urządzenia dla wskazanego zgłoszenia od momentu rozpoczęcia przewozu w miejscowości J. do czasu kontroli w [....]. W zgłoszeniu nr [...]podano, pojazd miał być wyposażony w zewnętrzny system lokalizacji o nr [...]. Ww. zgłoszenie w zakresie urządzenia geolokalizacyjnego zmodyfikowano w trakcie kontroli poprzez wskazanie lokalizatora nr [...], ale w systemie SENT GEO nie odnotowano tego dnia danych z tego urządzenia. Nie stwierdzono też danych ze wskazanego przez Przewoźnika lokalizatora nr [...], który został zamontowany dopiero 15 października 2021 r. Powyższe zdarzenie stanowiło naruszenie obowiązku określonego w art. 10a ustawy SENT i stanowiło podstawę do nałożenia na Niego kary na podstawie art. 22 ust. 2a ustawy SENT. W myśl bowiem art. 10a ust. 1 ustawy SENT, przewoźnik, w trakcie całej trasy przewozu objętego zgłoszeniem, jest obowiązany zapewnić przekazywanie aktualnych danych geolokalizacyjnych środka transportu objętego zgłoszeniem. A ponieważ nie został on wypełniony, zaistniała podstawa do nałożenia na Spółkę kary pieniężnej.