Interpretacja indywidualna z dnia 1 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.520.2024.1.RK
Określenie stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 70.22.30.0.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
1 lipca 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 28 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu. Uzupełniła go Pani pismem z 1 lipca 2024 r. (wpływ 3 lipca 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pani osobą fizyczną mającą miejsce zamieszkania w Polsce oraz podlega Pani w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia ich źródeł (nieograniczony obowiązek podatkowy) w rozumieniu art. 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa PIT).
Jest Pani wspólnikiem Spółki jawnej (dalej: „Spółka”), świadczącej usługi w zakresie: pozostałego doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania - PKD 70.22.Z. Drugim wspólnikiem Spółki jest również osoba fizyczna mająca miejsce zamieszkania w Polsce i podlegająca w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w rozumieniu ustawy o PIT (Pani małżonek).
Spółka jest Spółką jawną, jest osobową spółką handlową, która prowadzi przedsiębiorstwo pod własną firmą (nazwą Spółki). Spółka jawna nie posiada osobowości prawnej, ale ma zdolność prawną, czyli może we własnym imieniu nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, na przykład zatrudniać pracowników, nabywać nieruchomości, być stroną umowy pożyczki. Spółka jawna podlega wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego i jest odrębnym bytem prawnym od jej wspólników, przy czym na gruncie podatkowym jest podmiotem transparentnym podatkowo.
Spółka zawarła umowę na świadczenie usług doradczych (dalej: Umowa) ze Spółką Akcyjną. (dalej: Kontrahent).
Zakres usług świadczonych przez Spółkę na podstawie Umowy na rzecz Kontrahenta został określony w załączniku 1 do Umowy i obejmuje następujące rodzaje działań:
1.Doradztwo w zakresie standardów sprzedaży i współpracy z klientami:
·wsparcie w zakresie wdrożenia strategii cenowej dla poszczególnych kanałów sprzedaży oraz cykliczna weryfikacja,
·strategia promocyjna - rewizja i cykliczna weryfikacja w zmieniającym się otoczeniu konkurencyjnym,
·rewizja RTM i portfela klientów,
·analiza modeli sprzedażowych w oparciu o firmy zewnętrzne i przygotowanie rekomendacji,
2.Doradztwo w zakresie rentowności i strategii cenowej sprzedaży krajowej:
·cykliczna rewizja asortymentu oraz rekomendacja działań mających na celu poprawę przychodów ze sprzedaży krajowej,
·rewizja i rekomendacja działań promocyjnych mająca na celu zwiększenie zwrotu z inwestycji,
·doradztwo w zakresie rozwiązań w ramach modyfikacji umów handlowych w celu poprawy zyskowności w ramach klientów i kanałów sprzedaży krajowej,
·doradztwo w zakresie wypracowania standardu Umowy dystrybucyjnej i dla sieciowej bezpośredniej i pośredniej,
·wsparcie w zakresie przygotowania estymacji wolumenu pod planowanie produkcji,
·doradztwo w zakresie rozwoju kategorii u klientów,
3.Doradztwo w zakresie strategii asortymentowej w poszczególnych kanałach sprzedaży i jej bieżąca weryfikacja pod kątem dopasowania do poszczególnych kanałów/klientów:
·doradztwo w zakresie wdrażania nowych rozwiązań maksymalizujących sprzedaż w poszczególnych kanałach sprzedaży. Silny nacisk na rozwój kategorii w oparciu o dane o kupującym,
·wsparcie w zakresie zdefiniowania kierunków rozwoju firmy poprzez monitorowanie trendów rynkowych w branży oraz analiza konkurencji,
·doradztwo w zakresie identyfikacji i wykorzystania alternatywnych kanałów promocji i sprzedaży z wykorzystaniem nowoczesnych technologii (klienci omnichannelowi),
·wsparcie w zakresie analizy nowych projektów,
4.Pozostałe działania:
·wykonywanie innych czynności wskazanych przez Zlecającego, zgodnych z przedmiotem zlecenia określonym w ust. 1 Umowy.
Przedmiotowe usługi doradcze zwane są też dalej jako „Usługi”.
Wynagrodzenie Spółki z tytułu świadczenia Usług zostało ustalone w stałej kwocie płatnej miesięcznie na podstawie wystawionej przez Spółkę na rzecz Kontrahenta faktury VAT, przy czym zgodnie z Umową, strony są uprawnione do ustalenia dodatkowego wynagrodzenia w przypadku, gdy jest to uzasadnione specyfiką realizowanych usług przez Spółkę na rzecz Kontrahenta (kompleksowość i terminowość realizowanych usług).
Powyższe usługi doradcze świadczone przez Spółkę na rzecz Kontrahenta należy, w ocenie Pani, zaklasyfikować do usług objętych grupowaniem PKWiU 70.22.30.0 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Dodatkowo wskazuje Pani, że wystąpiła z wnioskiem do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatury Urzędu Statystycznego o potwierdzenie klasyfikacji usług, które będzie świadczyła w przyszłości na podstawie Umowy pod ww. symbolem PKWiU 70.22.30.0.
W związku ze świadczonymi na podstawie Umowy usługami na rzecz Kontrahenta, Spółka ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat wykonywanych czynności oraz ich wykonywanie. Czynności nie są wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności; ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością.
Dokonała Pani wyboru opodatkowania działalności w ramach Spółki od momentu rozpoczęcia działalności w ramach Spółki w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i w rezultacie opodatkowuje przychody z tytułu świadczonych Usług na rzecz Kontrahenta, w tym przychody osiągane ze świadczenia Usług, zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 8,5%.
W ramach wykonywania Usług na rzecz Kontrahenta, Spółka nie wykonuje ani nie wykonywała żadnych usług o charakterze zarządczym, m.in. nie reprezentowała Kontrahenta, nie zawierała umów w jego imieniu, nie podejmowała również w jego imieniu żadnych decyzji. Umowa nie obejmuje jakichkolwiek czynności zarządzania spółkami lub dokonywania czynności o podobnym charakterze.
Umowa w zakresie świadczenia usług doradczych, którą zawarła Spółka z Kontrahentem, nie jest również umową o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktem menedżerskim lub umową o podobnym charakterze.
Działalność nie jest wykonywana w ramach wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: ustawa o zpdof).
W ramach prowadzonej działalności w formie Spółki nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zpdof. Przychody Spółki z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekroczą w obecnym roku podatkowym kwoty 2 000 000 euro.
Spółka jest spółką jawną osób fizycznych w rozumieniu art. 6 ust. 1 ustawa o zpdof. Jednocześnie od 1 października 2022 r. ma Pani zawartą również z Kontrahentem umowę o pracę (dalej: „Umowy o pracę”) w wymiarze niepełnym, tj. 1/2 etatu na stanowisku Dyrektora Sprzedaży odpowiedzialnej za region Polski. W ramach Umowy o pracę do obowiązków Pani należą następujące działania: zarządzanie i koordynacja prac w zakresie budowy i rozwoju krótko - i długoterminowej strategii sprzedażowej firmy i czynny udział w jej wdrożeniu, wdrażanie opracowanej strategii rozwoju firmy, zarządzanie budową i rozwojem kanałów sprzedaży (hiper-, supermarkety, dyskonty, handel tradycyjny w zakresie marek Kontrahenta, jak i marek własnych partnerów handlowych), motywowanie oraz efektywne zarządzanie podległym zespołem odpowiedzialnym za sprzedaż, realizację wdrażania strategii sprzedażowych i marketingowych, z naciskiem na rozwój zespołu, umiejętne delegowanie uprawnień i obowiązków, współpraca z zewnętrznymi firmami wspierającymi, zarządzanie i nadzór nad realizacją celów sprzedażowych i dochodowych oraz codzienne działania dotyczące kluczowych klientów, udział w procesach negocjacyjnych oraz w kluczowych spotkaniach z klientami.
Należy podkreślić, że zakres usług świadczonych przez Spółkę w ramach Umowy z Kontrahentem nie pokrywa się z zakresem obowiązków pracowniczych wykonanych przez Panią w ramach umowy o pracę. Zakres usług realizowanych przez Spółkę na podstawie Umowy nie jest tożsamy (identyczny) z zakresem Pani obowiązków pracowniczych wynikających z Umowy o pracę, jako Dyrektor Sprzedaży. Dodatkowo wyjaśnia Pani, że ani Pani, ani drugi wspólnik Spółki nie jest członkiem zarządu Kontrahenta, ani nie jest akcjonariuszem Kontrahenta, a opisany model współpracy z Kontrahentem jest uzasadniony względami biznesowymi.
W ramach spółki jawnej zamierza Pani bowiem rozwijać działalność doradczą w zakresie sprzedaży i świadczyć usługi na rzecz innych niż Kontrahent podmiotów (nieprowadzących działalności konkurencyjnej).
Pytanie
Czy określone w opisie stanu faktycznego usługi doradcze świadczone przez Spółkę, w której jest Pani wspólnikiem, sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 70.22.30.0, podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zpdof?
Pani stanowisko w sprawie
Usługi doradcze świadczone przez Spółkę, w której jest Pani wspólnikiem, sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 70.22.30.0, podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zpdof.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm., dalej: ustawa o PIT), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o PIT, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.
Stosownie do art. 9a ust. 1 ustawy o PIT, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776, dalej: ustawa o zpdof), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zpdof, m.in. osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Jednocześnie, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zpdof, użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym (ustawy o PIT).
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy o PIT, ilekroć w ustawie o PIT, jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to:
a)działalność zarobkową, wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 ustawy o PIT, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Mając na uwadze powyższe regulacje, podkreśla Pani, że prowadzi Pani i będzie prowadzić pozarolniczą działalność gospodarczą w formie Spółki (spółki jawnej osób fizycznych) i nie zostaną spełnione warunki o których mowa w art. 5b ust. 1 ustawy o PIT.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zpdof, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zpdof, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
W tym miejscu podkreśla Pani, że w przedmiotowej sprawie, powyższe przesłanki art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zpdof, są spełnione.
Jednocześnie, możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zpdof.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
·prowadzenia aptek,
·działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
·działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie, podkreśla Pani, że w przedmiotowej sprawie, powyższe przesłanki wyłączające możliwość stosowania ryczałtu od przychodów ewidencjowaniach wskazanych w art. 8 ust. 1 ustawy o zpdof nie zostaną spełnione.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobowi Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r., poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji; wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Co do zasady, kwalifikacji poszczególnych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego.
W przedstawionym stanie faktycznym należy podkreślić, że podlega Pani w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu oraz będzie Pani uzyskiwała przychody z tytułu wykonywania działalności gospodarczej w ramach Spółki jawnej. Spółka zawarła Umowę, zgodnie z którą będzie świadczyć na rzecz Kontrahenta Usługi (usługi doradcze). Jednocześnie należy podkreślić, że w ramach wykonywania Usług, Spółka nie prowadzi spraw Kontrahenta, ani jego nie reprezentuje, nie zawiera w jego imieniu umów, ani też nie podejmuje w jego imieniu żadnych decyzji. Umowa nie obejmuje jakichkolwiek czynności zarządzania Kontrahentem lub dokonywania czynności o podobnym charakterze. Jednocześnie, jest Pani pracownikiem Kontrahenta na podstawie Umowy o pracę. Tym niemniej, należy podkreślić, że zakres czynności wykonywanych przez Panią w ramach Umowy o pracę na stanowisku Dyrektora Sprzedaży nie pokrywa się z zakresem czynności wykonywanych na podstawie Umowy zawartej w ramach Spółki. Z tytułu Umowy o pracę otrzymuje Pani odrębne wynagrodzenie od wynagrodzenia z tytułu świadczenia Usług w ramach Spółki. Wynagrodzenie z tytułu świadczenia Usług jest wypłacane na podstawie wystawianych faktur VAT przez Spółkę na rzecz Kontrahenta. Dodatkowo, nie jest Pani i nie będzie Pani wspólnikiem (akcjonariuszem) Kontrahenta, na rzecz którego będzie świadczyła Usługi w ramach Spółki. Co więcej, zwraca Pani uwagę na pozytywną praktykę Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w zakresie wydawania interpretacji podatkowych dla wnioskodawców, którzy pozostawali zatrudnieni na umowie o pracę oraz prowadzili działalność gospodarczą świadcząc usługi na rzecz tego samego podmiotu.
We wskazanych poniżej interpretacjach podatnicy prowadzili jednoosobowe działalności gospodarcze, lecz Pani zdaniem przedstawione w nich konkluzje powinny mieć zastosowanie także w sytuacji świadczenia usług w ramach Spółki jawnej. Wskazuje Pani na interpretacje z:
·11 stycznia 2024 r. Nr 0115-KDST2-2.4011.499.2023.1.BM, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że: „Obecnie pełni Pan w Spółce rolę Prezesa Zarządu nieodpłatnie, przy czym jest Pan również zatrudniony w oparciu o umowę o pracę zawartą na czas nieokreślony na stanowisku przedstawiciela handlowego w Spółce. Do zakresu obowiązków pełnionych w ramach przedmiotowego stosunku pracy zalicza się: pozyskiwanie klientów, budowa sieci sprzedaży, podtrzymywanie współpracy, wsparcie merytoryczne dla klientów, negocjowanie warunków współpracy z klientami, promowanie produktów firmy, monitorowanie działań konkurencji, przygotowywanie prezentacji, ofert handlowych oraz raportów. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej współpracuje Pan ze Spółką od października 2015 r. Przedsiębiorcy zawarli umowę o współpracy nr (...), zgodnie z którą Spółką, będąca zleceniodawcą korzysta z usług informatycznych oferowanych przez A. Przedmiotowa umowa została zawarta na czas nieokreślony. (...), ustawa nie wyłącza też możliwości stosowania opodatkowania w formie ryczałtu w przypadku, gdy podatnik świadczący usługi na rzecz danego podmiotu jednocześnie pełni funkcję członka zarządu tego podmiotu i gdy jest jego udziałowcem. Zatem okoliczność, że będzie Pan świadczył na rzecz Spółki usługi w ramach umowy, pozostając jednocześnie prezesem zarządu tej Spółki oraz będąc jej udziałowcem, jest irrelewantna dla rozstrzygnięcia w zakresie tego, czy może Pan stosować opodatkowanie w formie ryczałtu, a także dla stawek tego podatku lub stosowania art. 12 ust. 3 ustawy. (...) Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że skoro zakres czynności, który będzie Pan wykonywał w ramach stosunku pracy nie odpowiada czynnościom, które wykonuje Pan na rzecz Spółki w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, to może Pan wybrać opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych”;
·16 stycznia 2024 r. Nr 0112-KDSL1-1.4011.432.2023.2.AK, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie zakwestionował przedstawionego przez wnioskodawcę modelu współpracy, zgodnie z którym: „Podstawowym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest i będzie świadczenie usług doradczych w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania, a także pośrednictwa komercyjnego - pośrednictwa w interesach i transakcjach - nakierowanych na pozyskanie nowych inwestorów finansowych/strategicznych dla Klienta, bądź też realizację procesu IPO (Initial Public Offering) zgodnie z podanymi przez Klienta kryteriami, negocjowaniem warunków transakcji, nadzorem nad ich realizacją, a także wsparciem w tworzeniu zespołów odpowiedzialnych za wdrażanie strategii obranych przez Wnioskodawcę dla Klienta. Możliwe jest jednak, że z uwagi na bliskie relacje z Klientami, w 2024 r. i w latach następnych Wnioskodawca pełnić będzie u Klienta, bądź też Klientów funkcję członka zarządu. W takim przypadku z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu Wnioskodawca będzie otrzymywał odrębne wynagrodzenie na podstawie umowy o pracę, bądź też na podstawie uchwały o powołaniu. Wynagrodzenie otrzymywane przez Wnioskodawcę z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu u Klienta, bądź też Klientów na podstawie umowy o pracę bądź też uchwały o powołaniu będzie opodatkowane wg skali podatkowej”;
·21 grudnia 2023 r. Nr 0115-KDST2-2.4011.404.2023.3.AP, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie zakwestionował przedstawionego przez wnioskodawcę modelu współpracy, zgodnie z którym: „Świadczy Pan dodatkowo usługi o takim samym charakterze i zakresie, jak opisane powyżej dla innych podmiotów niż spółka. Prowadzi Pan działalność gospodarczą, ale posiada również przychody związane z umową o powołanie, umową o pracę oraz inwestycjami kapitałowymi, które jednak nie pokrywają się z zakresem działalności gospodarczej. Jest Pan w stanie w prowadzonej ewidencji przychodów określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami. Przychody uzyskiwane z tytułu świadczonej przez Pana usługi od 1 stycznia 2022 r. opodatkowane są ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, na podstawie oświadczenia złożonego przez Pana w wymaganym ustawowo terminie o wyborze tej formy opodatkowania”.
Tym samym, Pani zdaniem, na gruncie powyższych regulacji dla oceny możliwości stosowania ryczałtu 8,5% do dochodów z tytułu świadczenia Usług na rzecz Kontrahenta nie ma znaczenia kwestia wykonywania przez Panią odrębnych zadań jako Dyrektor Sprzedaży na rzecz Kontrahenta na podstawie zawartej Umowy o pracę.
Jednocześnie, Pani zdaniem, należy zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zpdof, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. W konsekwencji, zdaniem Pani należy podkreślić, że oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zpdof.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zpdof, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zpdof, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Odnosząc się do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), zauważam, że symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.
Należy przy tym wyjaśnić, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zpdof. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto, należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub wytwarzanych wyrobów.
W konsekwencji, Pani zdaniem, konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym, jak wskazano powyżej, klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
W związku z powyższym, świadczone przez Panią usługi doradcze należy zakwalifikować do grupowania PKWiU 70.22.30.0 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, które znajdują się w zakresie usług wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zpdof, które mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, że usługi świadczone w ramach Spółki na rzecz Kontrahenta, sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 70.22.30.0, podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zpdof.
Powyższe stanowisko Pani znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji z:
·8 maja 2024 r. Nr 0115-KDST2-2.4011.203.2024.1.MS, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że: „Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi: 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów; 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8. W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania. Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia wskazała Pani, że w ramach działalności gospodarczej świadczy usługi polegające na zarządzaniu projektami, dla których wskazała klasyfikację PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”. Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia, w ramach działalności gospodarczej, usług sklasyfikowanych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w grupowaniu 70.22.20.0 i - jak wynika z treści wniosku - niebędących usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”;
·2 maja 2024 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.113.2024.2.MZ, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że: „Skoro wykonywane przez Pana usługi sklasyfikowane wg PKWiU 70.22.30.0 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, to do przychodów uzyskanych z tytułu ich świadczenia może Pan zastosować stawkę 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika bowiem, że stawka 15% ryczałtu obejmuje wyłącznie: usługi firm centralnych (head office); usługi doradztwa związane z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów, nie obejmuje zaś pozostałych usług doradztwa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej PKWiU 70.22.30.0. Zatem, uzyskiwane przez Pana przychody z tytułu usług sklasyfikowanych wg PKWiU 70.22.30.0 - mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe, jeśli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie. Zatem, Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe”;
·24 kwietnia 2024 r. Nr 0115-KDST2-1.4011.133.2024.1.NC, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że: „Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że wykonuje Pan kompleksowe usługi, które polegają na wspieraniu prowadzenia działalności Zleceniodawcy. Wspomniane usługi polegają na (...). Świadczy Pan ponadto usługi na rzecz Zleceniodawcy i wykonuje kompleksowe czynności obejmujące: koordynowanie (...) projektów sprzedażowych i działań w zakresie rozwoju biznesu z firmami członkowskimi; prowadzenie dokumentacji projektowej; usprawnienie i zarządzenie projektami w zakresie komunikacji w rozwoju biznesu pomiędzy firmami członkowskimi; identyfikacja i wdrażanie wsparcia dla narzędzi i produktów rozwoju biznesu w związku z zarządzaniem projektami sprzedażowymi z partnerami biznesowymi; koordynacja procesu przygotowania ofert dla klientów (...); wspieranie współpracy, w tym nawiązywanie i podtrzymywanie relacji biznesowych, budowanie długofalowych relacji z (...) klientami sieci Zleceniodawcy; współpraca z zespołem marketingowym w zakresie organizacji spotkań biznesowych, negocjacji z partnerami w zakresie określenia warunków umowy i współpracy; bieżące raportowanie postępów realizacji projektów zgodnie z ustalonymi wymaganiami Zleceniodawcy. Doprecyzował Pan, że nie wykonuje usług doradztwa, w szczególności doradztwa związanego z zarządzaniem strategicznym oraz finansowym. Nie świadczy Pan także usług księgowych. Usługi, które Pan świadczy na rzecz Zleceniodawcy zostały przez Pana sklasyfikowane według PKWiU (2015) pod symbolem 70.22.30.0 - „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej”. Mając na uwadze informacje przedstawione we wniosku, w świetle powołanych przepisów prawa, stwierdzić należy, że skoro wykonywane przez Pana od stycznia 2024 r. usługi sklasyfikowane wg PKWiU 70.22.30.0 - „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej”, nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, to do przychodów uzyskanych z tytułu ich świadczenia może Pan zastosować stawkę 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika bowiem, że stawka 15% ryczałtu obejmuje wyłącznie usługi firm centralnych (head office); usługi doradztwa związane z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów, nie obejmuje zaś pozostałych usług doradztwa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej PKWiU 70.22.30.0. Zatem, uzyskiwane przez Pana przychody z tytułu opisanych usług - sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 70.22.30.0 „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej” - mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym według art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Według art. 4 ust. 4 ww. ustawy:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) (uchylona)
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, d) (uchylona)
e) (uchylona)
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony).
Zgodnie zaś z art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jak wynika z powyższego możliwość opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy i usługi te odpowiadają czynnościom, które podatnik lub przynajmniej jeden z jego wspólników (w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki niebędącej osobą prawną) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy albo wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stosownie zaś do art. 9 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Oświadczenie, o którym mowa w ust. 1, w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki składają wszyscy wspólnicy naczelnikom urzędów skarbowych właściwym według miejsca zamieszkania każdego ze wspólników, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy. Wspólnicy spółki cywilnej osób fizycznych mogą złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Stosownie zaś do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Z opisu sprawy wynika, że jest Pani wspólnikiem Spółki jawnej. Spółka jawna zawarła umowę na świadczenie usług doradczych z Kontrahentem, które obejmują następujące rodzaje działań:
1.Doradztwo w zakresie standardów sprzedaży i współpracy z klientami:
·wsparcie w zakresie wdrożenia strategii cenowej dla poszczególnych kanałów sprzedaży oraz cykliczna weryfikacja,
·strategia promocyjna - rewizja i cykliczna weryfikacja w zmieniającym się otoczeniu konkurencyjnym,
·rewizja RTM i portfela klientów,
·analiza modeli sprzedażowych w oparciu o firmy zewnętrzne i przygotowanie rekomendacji,
2.Doradztwo w zakresie rentowności i strategii cenowej sprzedaży krajowej:
·cykliczna rewizja asortymentu oraz rekomendacja działań mających na celu poprawę przychodów ze sprzedaży krajowej,
·rewizja i rekomendacja działań promocyjnych mająca na celu zwiększenie zwrotu z inwestycji,
·doradztwo w zakresie rozwiązań w ramach modyfikacji umów handlowych w celu poprawy zyskowności w ramach klientów i kanałów sprzedaży krajowej,
·doradztwo w zakresie wypracowania standardu Umowy dystrybucyjnej i dla sieciowej bezpośredniej i pośredniej,
·wsparcie w zakresie przygotowania estymacji wolumenu pod planowanie produkcji,
·doradztwo w zakresie rozwoju kategorii u klientów,
3.Doradztwo w zakresie strategii asortymentowej w poszczególnych kanałach sprzedaży i jej bieżąca weryfikacja pod kątem dopasowania do poszczególnych kanałów/klientów,
·doradztwo w zakresie wdrażania nowych rozwiązań maksymalizujących sprzedaż w poszczególnych kanałach sprzedaży,
·wsparcie w zakresie zdefiniowania kierunków rozwoju firmy poprzez monitorowanie trendów rynkowych w branży oraz analiza konkurencji,
·doradztwo w zakresie identyfikacji i wykorzystania alternatywnych kanałów promocji i sprzedaży z wykorzystaniem nowoczesnych technologii (klienci omnichannelowi),
·wsparcie w zakresie analizy nowych projektów,
4.Pozostałe działania:
·wykonywanie innych czynności wskazanych przez Zlecającego, zgodnych z przedmiotem zlecenia określonym w ust. 1 Umowy.
które sklasyfikowane są do usług objętych grupowaniem PKWiU 70.22.30.0 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Ma Pani zawartą również z Kontrahentem umowę o pracę lecz zakres usług świadczonych przez Spółkę w ramach Umowy z Kontrahentem nie pokrywa się z zakresem obowiązków pracowniczych wykonanych przez Panią w ramach umowy o pracę. W ramach wykonywania Usług na rzecz Kontrahenta, Spółka nie wykonuje ani nie wykonywała żadnych usług o charakterze zarządczym, m.in. nie reprezentowała Kontrahenta, nie zawierała umów w jego imieniu, nie podejmowała również w jego imieniu żadnych decyzji. Umowa nie obejmuje jakichkolwiek czynności zarządzania spółkami lub dokonywania czynności o podobnym charakterze. Umowa w zakresie świadczenia usług doradczych, którą zawarła Spółka z Kontrahentem, nie jest również umową o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktem menedżerskim lub umową o podobnym charakterze. Działalność nie jest wykonywana w ramach wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Spełnione są przesłanki określone w art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy. W ramach prowadzonej działalności w formie Spółki nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ww. ustawy. Dokonała Pani wyboru opodatkowania działalności w ramach Spółki jawnej od momentu rozpoczęcia działalności w ramach Spółki w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i w rezultacie opodatkowuje przychody z tytułu świadczonych usług na rzecz Kontrahenta, w tym przychody osiągane ze świadczenia usług, zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 8,5%.
Zatem, jak wynika z informacji zawartych w opisie sprawy nie zachodzą negatywne przesłanki opodatkowania w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Podkreślić trzeba, że stosownie do art. 12 ust. 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Przychody z udziału w spółce w odniesieniu do każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku. W razie braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku są równe.
W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazać należy, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.
Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:
·klasa 70.10 - Usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych;
·kategoria 70.22.1 - Usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)”, a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:
·klasa 70.21 - Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
·kategoria 70.22.3 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy i powołane wyżej przepisy prawne wskazać należy, że przychody uzyskiwane przez Panią jako wspólnika Spółki jawnej ze świadczenia ww. usług sklasyfikowanych według PKWiU 70.22.30.0 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, mogą być opodatkowane stawką 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zastrzec jednak należy, że gdyby wykonywane usługi były związane ze świadczeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wówczas podlegałyby opodatkowaniu 15% stawką ryczałtu określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja dotyczy wyłącznie Pani, nie odnosi się natomiast do drugiego wspólnika Spółki jawnej.
Istotne informacje w zakresie spełniania przesłanek określonych w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, które zawarła Pani w stanowisku, zostały uwzględnione przy wydawaniu interpretacji.
Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniej klasyfikacji wg PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
W odniesieniu do powołanych przez Panią interpretacji należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące w sprawie będącej przedmiotem Pani wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).